آداب و رسوم شب یلدا

شب یلدا که به شب چله نیز معروف است یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که هر ساله در ۲۱ دسامبر توسط ایرانیان سراسر جهان برگزار می‌شود. یلدا جشن انقلاب زمستانی است. آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین شب سال است. از آنجایی که در زمستان روزها بلندتر و شب‌ها کوتاه‌تر می‌شوند، ایرانیان آخرین شب پاییز را به عنوان تجدید خورشید و پیروزی نور بر تاریکی جشن می‌گیرند. در شب یلدا، مردم به صورت دسته جمعی از دوستان یا اقوام معمولاً در خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها یا سالمندان جمع می‌شوند تا با خوردن آجیل و میوه، خواندن اشعار حافظ، آرزوهای خوب، گفت و گو و خندیدن طولانی‌ترین شب سال را به شادی بگذرانند. برای آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا در این مقاله با ما باشید.

منظور از یلدا چیست؟

یلدا به معنای تولد است و شب یلدا به بلندترین شب سال یا تولد زمستانی گفته می‌شود. ایرانیان باستان بر این باور بودند که این شب مصادف با تولد میترا یا مهر، ایزدبانوی اساطیری نور در ایران باستان است. مردم ایران در شب یلدا دور هم جمع می‌شوند و تا ساعتی از نیمه شب در کنار هم به خوردن خوراکی‌های متنوعی مانند آجیل، هندوانه، کدو و… می‌پردازند.

یکی از خوراکی‌های مرسوم در این شب بلنذ آش کشک یا حلیم بادمجان است. مردم ایران در شب یلدا به هم انواع هدیه‌های مختلف را برای افزایش مهر و محبت بینشان هدیه می‌دهند. دامادهای جوان نیز در شب یلدا همراه با خانواده برای عروس خود هدایای مختلفی را به عنوان شب یلدایی عروس به او پیشکش می‌نمایند.

این شب در ایران چگونه برگزار می شود؟

غذا خوردن یک قسمت خوشمزه شب یلدا است. ایرانی‌ها در این شب خاص آجیل، هندوانه و انار می‌خورند و آخرین میوه های باقی مانده از تابستان و پاییز را با هم تقسیم می‌کنند. میوه‌های شب یلدا دارای اهمیت نمادین نیز هستند. برخی بر این باورند که هندوانه با شکل کروی خود نماد خورشید است و برخی دیگر معتقدند که خوردن هندوانه از ابتلا به بیماری‎های زمستانی محافظت می کند. انار همچنین نماد تولد است و دانه‌های قرمز روشن آن نماد درخشش زندگی است.

خواندن اشعاری از دیوان حافظ (فال حافظ) از سنت‌های سرگرم کننده شب یلدا است. هر یک از اعضای یک خانواده یا گروهی از دوستان آرزویی می‌کنند – در حالی که آن را مخفی نگه می‌دارند – و به‌طور تصادفی کتاب را باز می‌کنند. سپس بزرگ‌ترین عضو خانواده یا دوستان شعری که به‌طور تصادفی انتخاب شده را با صدای بلند می‌خواند. از آنجایی که اعتقاد بر این است که شعر تفسیر آرزو و روش تحقق آن است، تفسیر شعر و حدس زدن آرزوهایی که دیگران انجام می‌دهند، سرگرم کننده است. به این ترتیب آخرین و طولانی‌ترین شب پاییز به خوشی به پایان می‌رسد و اولین روز بزرگ زمستان آغاز می‌شود.

شب یلدا و سنت های آن به قدری سرگرم کننده و جالب است که در سال 2008 رسماً به فهرست گنجینه‌های ملی ایران اضافه شد. همچنین شب یلدا در کشورهایی مانند افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و برخی از کشورهای قفقاز جشن گرفته می‌شود.

چه کشورهایی شب یلدا را جشن می‌گیرند؟

به جز ایران، شب یلدا یا تولد زمستانی در برخی از کشورهای دیگر از جمله افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، آسیای شرقی، اسکاتلند، آفریقا، بولیوی، پرو، اکوادور و روسیه با آیین‌ها، غذاها و سنت‌های مختلف جشن گرفته می‌شود.

هر یک از کشورهای فوق آدابی متفاوت با مردم ایران در شب یلدا دارند. به هرحال این شب نیز یکی از شی‌های سال است که مردم به بهانه آن می‌توانند لحظات خوشی را در کنار عزیزانشان سپری نمایند.

شهرکادو

اگر از عزیزانتان دور هستید و نمی‌توانید شب یلدا را در کنار آن‌ها باشید، بهتر است با ارسال هدیه‌ای زیبا و بیادماندنی به آن‌ها یادآور شوید که هر کجای این کره خاکی باشید، این شب را به یاد آن‌ها جشن خواهید گرفت.

ارسال هدیه به ایران و یا ارسال گل به ایران و خارج از کشور را به تیم حرفه‌ای شهر کادو بسپارید. فقط کافیست تا سفارش مد نظر خود را در سایت انتخاب و ثبت نموده و سپس سوپرایز کردن عزیزانتان را بر عهده ما بگذارید.

ما در شهرکادو انواع متنوع هدایای مختص شب یلدا و حتی آجیل و خوراکی که جز جدایی‌ناپذیر شب چله محسوب می‌شود را به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

باکس گل ومیوه – تهران و کرج

شب یلدا

جمع‌بندی

ما در این مقاله شما را با آداب و رسوم شب یلدا که بلندترین شب سال نام دارد، آشنا نمودیم. از این که ما را در این مقاله تا انتها همراهی کردید، سپاسگزاریم.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها