چیدمان کاکتوس در تراریوم

وجود کاکتوس در تراریوم در حال حاضر بسیار مد شده و بسیاری از افراد از این روش برای نگهداری کاکتوس استفاده می‌کنند. مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که انجام فرآیند چیدمان کاکتوس در تراریوم و نگهداری از آن نیاز به توجه بسیار زیادی دارد.

پس با ما تا انتهای این مقاله جذاب در وبلاگ شهرکادو همراه باشید. توجه ما در این مطلب بر روی این مسئله است که نگهداری کاکتوس در تراریوم چه چالش‌هایی برای شما به همراه دارد و لازم است تا به چه مواردی در این زمینه توجه داشته باشید. همچنین شما برای ارسال انواع گل و گیاه به ایران می‌توانید روی اینجا کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید.

محیط نادرست در تراریوم چگونه است؟

برای موفقیت در کاشت هر گیاهی در تراریوم، باید محیطی را به وجود بیاورید که گیاه با آن سازگار باشد. به صورت کلی کاکتوس‌ها گیاهانی هستند که نیاز به آفتاب کامل دارند. کاکتوس‌ها همچنین دوست دارند که خاک گلدان آن‌ها بین دو آبیاری خشک شود. مسئله مهمی که باید بدانید این است که محیط مناسب برای نگهداری داری کاکتوس‌ها در شرایط خشک است، نه مرطوب و راکد که دقیقا شرایط تراریوم است.

اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم باید گفت که پرورش کاکتوس در تراریوم مثل پرورش ماهی قرمز در جعبه شنی است. تنها تفاوت این است که اگر ماهی قرمز را در خارج از آب بگذارید فورا می‌میرد. این در حالی که کاکتوس‌ها معمولاً در چنین شرایط آب و هوایی بسیار آهسته خشک شده و از بین می‌روند. 

نکات مهم برای نگهداری از کاکتوس در تراریوم

اگر قصد دارید تا به هر شکلی که شده اقدام به قرار دادن کاکتوس در تراریوم کنید، پیشنهاد ما این است که از طریق سرویس ارسال گل و گیاه به ایران به سراغ کاکتوس‌هایی بروید که در شرایط مرطوب و راکد بیشتر عمر کند. این مسئله می‌تواند شما را با مشکلات گوناگونی مواجه کند. امروزه شاهد تولید تراریوم‌های مخصوص کاکتوس هستیم که می‌توانند به شما برای نگهداری کاکتوس در تراریوم کمک کنند. با این حال استفاده از این ترارویم‌ها نیز چالش‌های خاصی دارد.

چیدمان کاکتوس در تراریوم

1) مراقب اثرات گلخانه‌ای باشید

مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که دمای داخل تراریومی که در معرض آفتاب قرار دارد به طور غیرقابل تحملی گرم می‌شود. اگر یک تراریوم را که دارای دیوارهای شیشه‌ای است، در آفتاب کامل قرار دهید، گرمای داخل آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. 

در چنین شرایطی انتظار می‌رود که دما در عرض چند دقیقه به 40 تا 50 درجه سانتی‌گراد برسد. این افزایش دما در داخل ظرف شیشه‌ای اثر گلخانه‌ای نامیده می‌شود و به دلیل تابش گرما به سمت بالا و عدم امکان خروج آسان ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی اگر رطوبتی در خاک وجود داشته باشد، شروع به تبخیر می‌کند و رطوبت از بالای تراریوم خارج می‌شود. 

2) دمای گیاهان در تراریوم

اگرچه بسیاری از کاکتوس‌ها از آب‌ و هوای گرم می‌آیند که در آن دمای هوا در ظهر نیز افزایش می‌یابد، حداقل گردش هوا خوب و رطوبت اتمسفر پایین وجود دارد. همچنین دما در شب کاهش می‌یابد و به گیاهان استراحت می‌دهد. این شرایط در تراریوم وجود ندارد و این مسئله نگهداری کاکتوس در تراریوم را سخت می‌کند.

این گیاهان اگر در نور متوسطی ​​قرار بگیرند، شروع به خراب شدن می‌کنند. به همین دلیل چیدمان کاکتوس در تراریوم باعث می‌شود تا گیاه نتواند آفتاب کامل را دریافت کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا در مکانی با نور خوب اما به شکل غیر‌مستقیم اقدام به قرار دادن کاکتوس کنید.

3) نور در تراریوم

نور تنها منبع انرژی یک گیاه است و کاکتوس‌ها گیاهانی هستند که کاملاً آفتابی هستند. با این حال اگر شما نور دریافتی آن‌ها را کاهش دهید، به طور کلی تا جایی که دیگر نور کافی برای رشد طبیعی دریافت نکند، این مسئله کاکتوس شما را با مشکل مواجه می‌کند.

هنگامی که یک کاکتوس نور کافی دریافت نکند شاید در ابتدا هیچ نشانه‌ای از خرابی از خود نشان ندهد. با این حال رشد آن به سادگی متوقف می‌شود، به نحوی که منتظر بهبود شرایط است. زمانی که 6 ماه، 9 ماه و یا حتی 1 سال از این مسئله بگذرد، گیاه شروع به پوسیدگی یا خرابی می‌کند. البته اگر قصد دارید تا اقدام به چیدن کاکتوس در تراریوم کنید، می‌توانید به سراغ کاکتوس‌هایی بروید که می‌توانند در سایه جزئی نیز به خوبی رشد کنند.

اگر بخواهیم شما را با برخی از این گیاهان آشنا کنیم، می‌توان به گاستریا، ریپسالیس و برخی هاورتیاها اشاره کرد. شما می‌توانید از طریق ارسال گل و گیاه به ایران اقدام به خرید این دسته از کاکتوس‌ها کنید. همچنین لازم به ذکر است که کاکتوس‌های بیابانی هرگز در تراریوم خوب عمل نمی‌کنند؛ چرا که آن‌ها واقعاً به نور کامل خورشید نیاز دارند.

ارسال گل به ایران

4) کاکتوس در تراریوم و در زیر نور

اگر قصد دارید تا کاکتوس را در تراریوم بگذارید، می‌توانید با قرار دادن آن‌ها در زیر نور مصنوعی به رشد این دسته از گیاهان کمک کنید. متأسفانه چنین نورپردازی شدیدی به ندرت در دکوراسیون خانه معمولی مورد استقبال قرار می‌گیرد. با این حال بیشتر صاحبان تراریوم که می‌خواهند باغ کوچک خود را به نمایش بگذارند، لازم است تا توجه بسیار زیادی به نورپردازی داشته باشند.

استفاده از نور مصنوعی تنها راه برای نگهداری طولانی مدت با کاکتوس‌ها و تراریوم‌های به حساب می‌آید. در مجموع باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که نورپردازی به تنهایی تمام مشکلاتی که تراریوم‌های کاکتوس با آن روبرو هستند را حل نمی‌کند.

5) رطوبت بیش از حد در خاک و هوا

آبیاری صحیح تراریوم دشوار است. هیچ سوراخی در کف تراریوم وجود ندارد که آب اضافی آن خارج شود. بنابراین آب زیاد باعث می‌شود که گیاهان به صورت کامل خیس شوند و در چنین شرایطی است کاکتوس‌ها دوست ندارند ریشه هایشان در آب راکد خیس شوند.

با این حال سبک‌هایی از تراریوم‌های تجاری وجود دارند که یک لایه زهکشی از شن در پایین تراریوم قرار می‌دهند. البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که یک لایه زهکشی در تراریوم کاملاً غیر کاربردی است و فقط فضا را هدر می‌دهد!

6) آب مناسب گیاه

مشکل این است که قرار دادن یک لایه زهکشی در پایین تراریوم هرگز جواب نداده است. این مسئله به آن دلیل است که در خاک کم عمق تراریوم معمولی، فضای کمی برای ریشه‌ها وجود دارد. بنابراین ریشه‌های گیاهان در نهایت به ته ظرف می‌رسند و در نهایت نیز در آب خیس می‌شوند. به هر حال زمانی که آب در کف لایه‌ای از شن قرار می‌گیرد، به سادگی به وسیله مویینگی به داخل خاک بالا می‌رود.

همچنین در ظرفی با دو طرف باز و بدون پوشش مثل یک گلدان معمولی، آب اضافی به زودی تبخیر می‌شود. بنابراین هوا همیشه مرطوب و راکد می‌ماند. در نتیجه تبخیر با سرعت بسیار پایینی در یک تراریوم انجام می‌شود. به همین دلیل برای قرار دادن کاکتوس در تراریوم لازم است تا به سراغ تراریومی بروید که فرآیند تبخیر به راحتی در آن انجام شود.

چیدمان کاکتوس در تراریوم

7) توجه به سازگاری کاکتوس در تراریوم

برخی از کاکتوس‌ها هستند که می‌توانند به صورت طولانی در تراریوم قرار بگیرند اما این دسته از کاکتوس‌ها نیز به مرور زمان خیلی بزرگ می‌شوند و رشد قابل توجهی می‌کند. 

این مسئله باعث می‌شود تا کاکتوس گیاهان همسایه خود را از بین ببرند یا با کناره یا بالای ظروف برخورد کند. در چنین شرایطی استفاده از تراریوم‌های تک گیاهی گزینه بهتری برای شما به حساب می‌آیند.

مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که نگهداری از تراریوم‌های تک گیاهی برای قرار دادن کاکتوس کمی آسان‌تر است. مدیریت یک تراریوم کوچک که حاوی یک گیاه کوچک مثل کاکتوس است، اغلب آسان‌تر از کاشت گروهی گیاهان است. حداقل وقتی نیازهای خاص آن گیاه را می‌دانید، می‌توانید به خوبی اقدام به نگهداری کاکتوس در تراریوم کنید.

با این حال حتی با خرید مینی تراریوم‌ها و تراریوم‌های تک گیاهی نیز لازم است تا حتما توجه بسیار زیادی به یافتن مکانی برای رشد کاکتوس‌ها باشید تا بتوانند نور شدیدی که برای شکوفا شدن نیاز دارند را دریافت کنند. این مسئله باعث می‌شود تا مشکل دریافت نور تا حد قابل توجهی حل شود. 

البته مسئله باقی ماندن آب اضافی در تراریوم‌های کوچک نیز یک مشکل است که همچنان باقی می‌ماند. اگر می‌خواهید به صورت طولانی مدت اقدام به نگهداری کاکتوس در تراریوم کرده و طول عمر گیاه خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید، لازم است تا حتما با احتیاط زیاد آبیاری گیاه انجام شود. همیشه کمی اجازه دهید تا میزان پایینی خشکی در فضا تراریوم وجود داشته باشد.

چیدمان کاکتوس در تراریوم کار درستی است؟

جالب است بدانید که به صورت کلی این دسته از محصولات برای نگهداری طولانی مدت گیاه تولید نشده‌اند. در همین راستا پیشنهاد ما این است که اگر فقط می‌خواهید خانه خود را برای چند ماه با کاکتوس در تراریوم تزئین کنید، می‌توانید یکی از این تراریوم‌ها را بخرید. هنگامی که گیاهان شروع به پژمرده شدن می‌کند، می‌توانید اقدام به تعویض کاکتوس در تراریوم کنید.

به صورت کلی می‌توان گفت که امکان نگهداری کاکتوس در تراریوم وجود دارد اما در نهایت این مسئله باعث می‌شود تا کاکتوس پس از گذشت مدت زمانی آرام پژمرده شود. توجه به نور، قرار دادن آن در تراریوم تک گیاهی، آبیاری اصولی واز مهم ترین پارامترهایی هستند که به افزایش طول عمر کاکتوس در تراریوم کمک می‌کند. با این حال اگر قصد دارید تا به صورت حرفه‌ای اقدام به کاشت کاکتوس‌ها کنید، بهتر است تا از گلدان‌ها برای انجام این فرآیند استفاده کنید.

جمع‌بندی

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که دوست دارید تا گیاهان را در بهترین شرایط ممکن رشد دهید و در کنار کاشتن کاکتوس، به شکوفا شدن آن‌ها نیز توجه داشته باشید لازم است تا برای انتخاب تراریوم‌ها و قرار دادن کاکتوس در تراریوم دقت بسیار زیادی داشته باشید. بهتر است تا اگر به دنبال قرار دادن کاکتوس در تراریوم هستید از گلدان‌های جداگانه استفاده کنید و ترجیحا از یک تراریوم بزرگ بدون دیواره‌های شیشه‌ای بزرگ واستفاده کنید.

بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمودید. شما می‌توانید برای ارسال انواع گل و گیاه به ایران روی اینجا کلیک کنید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها