قلمه زدن کاکتوس

گیاهان موجودات بسیار حساسی هستند و باید از آن‌ها به درستی مراقبت شود تا همیشه تازه و با طراوت یاقی بمانند. درست است که کاکتوس گیاهی مقاوم است و نیازی به مراقبت ویژه‌ای ندارد؛ ولی باید همان چند موردی که در نگهداری از آن‌ها مطرح است را رعایت کنیم. قلمه زدن کار مهمی است که اگر شما در آن اشتباه کنید، یا قلمه شما خشک خواهد شد و یا گیاه شما از بین می‌رود.

قلمه زدن کاکتوس فرآیند بسیار مهمی است که در مراحلی ساده و آسانی انجام می‌پذیرد. در این مقاله از وبلاگ شهرکادو ما روش قلمه زدن کاکتوس را برای شما با تمام مراحل آن‌ به صورت شرح می‌دهیم. همچنین به سایر روش‌های تکثیر کاکتوس‌ها نیز می‌پردازیم. اگر شما هم به سلامت کاکتوس‌های خود اهمیت می‌دهید، ما را تا انتهای این مطلب جذاب همراهی کنید تا سلامت و تازگی آن‌ها را تضمین کنید. برای ارسال انواع گل و هدیه و کیک به ایران روی اینجا کلیک کنید.

آشنایی با انواع کاکتوس‌ها

در ابتدا لازم است که شما بدانید که آیا گیاه خود جز دسته‌ی کاکتوس‌ها محسوب می‌شود یا خیر و سپس روش‌های قلمه زدن کاکتوس را برای آن‌ها انجام دهید. به همین دلیل ما این مطلب را به آشنایی شما با کاکتوس‌ها و انواع آن اختصاص دادیم. تمام کاکتوس‌ها جزء دسته میخک‌سانان هستند که اولین بار در بیابان‌های آمریکا رشد کرده‌اند. برای ارسال انواع گل‌های آپارتمانی به سراسر ایران روی عنوان همین بخش در بالا کلیک کنید.

کاکتوس‌ها از همان اول در محیطی رشد کرده‌اند که خورشید به شدت می‌تابید و به ندرت باران می‌آمد. شرایط محیطی موجود در محل تولد اولیه آن‌ها، این را توصیف می‌کند که آن‌ها گیاهانی با دوام و مقاوم در برابر خشکی و گرما هستند و کمتر گیاهی است که بتواند این وضعیت آب و هوایی را تحمل کند!

ارسال گل به ایران

با گذر چندین سال کاکتوس‌ها نیز جزو گیاهان محبوب آپارتمانی به حساب آمدند که در هر دکوراسیونی از آن‌ها برای زیباسازی فضای خانه استفاده می‌‌شود. تاکنون گیاه‌شناسان توانسته‌اند که 1500 نوع کاکتوس را کشف کنند که هر کدام به نحوی زیبا و منحصر به فرد هستند. این 1500 گونه از کاکتوس روش نگهداری و تکثیر گوناگونی هم دارند. از آن جایی که کاکتوس گیاه مورد علاقه بسیاری از افراد است، افرادی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند با ارسال گل به ایران، گونه‌های مختلفی از کاکتوس‌‌های زیبا را نیز برای عزیزان خود می‌فرستند.

اگر شما نیز در خارج از ایران زندگی می‌کنید و می‌خواهید که نزدیکان و دوستان خود را در ایران خوشحال کنید، می‌توانید برای آن‌ها گلدان‌های کاکتوس زیبا و جذابی را ارسال کنید. ضمن این که اگر شما کاکتوسی را از فروشگاه شهرکادو برای ارسال به ایران سفارش دهید، می‌توانید از سالم رسیدن آن به درب منزل عزیزان خود اطمینان حاصل فرمایید. در ادامه این متن می‌خواهیم که به طور مختصر و کوتاه انواع کاکتوس‌ها را نام ببریم تا با دانستن این موارد روش صحیح قلمه زدن کاکتوس را برای آن‌ها انتخاب نمایید. 

انواع کاکتوس‌ها

با وجود 1500 نوع مختلف از کاکتوس‌ قطعا تقسیم‌بندی آن‌ها کار آسانی نخواهد بود. هر کدام از این نوع‌ها روش‌های مختلف برای نگهداری دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. ما در این مقاله سعی کردیم تا آن‌ها را بر اساس عادت رشدی که دارند، تقسیم‌بندی کنیم. این دسته‌بندی یکی از معروف‌ترین دسته‌بندی‌ها برای انواع کاکتوس‌ها به شمار می‌رود که تمام گونه‌های کاکتوس را در چهار دسته تقسیم کرده است. همچنین اگر دوست دارید که برای عزیزان و دوستان خود در ایران باکس گل ارسال کنید، روی عنوان همین بخش در بالا کلیک کنید.

این چهار دسته عبارتند از:

دسته اول

دسته اول به کاکتوس‌های شاخه‌ای مربوط می‌شود. ساقه‌های آن‌ به دلیل این که از کناره شروع به رشد می‌کنند، ظاهری متفاوت به گیاه می‌بخشند. بعضی از آن‌ها هم بر خلاف بسیاری از کاکتوس‌های شاخه‌ای، ساقه‌های چوبی دارند که روی آن‌ها را برگ پوشانده است. آن‌ها به قدری شبیه به سایر گیاهان هستند که برخی اوقات آن‌ها را جزو دسته کاکتوس‌ها به حساب نمی‌آورند.

واضح است که آن‌ها در راستای عمودی و به صورت طولی رشد می‌کنند که به طور مدام از قسمت‌های پایین گیاه، به آن ساقه اضافه می‌شود. از نمونه‌های معروف کاکتوس‌های شاخه‌ای می‌توان به کاکتوس‌های خرطومی و بشکه غول نیز اشاره کرد.  

قلمه زدن کاکتوس

دسته دوم

کاکتوس‌های کروی شکل، دسته دوم را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که از نام آن‌ها نیز مشخص است، شکلی گرد و کروی دارند و برعکس دسته‌ی قبل ساقه‌ای بر روی آن‌ها رشد نمی‌کند یا خیلی به ندرت پیش می‌آید که ساقه‌های کوتاهی بر روی آن‌ها بروید. به طور معمول اگر ساقه‌های کوتاهی بر روی آن‌ها رشد کند، مشخص نخواهد بود و کسی متوجه این ساقه نمی‌شود. مورد دیگر در مورد نحوه رشد آن‌ها این است که برگ‌های آن عادت دارند که به صورت جداگانه سر از خاک بیرون بیاورند. لاتیسپینوس‌ها یکی از نمونه‌های کاکتوس‌های کروی هستند. 

دسته سوم

دسته سوم گونه‌های ستونی کاکتوس هستند که کوچکترین نوع کاکتوس‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. نوع رشد آن‌ها به طور ستونی است که می‌توانند با گذر زمان به شکل عمودی و افقی رشد کنند. نمونه‌هایی از کاکتوس ستونی که فقط رشد افقی دارند، به صورت خزنده بر روی خاک می‌رویند. معروف‌ترین کاکتوس‌های ستونی، کاکتوس پیرمرد و شیطان خزنده هستند. 

دسته چهارم

در چهارمین دسته از این تقسیم‌بندی شکل مشخصی برای کاکتوس‌ها مشخص نشده است و در واقع کاکتوس‌هایی در این دسته قرار می‌گیرند که به هیچ کدام از دسته‌بندی‌های بالا تعلق نداشته باشند. شکل‌های دیگری از کاکتوس‌ها وجود دارد که در جنگل‌های گرمسیر دنیا به خوبی رشد می‌کنند. این شرایط آب و هوایی مجاب می‌کند که گیاهان ظاهری متفاوت به خود بگیرند.

برای مثال کاکتوس‌هایی که برگ‌های بدون خار دارند و یا به صورت افقی در سطح خاک رشد می‌کنند، در این دسته جای می‌گیرند. این ویژگی‌ آن‌ها باعث می‌شود که اغلب شبیه سایر گیاهان باشند و نحوه نگهداری آن‌ها هم با سه دسته دیگر کمی متفاوت‌تر باشد. حتی گونه‌هایی از آن‌ها نیز در برخی فصول گل می‌دهند که به طور کامل از شکل کاکتوسی خارج می‌شوند. به عنوان مثال کاکتوس‌های تعطیلات و حصیری جزو این دسته محسوب می‌شوند. 

ارسال کاکتوس به ایران

روش‌های مختلف تکثیر انواع کاکتوس

همان‌طور که در مطالب بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، روش تکثیر کاکتوس‌ها بر اساس نوع‌های آن متفاوت خواهد بود. برای مثال روش تکثیر کاکتوس راکتی با کاکتوس تیغ‌دار کاملا متفاوت است و اگر روش مناسب را انتخاب نکنید، گیاه از بین می‌رود یا کار شما نتیجه‌ای نخواهد داشت. اگر بخواهیم به طور کلی به قضیه نگاه کنیم، تکثیر انواع کاکتوس به چهار روش انجام می‌پذیرد. اگر دوست دارید که برای عزیزان خود در ایران گل ارسال کنید، روی عنوان همین بخش در بالا کلیک کنید.

این روش‌ها به صورت جز به جز و مفصل عبارتند از: 

1) تکثیر به روش کاشت بذر

این روش فقط مختص به کاکتوس‌هایی است که بذر دارند. با توجه به شرایط نگهداری آن‌ها، میزان بذردهی متفاوتی هم خواهند داشت. در واقع اگر کاکتوس‌ها در محیط مناسب و مساعد خود قرار گیرند، بذر بیشتری هم تولید می‌کنند. احتمال خیلی کمی وجود دارد که در صورت کاشت بذر، کاکتوس جدید شباهت زیادی به گیاه مادر نداشته باشد. مراحل تکثیر به روش کاشت بذر عبارتند از:

1) در مرحله اول شما باید بذرها را از گیاه جدا نمایید و سپس گلدان مناسبی برای کاکتوس جدید خود انتخاب کنید.

2) مرحله دوم بدین صورت است که باید گلدان را از خاک یا ماسه مرغوب به همراه سنگ ریزهای زیاد پر نمایید.

3) در مرحله آخر کافیست که بذر را درون گیاه بکارید و روی آن را با خاک به طور کامل بپوشانید. توجه کنید که آب‌دهی گیاه باید به حدی باشد که فقط سطح خاک آن مرطوب شود. 

قلمه زدن کاکتوس

2) تکثیر به روش قلمه زدن

موردی که در این روش حائز اهمیت است، زمان و فصل مناسب برای انجام این کار است. کاکتوس‌ها در فصول تابستان و زمستان بیشتر از زمستان و پاییز رشد می‌کنند و شرایط بهتری را برای قلمه زدن ایجاد می‌نمایند. قلمه زدن کاکتوس زمانی کار مفیدی خواهد بود که کاکتوس حدودا یک سال سن داشته باشد. مراحلی که باید در این روش تکثیر انجام دهید عبارتند از:

1) ابتدا باید چاقو و تیغی که می‌خواهید با آن قسمتی از کاکتوس را ببرید، ضدعفونی نمایید.

2) نسبت به نوع کاکتوسی که دارید، باید به مدت 3 الی 15 روز قسمت برش داده را در هوای خشک بگذارید. این کار باعث می‌شود کاکتوس جدید شما قارچ نزند و به خوبی رشد نماید. 

3) در مرحله سوم گلدانی مناسب انتخاب نمایید و آن را با خاک یا ماسه مرغوب به همراه سنگ ریزه زیاد پر نمایید. 

4) یک الی سه سانتی‌متر از آن قسمت کاکتوس را که بریده‌اید، درون خاک بکارید. چون در ابتدا گیاه درون خاک ریشه‌ای ندارد، سعی کنید که آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید تا زمانی که کامل رشد کند.  

3) تکثیر به روش پیوند زدن

پیوند زدن در میان روش‌های دیگر کمتر انجام می‌شود و آن‌قدر هم کاربردی نیست. شما زمانی که بخواهید چند نوع کاکتوس را با هم پیوند بزنید، می‌توانید از این روش استفاده نمایید. توجه کنید که همه‌ی گونه‌ها را نمی‌توان با هم پیوند زد.

کاکتوس بعد از 4 الی 5 سال عمر می‌تواند گل دهد. در شرایطی خاص با همین پیوند زدن، می‌توانیم زمان گل‌دهی آن‌ها را جلوتر بندازیم. قبل از این که مراحل انجام این روش را شرح دهیم، دقت کنید که به گیاه پایه‌ای که می‌خواهید روی آن پیوند بزنید، به اندازه یک هفته آب ندهید. مراحل پیوندزنی عبارتند از:

1) کاکتوس که از نظر سن و ریشه نسبت به بقیه بیشتر باشد را به عنوان کاکتوس پایه انتخاب نمایید. 

2) کاکتوس پایه را از وسط برش داده و قسمت بالایی آن را جدا نمایید. از طرفی قسمتی از کاکتوسی که می‌خواهید با کاکتوس پایه پیوند بزنید را هم با تیغ ببرید. 

قلمه زدن کاکتوس

3) قسمت کاکتوس جدا شده را روی کاکتوس پایه بگذارید. سپس به وسیله طناب یا نخی نازک این دو را روی هم محکم ببندید. 

4) بعد از انجام این سه مرحله گیاه را به اندازه کافی آبیاری کنید. گلدان کاکتوس پایه و کاکتوس پیونده زده شده را در محیطی با دمای 20 الی 30 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. 

4) تکثیر به روش پاجوش کاکتوس

زمانی که شما با استفاده از پاجوش کاکتوس گیاه را تکثیر کنید، کاکتوس نسبت به روش‌های دیگر سریع‌تر رشد می‌کند. با کاشت پاجوش‌ها در گلدان جدید، گیاهی کاملا شبیه به گیاه مادر را در اختیار داریم. نکته قابل توجه این است که محل رشد این پاجوش‌ها در انواع کاکتوس‌ها متفاوت است.

در برخی از اوقات آن‌ها روی خاک، روی ساقه و یا روی برگ می‌رویند. حتی ممکن است در برخی کاکتوس‌ها، پاجوشی تشکیل نشود. بر روی کاکتوس‌هایی مانند رزی و بشکه‌ای پاجوش تشکیل می‌شود. این پاجوش‌ها خود به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

1) دسته اول مربوط به پاجوش‌هایی است که ریشه ندارند. در این مواقع روش تکثیر درست مانند روش قلمه زدن خواهد بود. به این شکل که پاجوش را با چاقویی جدا می‌کنیم و سپس آن را در گلدان جدیدی می‌کاریم.

2) بدیهی است که دسته دوم مختص به پاجوش‌های با ریشه باشد. دقت کنید که در این مورد شما باید پاجوش را همراه با ریشه‌اش از خاک جدا کنید. سپس آن را در گلدانی با خاک مناسب قرار دهید. همچنین اگر ریشه پاجوش آسیب ببیند، کار شما بی‌فایده خواهد بود! 

جمع‌بندی

در این مقاله از وبلاگ شهرکادو ابتدا برای آشنایی شما با کاکتوس‌ها و انواع آن‌ها توضیحاتی را مطرح کردیم. سپس به روش‌های تکثیر آن‌ها پرداختیم که یکی از این روش‌ها قلمه زدن کاکتوس بود که موضوع اصلی مقاله ما را در بر می‌گرفت. ما تلاش کردیم تا هر کدام از روش‌های تکثیر را به طور مختصر و طی مراحل ساده‌ای شرح دهیم. در نهایت برای ارسال گل به ایران روی اینجا کلیک کنید.

منبع: houseplantcentral

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها