پشمک یزدی

آیا می‌دانستید که پشمک‌هایی که در بیرون به فروش می‌رسند را نیز می‌توانیم در خانه به راحتی درست کنیم. پشمک یزدی برای خیلی از بزرگسالان به عنوان یک یادآور از دوران کودکی شناخته می‌شود. این خوراکی مورد علاقه تمام سنین است و مزه آن با سایر شیرنی‌ها کاملا متفاوت است. از آن جایی که شهر یزد در شیرینی‌پزی حرف‌های مهمی برای گفتن دارد، پشمک‌هایی با طعم بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای نیز در این شهر درست می‌شوند.

اصلا مگر می‌شود کسی به یزد سفر کند و با خرید زیاد شیرینی درگیر نشود! به دلیل این که طرز تهیه آن بسیار ساده است و هر کسی می‌تواند در خانه آن را بپزد؛ می‌خواهیم موضوع مطلب ار وبلاگ شهرکادو را به طرز تهیه پشمک اصیل یزدی اختصاص دهیم. ما را در ادامه مطلب تا انتها همراهی کنید تا کمی درباره تاریخچه پشمک توضیح دهیم و سپس به سراغ دستور پخت آن را در چند مرحله به طور کامل برویم.

تاریخچه پشمک

افرادی با نام‌های “ویلیام موریسونوجان واتون آمریکایی برای اولین بار مشهورترین نوع پشمک را ابداع کردند. دستگاه پشمک‌سازی نخستین بار توسط همین دو نفر در سال 1897 اختراع شد. آن‌ها این اختراع خود را طی سال 1904 میلادی در نمایشگاه جهانی نشان دادند که مورد توجه و استقبال بسیاری از تماشاگران واقع شد. با گذر زمان کشورهای گوناگون با الهام از آن‌ها نام‌های متفاوت برای این خوراکی گذاشتند. همچنین در طرز تهیه آن تغییرات زیادی را ایجاد کردند.

پشمک در کشورهای مختلف

مردم کشور آمریکا با نام “cotton candy” و مردم بریتانیا با نام “candy floss” و مردم هلند با نام “suikerspin” و مردم ایران هم با اسمپشمکبا این خوراکی آشناییت دارند. دندان پزشکی اهل نیواورلئان لوئیزیانا، ژوزف لزکو در سال 1921 میلادی ماشینی با قطعات مکانیکی ساخت که می‌توانست با آن پشمک تولید کند. تا سال 1970 از همین دستگاه استفاده می‌کردند و بعد از آن تصمیم بر آن شد که پشمک به صورت صنعتی، تولید و بسته‌بندی شود.

نکته جالب این است که ایالت متحده آمریکا برای این خوراکی روز ملی در تقویم خود اعلام کرده است. این کشور روز 7 دسامبر هر سال را روز ملی پشمک نامگذاری کرده است. ایران تا قبل از جنگ جهانی دوم با این خوراکی خوشمزه آشنا نبود و بعد از آن پشمک آمریکایی وارد ایران شد. نوع طبخ پشمک‌های ایرانی خاص و منحصر به‌ فرد است که به شهر یزد تعلق دارد و بیشتر افراد آن را با نام پشمک یزدی می‌شناسند.

پشمک یزدی 

طرز تهیه پشمک یزدی

همان‌طور که در موارد بالاتر نیز مطالعه نمودید، پشمک تاریخچه‌ی کهنی دارد که منشاء آن به کشور آمریکا باز می‌گردد. از آن جایی که ایرانیان عاشق شیرینی و غذا هستند، پشمک را با روش خاص خود درست کردند. اصولا شیرینی‌هایی که در خانه درست می‌شوند، طعمی چند برابر خوشمزه‌تر از حالت عادی دارند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک بار درست کردن پشمک یزدی خانگی را تجربه نمایید. مواد مورد نیاز شما برای شروع کار عبارتند از:

  • 5/2 نیم لیوان آرد
  • 5/2 لیوان شکر
  • 1 لیوان آب
  • 1 قاشق چای‌خوری جوهر لیمو

در برخی موارد برای این که پشمک رنگ و طعمی جدید داشته باشد، به شکر مورد استفاده در طبخ کمی اسانس‌های میوه‌ای، کاکائو و زعفران نیز اضافه می‌کنند. اضافه کردن این اسانس‌ها کاملا اختیاری است و اگر دوست دارید که مزه اصلی پشمک یزدی را بچشید، می‌توانید از هیچ کدام از آن‌ها استفاده نکنید. پشمکی که در ادامه طرز تهیه آن را می‌بینید رنگی ندارد و سفید است؛ اما برای تنوع بعضی‌ها به آن رنگ‌های خوراکی اضافه می‌کنند. مراحل تهیه پشمک یزدی عبارتند از:

مرحله اول

اگر دقت کنید آرد خام بوی خاصی دارد و برای این که این بو از بین برود، شما باید آن را به مدت 15 دقیقه در ماهیتابه‌ای با حرارت متوسط تفت دهید. دقت کنید که در این حین آرد شما نسوزد و مدام آن را هم بزنید. در صورتی که آرد بوی سوختگی بگیرد، دیگر قابل استفاده نخواهد بود و در واقع آن را هدر داده‌اید. بعد از گذشت 15 دقیقه آرد را بر روی یک سینی پخش کنید و مهلت دهید تا خنک گردد. 

مرحله دوم

5/2 لیوان شکر و 1 لیوان آب را با هم ترکیب نمایید و داخل ظرفی روی اجاق با حرارت ملایم، آن را به مدت 20 الی 25 دقیقه بجوشانید. این کار باید تا زمانی ادامه پیدا کند که مخلوطی به شکل شربت غلیظ درست شود. 

پشمک یزدی

مرحله سوم

تا این بخش با آرد کاری نداشته باشید. شما باید در این مرحله فقط جوهر لیمو را به مخلوط شربت مانند آب و شکر اضافه کنید. حال مجددا آن را برای مدت 3 دقیقه بجوشانید. 

مرحله چهارم

سینی کوچکی را با قلمو چرب کنید و زیر آن یخ معمولی یا خشک قرار دهید. شربت آب، شکر و جوهر لیمو را بر روی سینی بریزید تا دمای آن کاهش یابد و خنک شود. بهتر است به شکلی شربت را بریزد که به کنارهای سینی منتقل نگردد و بیشتر وسط سینی باشد. اگر به سمت کنارهای سینی برود، به مرور سفت می‌شود و به سطح آن می‌چسبد. 

مرحله پنجم

شربت باید تا حدی سرد شود که دست را نسوزاند و حالتی خمیری به خود بگیرد. در این موقع باید آرد را اضافه نمایید. شربت خمیری شکل را به صورت حلقه فرم دهید و روی آن آرد بپاشید. هر طرف این حلقه باید آردی شده باشد. بعد از این که آرد را اضافه کردید، از دو طرف حلقه را بکشید و بعد فرم عدد 8 را ایجاد کنید. سپس آن را روی هم تا کنید و مجددا آرد بریزید. این کار را به تعداد 20 الی 30 مرتبه تکرار نمایید. 

مرحله ششم

وقتی که خمیر شما حالت رشته-رشته‌ پیدا کرد، یعنی پشمک یزدی شما آماده شده است. بستگی به نوع مواد شما ممکن است مرحله قبل نیاز به تکرار دفعاتی حدود بیشتر از 30 بار را داشته باشد تا به این حالت برسد، ولی از طرفی هم شاید کمتر از 20 بار حالت رشته‌ای پیدا کند. بهتر است که آرد اضافی آن را بتکانید تا مزه آرد بر پشمک غالب نشود. سپس می‌توانید آن را نوش جان کنید. 

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا اطلاعاتی در مورد تاریخچه پشمک و منشاء آن با شما به اشتراک گذاشتیم. سپس مواد مورد نیاز برای پخت پشمک یزدی را نام بردیم و در آخر نیز طرز تهیه آن را در 6 مرحله با تمام جزئیات توضیح دادیم. همان‌طور که متوجه شده‌اید، شما در به کار بردن رنگ‌های خوراکی کاملا مختار هستید؛ ولی اگر اولین تجربه پخت پشمک را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که موادی افزودنی به آن اضافه نکنید تا طعم اصلی آن را بچشید.

اگر شما هم شیرینی‌پزی را دوست دارید، می‌توانید اوقات فراغت خود را با پخت این شیرینی‌های خوشمزه پر کنید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید. در پایان باید این نکته را یادآور شوم که شما به کمک سایت خوب شهرکادو به راحتی می‌توانید انواع کیک و گل و هدیه را به ایران ارسال کنید. برای ورود به سایت شهرکادو روی اینجا کلیک کنید. 

نظر شما در مورد پشمک یزدی چیست؟ آیا شما روش دیگری را برای تهیه این پشمک می‌شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو در میان بگذارید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها