گیاهان مضر برای اتاق خواب

تا به‌ حال همه جا از مزیت‌های نگهداری گل در خانه و اتاق خواب صحبت شده است، ولی آیا گیاهانی هم هستند که وجود آن‌ها در اتاق خواب برای افراد مضر باشد؟ در این مقاله از وبلاگ شهرکادو موضوع اصلی ما همین خواهد بود و می‌خواهیم تمام جوانب پاسخ به این سؤال را بررسی نماییم. مسلما نگهداری از گل و گیاه در محیط خانه برای افراد مفید خواهد بود، اما این وضعیت برای اتاق خواب‌ها ممکن است کمی تفاوت داشته باشد.

دانستن این موضوع که چرا گیاهانی می‌توانند برای فضای اتاق خواب مضر باشند، بسیار در سلامتی ما تاثیرگذار است. همچنین با تعویض گیاهان مضر با گیاهان مفید، حس بهتری به افراد خانه القا می‌شود. افرادی که در کلان شهرها زندگی می‌کنند، مدام در معرض هوای آلوده و دلگیری هستند که از همه لحاظ سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند. با وجود این موضوع باید محیط مناسبی را در خانه‌های آپارتمانی خود فراهم کنند تا کمترین آسیب به سلامت آن‌ها وارد شود.

برای فراهم کردن محیط مناسب، گل و گیاه نقش اصلی را ایفا می‌کنند. همچنین باید بدانیم که از چه گل و گیاهی در دکوراسیون خانه و اتاق خود استفاده نماییم. اگر شما هم در مورد جواب این سوالات کنجکاو هستید؛ ما را در ادامه این مطلب جذاب همراهی کنید.همچنین برای ارسال انواع گل و گیاه به ایران می‌توانید روی اینجا کلیک کنید. 

آیا مراقبت از گیاهان در اتاق خواب ضرر دارد؟

بیشتر افراد معتقد هستند که چون گیاهان در شب کربن دی‌اکسید تولید می‌کنند، نباید در اتاق خواب قرار گیرند. وجود کربن دی‌اکسید در فضای اتاق خواب باعث مسمومیت آن‌ها می‌شود. علاوه بر این که گاز کربن دی‌اکسید جزو گازهای خطرناک هم به حساب می‌آید. دلایل علمی تا حدودی این فرضیه یا باور را نقض می‌کند؛ چرا که در صورت نبودن لامپ و نور، گیاهان دیگر توانایی فتوسنتز ندارند.

در واقع گیاهان شروع به تنفس سلولی می‌کنند و از آن‌ها درصد خیلی ناچیزی کربن دی‌اکسید آزاد می‌شود. این مقدار آن‌قدر کم است که هیچ ضرر و مسمومیتی برای افراد درون اتاق نخواهد داشت. البته که میزان کربن دی‌اکسید در گیاهان مختلف، متفاوت خواهد بود. در واقع هر چه گیاه بزرگ‌تر باشد، درصد آزادسازی کربن دی‌اکسید آن نیز بیشتر خواهد شد. اغلب گلدان‌های کوچک برای برقراری هوای خوب در محیط اتاق مناسب هستند. واضح است که دی‌اکسید کربنی که از گیاهان کوچک آزاد می‌شود، هیچ مسمومیتی را برای افراد ایجاد نمی‌کند.

نگهداری از گیاهان در اتاق خواب از دید علم فنگ‌شویی

ارسال گل به ایران

شاید برای شما هم جالب باشد که علم فنگ‌شویی به چه علمی گفته می‌شود و چرا در این مقاله به نظر آن در مورد نگهداری از گیاهان در اتاق خواب اهمیت داده‌ایم. علم فنگ‌شویی دانشی است که بین انسان و طبیعت اطراف او، تعادل و هماهنگی را ایجاد می‌کند.

این علم قدمتی چند هزار ساله دارد و به سبب همین امر لازم دانستیم تا دیدگاه این علم را در رابطه با قرارگیری گیاهان در اتاق خواب مورد بررسی قرار دهیم. می‌دانیم که محیط اتاق خواب برای استراحت و رفع خستگی در طول روز مناسب است. اگر شما می‌خواهید اتاقی برای خواب راحت و استراحت خوب داشته باشید، لازم است تا به نکاتی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، توجه فرمایید. 

یک اتاق خواب مناسب برای هر فردی باید هارمونی رنگ داشته باشد. همچنین نظم و ترتیب در برقراری فضای مناسب نقش بسیار مهمی خواهد داشت. یکی دیگر از ویژگی‌های اتاق خوب، داشتن تهویه هوای مناسب است. در این صورت چه چیزی بهتر از گیاهان می‌تواند در این تهویه هوا نقش موثری داشته باشد. علاوه بر تمام این موارد، گیاهان برای فرد آرامش روانی ایجاد می‌کنند و استرسی که در طول روز به او متحمل شده را کاهش خواهند داد.

نکته‌ای جالب در بررسی علم فنگ‌شویی

جالب است بدانید که علم فنگ‌شویی این مطالب را کاملا تکذیب می‌کند. گل و گیاهان در این علم مرتبه بالایی دارند و همواره این دانش توصیه می‌کند که از گیاهان در محیط منزل خود استفاده نمایید. اما چطور ممکن است که علم فنگ‌شویی وجود گیاهان را در اتاق خواب مضر می‌پندارد!

بر اساس همین دانش، گیاهان دارای عنصر و انرژی یانگ هستند. انرژی یانگ در فنگ‌شویی، سیستم خواب را دچار اختلال می‌کند. اگر بخواهیم منظور خود را صریح‌تر بگوییم، از دید علم فنگ‌شویی وجود گیاهان در اتاق، خواب راحت شما را به یک خواب ناآرام تغییر می‌دهد. به همین دلیل متخصصانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند، وجود گیاهان در اتاق خواب را مناسب نمی‌دانند. 

در بررسی دقیق‌تر راجع‌ به تاکید علم فنگ‌شویی در خودداری از نگهداری گیاهان در اتاق خواب، دلایلی علمی دیگری هم مطرح می‌شود. دانشمندان این علم معتقد هستند که گیاهان عنصر آب را در خود دارند و با توجه به این که آب انرژی یانگ بسیار زیادی دارد، قطعا سیستم خواب را دچار مشکل خواهد کرد. حتی این دانش برای برقراری تعادل و هماهنگی بین شما و محیط اتاق شما نیز توصیه می‌کند که از تابلوهای مناظر طبیعی و آب و آبشار هم استفاده نشود. شاید جالب باشد بدانید که گیاهان آکواریومی هم جز دسته‌ای از گیاهان محسوب می‌شوند که وجود آن‌ها در اتاق خواب مفید نیست!  

آیا فضای اتاق خواب برای مراقبت از گل و گیاه مناسب است؟

گیاهان مضر برای اتاق خواب

علاوه بر این که حضور گل و گیاه برای استراحت و خواب شما طبق دلایلی که مطرح کردیم خوب نیست؛ برای رشد خود گل و گیاه هم شرایط خوبی را به وجود نمی‌آورد. گیاهان برای تنفس و ادامه زندگی نیاز به هوای تازه دارند. حال بااین وجود، فضای سر بسته اتاق هوای مناسبی را برای رشد آن‌ها فراهم نمیکند. ضمن نبود هوای تازه، اتاق خواب‌ها نور کافی هم برای گیاهان مهیا نمی‌کنند و اغلب فاقد نور هستند.

یکی از عوامل اصلی رشد و طراوت گل و گیاه وجود نور کافی است. در صورتی که نور کمی به آن‌ها در طول روز تابیده شود، رشدی نخواهند داشت و کم‌کم از بین می‌روند. چون فضای اتاق سر بسته است، دمای اتاق هم نسبت به جاهای دیگر خانه بیشتر می‌شود. گل اگر در دمای متعادل نباشد، افسرده و پژمرده خواهد شد. اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، شرایط محیطی اتاق خواب از همه لحاظ، برای زندگی و تنفس گل و گیاه مناسب نیست و بهتر است که آن‌ها را در مکان‌های دیگر خانه قرار دهید. 

گل و گیاه مناسب برای قرارگیری در اتاق خواب چه مواردی هستند؟

بعضی افراد به دلیل علاقه شدیدی که به گیاهان دارند، می‌خواهند فضای اتاق خود را با گل و گیاه تزئین کنند تا با دیدن آن‌ها انرژی خوبی بگیرند. با توجه به این موضوع، می‌خواهیم که در مطالب پایین‌تر گیاهانی را معرفی کنیم که حضور آن‌ها در اتاق، هیچ ضرری برای فرد نخواهد داشت. همچنین فواید حضور آن‌ها را در محیط هم به طور مختصری توضیح می‌دهیم. این گیاهان عبارتند از:

1) گیاه اسطوخودوس

عطر اسطوخودوس مورد علاقه همه افراد است و به ندرت پیش می‌آید که کسی بوی آن را دوست نداشته باشد. این گیاه استرس را کاهش می‌دهد و به دلیل همین موضوع محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده است. دلایل دیگری هم برای محبوبیت آن وجود دارد. برای مثال بوی گیاه اسطوخودوس ضربان قلب را متعادل و سطح فشار خون را کاهش می‌دهد.

در نهایت وقتی کسی ضربان قلبی متعادل دارد، از آرامش نسبی برخوردار خواهد بود. همچنین محققان طبق تحقیقاتی که بر روی این گیاه انجام دادند، یافتند که بوی این گیاه گریه کودک و نوزاد را کم می‌کند و خوابی راحت را برای او به ارمغان می‌آورد. اگر دقت کنید در تولید لوازم بهداشتی و تزئینی مثل شمع یز از اسانس این گیاه خوشبو استفاده می‌کنند. 

2) گیاه آلوئه‌ورا

ارسال گل به سراسر جهان

گیاه آلوئه‌ورا جزو یکی از گیاهان استراتژیک دنیا به حساب می‌آید. می‌دانیم که سازمان هوا و فضای آمریکا یا همان ناسا که از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کند؛ برای تقویت و بهبود کیفیت اکسیژن در پیرامون فعالیت افراد از گیاه آلوئه‌ورا بهره می‌برد. این گیاه بر خلاف سایر گیاهان در شب اکسیژن زیادی تولید می‌کند و در بهبود خواب افراد نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد.

گیاه آلوئه‌ورا دوام و مقاومت زیادی در شرایط مختلف آب و هوایی از خود نشان می‌دهد. برای مثال اگر شما فراموش کنید که به آن آب دهید، همچنان می‌تواند به خوبی رشد و زندگی کند. مصری‌ها این گیاه را گیاهی جاودانه می‌‌دانند و هیچ وقت از فواید بسیار آن غافل نمی‌شوند. در حقیقت آلوئه‌ورا یک دارو یا مکمل بی‌نظیر است. ژلی که از این گیاه تهیه می‌شود، در عرصه پزشکی کاربرد گسترده‌ای دارد و می‌تواند خشکی و سوزش پوست را التیام ببخشد. تاثیر گیاه آلوئه‌ورا بر روی جوانسازی پوست بسیار زیاد است و به راحتی پوست شما را به پوستی صاف و شاداب تبدیل می‌کند. 

3) گیاه والرین 

شاید تا به حال اسم این گیاه را نشنیده باشید. گیاه والرین به گیاهی با گل‌های جاودانه معروف است. گل‌های ریز سفید و صورتی او در فصل تابستان، ظاهری زیبا در اتاق خواب شما ایجاد می‌کند. در قرن شانزدهم از بوی این گیاه به عنوان عطر استفاده می‌کردند. یکی دیگر از ویژگی‌های گیاه والرین این است که شما می‌توانید با ریشه‌های آن چای و دمنوش درست کنید.

پزشک رومی گالین، از گیاه والرین به عنوان دارویی برای رفع بی‌خوابی مریضان خود استفاده می‌نمود. توصیه می‌شود که این گیاه را در اماکن اداری و محیط‌های کاری استفاده نکنید، زیرا احساس خواب آلودگی را در افراد ایجاد می‌نماید. به این گیاه باید روزی 5 الی 6 ساعت آفتاب و نور بتابد تا بتواند رشد بیشتری نسبت به حالت عادی داشته باشد. 

4) گیاه یاسمن سفید

گیاهان مضر برای اتاق خواب

اثر آرامش‌بخش و ملایمی که این گیاه بر روی بدن و ذهن افراد می‌گذارد، قابل مقایسه با سایر گیاهان نیست. دانشمندان مدعی هستند که گیاه یاسمن سفید، سطح اضطراب را کاهش می‌دهد. همچنین این گیاه می‌تواند عملکرد مغز را چندین برابر افزایش دهد و هوشیاری افراد را بالا ببرد. غنچه‌ و شکوفه‌های این گل در ابتدا صورتی رنگ هستند و با گذر زمان به رنگ سفید تغییر پیدا می‌کنند. گیاه یاسمن سفید نیاز به توجه و پیگیری مدوام ندارد و نگهداری از آن فوق‌العاده برای شما آسان خواهد بود.  

جمع‌بندی

موضوع اصلب این مقاله از وبلاگ شهرکادو دلایلی بود که گیاهان را برای اتاق خواب مضر می‌دانستند و ما سعی کردیم تا این دلایل را از تمام جوانب بررسی کنیم. ابتدا باور و فرضیه‌های عموم را مطرح کردیم و سپس دیدگاه علم فنگ‌شویی را در مورد این مسئله بیان نمودیم. همچنین به این پرداختیم که آیا شرایط محیطی اتقا برای رشد و طراوت گیاه مناسب است یا خیر.

این مطلب از این جهت به شما کمک می‌کند که بتوانید فضای مناسبی را برای گلدان‎‌های گیاه خود انتخاب کنید تا به سلامت شما و گل آسیبی وارد نشود. نگهداری از گل و گیاه در بهبود روحیه شما خیلی تاثیرگذار خواهد بود. همچنین در حفظ طبعیت و محیط زیست، به نحوی اثر خود را می‌گذارد. امیدواریم که مقاله ما برای شما مفید باشد و از خواندن آن لذت برده باشید. شما همچنین برای ارسال انواع گل و گیاه به ایران می‌توانید روی اینجا کلیک کنید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها