کاکتوس بدون تیغ

گیاهان آپارتمانی از جمله انواع کاکتوس‌های بدون تیغ در زیباسازی فضای خانه شما بسیار مؤثر و مفید هستند. کاکتوس‌های بدون تیغ هم ظاهری زیبا دارند و هم خطری برای بچه‌های کوچک و حیوان خانگی شما ایجاد نمی‌کنند. این ویژگی‌ در انواع کاکتوس بدون تیغ باعث شده است که امروزه در بسیاری از دکوراسیون‌های مدرن نیز از آن‌ها استفاده کنند. همچنین وجود گیاهان در محیط خانه شما باعث کاهش استرس، متعادل‌ کردن فشار خون، تنفس بهتر و کاهش ابتلا به بیماری‌هایی همچون افسردگی می‌شود. پس نه تنها برای ما ضرری ندارند، بلکه مزایای بسیاری را به همراه خود برای ما می‌آورند.

هشت کاکتوس پرطرفدار برای ارسال به ایران

با این حال تا زمانی که فروشگاه شهرکادو برای ارسال هدایا و گل به ایران وجود دارد، دیگر نگران چیزی نباشید.این نوع از کاکتوس‌ها برای افرادی که در طول روز مشغله‌ کاری زیادی دارند، یا زمان زیادی برای رسیدگی به گل و گیاه ندارند، گزینه بسیار مناسبی هستند. پس ما در این مطلب برای آشنایی بیشتر شما با انواع کاکتوس‌های بدون تیغ، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم و توضیح مختصری درباره شیوه نگهداری آن‌ها به شما ارائه می‌دهیم.

اگر به گل و گیاه و مخصوصا کاکتوس‌ها علاقه دارید، این مقاله جذاب از وبلاگ شهرکادو را از دست ندهید. همچنین ما در فروشگاه شهرکادو نیز انواع کاکتوس را موجود می‌کنیم که به علت پرطرفدار بودن، سریعا گل‌های کاکتوس ما ناموجود می‌شوند. با این حال شما می‌توانید از لینک‌های موجود در هر بخش، وارد بخش گلدان و گیاهان آپارتمانی ما شوید و تمامی موارد موجود را مشاهده کنید و سفارش خود را به راحتی ثبت کنید. هشت گیاه کاکتوس برتر و پرطرفدار در ایران عبارتند از:

1) کاکتوس ساکولنت غوره‌ای

ارسال گل به ایرانساکولنت غوره‌ای با نام علمی (senecio succulent) در بین مردم معروف است. این گیاه دارای دانه‌های گرد و مرواریدی شکل است، که به دنبال هم و به صورت ریسه‌ای و منظم قرار گرفته‌اند. آستروفیتوم یا همان ساکولنت غوره‌ای، متعلق به آمریکای‌ شمالی است که در مکزیک نیز می‌روید. قابلیت رشد شاخه‌های آن تا حدود 1 متر است، که در صورت قرارگیری در پشت پنجره جنوبی خانه‌ و تابش نور عالی به مدت زیاد، رشد آن سریع‌تر می‌شود.

برای نگهداری از ساکولنت غوره‌ای تنها کافیست که توجه کنید گیاه در برابر نور شدید و مستقیم خورشید قرار نگیرد. همچنین در زمانی که سطح خاک آن خشک بود (نه در حدی که خاک ترک برداشته باشد) به آن آب دهید و از زهکش مناسب استفاده کنید تا با خارج‌ شدن آب اضافی در زمان معین، ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود. برای مشاهده گیاهان آپارتمانی در سایت فروشگاه شهرکادو روی عنوان همین بخش (شماره یک) کلیک کنید.

2) کاکتوس کلاه اسقفی یا ستاره‌ای

ارسال کاکتوس به ایران

این کاکتوس با نام علمی (Astrophytum myriostigma) شناخته می‌شود. کاکتوس ستاره‌ای می‌تواند تا حداکثر ارتفاع 15 سانتی‌متر و پهنای 12 سانتی‌‌متر رشد کند. اواخر بهار تا اواخر تابستان گل ستاره‌ای زرد رنگی به عرض 2 الی 4 سانتی‌متر می‌روید که باعث زیبایی چند برابر آن می‌شود. کاکتوس کلاه اسقفی نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارد. تنها مواردی که در نگهداری آن باید رعایت شوند عبارتند از:

  • دور ماندن از نور مستقیم خورشید
  • قرارگیری در میزان نور مناسب و کافی
  • آبیاری به موقع (یعنی فقط مواقعی که خاک آن خشک شده‌ بود، به آن آب دهید)

شما نیز می‌توانید این کاکتوس را در دو نوع تیغ‌دار و بدون تیغ خریداری کنید. این گیاه، از گیاهان پرطرفدار است که اگر خوش‌شانس باشید، می‌توایند آن را از بخش گیاهان آپارتمانی فروشگاه شهرکادو خریداری نمایید و آن را به ایران ارسال کنید.

3) کاکتوس مرغ و جوجه

ارسال هدیه به ایران

کاکتوس مرغ و جوجه که به نام کاکتوس آشوریا نیز معروف است؛ به دلیل نوع رویش برگ‌ها و شکل برگ‌هایی که دارد، تنه اصلی آن به مرغ و برگ‌های آن به جوجه تشبیه شده‌اند. حداکثر میزان رشد این گیاه به 10 سانتی‌متر می‌رسد. به دلیل ریشه‌های سطحی که کاکتوس مرغ و جوجه دارد، نیاز است که در ظرف‌ها و گلدان‌هایی با عمق کم و صاف کاشته شوند. آشوریا به شدت به نور خورشید علاقه‌مند است؛ پس لازم است تا در روز حداقل 6 ساعت نور خورشید به آن بتابد.

نکته قابل توجه در هنگام آبیاری این است که آب را فقط بر روی خاک اطراف گیاه بریزید، چرا که ریختن آب بر روی گیاه، باعث پوسیده‌ شدن برگ‌های آن می‌شود! همچنین پیشنهاد می‌کنم که اگر فضای باز مثل باغچه در منزل خود دارید، حتماً این نوع از کاکتوس را در آن بکارید تا جلوه زیبایی به فضای باغچه و حیاط شما بدهد. سعی کنید تا کوددهی را در ماه‌هایی که گیاه رشد بیشتری نسبت به حالت عادی دارد و به میزان حداکثر چهار بار در سال انجام دهید. حتماً به نکات نوشته‌ شده بر روی بسته‌بندی کودها نیز توجه فرمایید.

4) کاکتوس افوربیا

ارسال کاکتوس بدون تیغ به ایران

کاکتوس افوربیا (Euphorbia Cactus) در دکور‌های امروزه بسیار استفاده می‌شود و ظاهری کلاسیک و مجلل در فضای داخلی خانه ایجاد می‌کند. این نوع کاکتوس به دلیل ماندگاری و دوام بالا، یکی از پرطرفدارترین نوع کاکتوس‌های بدون تیغ است. افوربیا با داشتن 2400 گونه مختلف، به یکی از بزرگترین گونه‌های گل‌دار تبدیل شده است. بیشتر گیاه‌شناسان معتقدند که این گیاه جزء دسته کاکتوس‌ها است. افوربیا به طور متوسط تا ارتفاع 90 الی 110 سانتی‌متر رشد می‌کند.

این کاکتوس مثل تمام گیاهان نام برده شده در بالا، علاقه زیادی به نور دارد ولی برای جلوگیری از سوختن برگ‌ها، آن را مقابل نور شدید آفتاب قرار ندهید. در فصول گرم مثل تابستان و اواسط بهار، بهترین زمان برای آبیاری گیاه عصر است و در فصول سرد می‌بایست تعداد دفعات آبیاری را کاهش دهید. همچنین توجه داشته باشید که فقط تعداد دفعات را کاهش دهید و نه مقداری که به گیاه آب می‌دادید!

گلدان‌های سفالی که باعث تبخیر میزان اضافی رطوبت می‌شوند، برای کاکتوس افوربیا مناسب هستند. شما برای خرید گلدان‌های زیبا نیز می‌توانید از فروشگاه اینترنتی شهرکادو کمک بگیرید.

5) کاکتوس یشم

ارسال گل و گیاه به ایران

این گیاه به نام کراسولا آواتا (Jade plant) نیز شناخته می‌شود. به علت شرایط نگهداری آسانی که دارد، جزء گیاهان محبوب به شمار می‌آید. گیاه یشم یا همان کراسولا آواتا، متعلق به دسته ساکولنت از خانواده کراسولا است. همچنین شباهت زیادی به ساکولنت‌های درختچه‌ای، مانند کامپکت دارد. کراسولا آواتا جزء آن دسته از گیاهانی است که گل ‌می‌دهند. غالباً گل‌های آن به رنگ‌های سفید و صورتی و قرمز هستند؛ ولی در شرایط نگهداری در فضای آپارتمانی، به ندرت این اتفاق می‌افتد که گل‌های آن قرمز یا صورتی شوند!

برای تأمین نور مورد نیاز گیاه می‌توانید آن را در نزدیکی پنجره جنوبی خانه خود بگذارید، تا امکان دریافت نور به مدت 4 الی 6 ساعت در روز را داشته باشد. اگر دمای داخل خانه سرد است، دمای محیط را به حداقل 11 درجه برسانید تا از لهیدگی و خراب شدن برگ‌های گیاه جلوگیری شود. در صورتی که بعد از تنظیم کردن دمای خانه، رنگ برگ‌ها سیاه شد، ‌آن‌ها را از گیاه جدا کنید تا گیاه دوباره رشد کند. شما می‌توانید این گیاه را هر هفته یک‌ بار یا هر دو هفته یک بار آب دهید. یکی از مهم‌ترین عوامل سلامت کاکتوس یشم، گردش هوا در فضای نگهداری این گیاه است.

6) کاکتوس هاورتیا

ارسال گل به ایران

کاکتوس هاورتیا متعلق به خانواده (Asphodelaceae) و جزء دسته‌ی گیاهان کاکتوس بدون تیغ است. حدوداً 100 گونه مختلف از آن در طبیعت وجود دارد. آن‌ها به صورت طوقه‌ای رشد می‌کنند. کاکتوس هاورتیا حدود 20 سانتی‌متر می‌روید. گل‌های لوله‌ای یا قیفی شکل کوچکی از بهار تا پاییز بر روی ساقه‌های آن ظاهر می‌شوند. کاکتوس هاورتیا به نور زیاد ولی غیر‌مستقیم نیاز دارد. اگر در مقابل نور شدید قرار بگیرد، رشد آن متوقف شده و در اغلب اوقات رنگ برگ‌های آن صورتی و یا قرمز می‌شود و یا اگر در مقابل نور خیلی کم قرار بگیرد، رنگ گیاه به طور کامل سبز می‌شود.

گلدان‌هایی که در کف آن سوراخ ایجاد شده، برای قرار‌گیری این نوع کاکتوس انتخاب مناسبی هستند. توجه داشته باشید که تغییر دمای ناگهانی و آبیاری بیش از حد یا خیلی کم، موجب لوله‌ای شدن برگ‌های آن می‌شود. شما می‎‌توانید انواع هاورتیای شیشه‌ای، پنجره‌ای، گورخری و … را خریداری کنید. خاک‌های تشکیل شده از خاک رس، خاک‌برگ، سنگ‌ریزه یا ماسه برای این گیاه استفاده می‌شود. بنابراین برای خرید گیاهانی مثل کاکتوس هاورتیا از فروشگاه اینترنتی شهرکادو کمک بگیرید.

7) کاکتوس کراسولا بادامی

ارسال هدیه به ایران

همان‌طور که از اسم این گیاه نیز معلوم است، دارای برگ‌های بادامی شکل و گوشتی است. کاکتوس کراسولا بادامی، بومی مکزیک می‌باشد. البته که ساکولنت پاچی فیتوم نیز نام علمی آن است. به سبب شکل منحصر به‌ فرد برگ‌های آن و نداشتن شرایط نگهداری سخت، جز گیاهان محبوب آپارتمانی شناخته می‌شود. فقط باید آن را در دمای متعادل قرار دهید؛ زیرا نمی‌تواند دمای زیر 6 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

در طول روز باید نوری غیرمستقیم به مدت 6 ساعت به گیاه بتابد و به سبب این‌ که کراسولا بادامی آب را در بافت اندام‌های خود ذخیره می‌کند، به طور میانگین هفته‌ای یک بار آبیاری برای آن‌ها کفایت می‌کند. همچنین مراقب دمای محیط خانه خود باشید؛ زیرا سرمای شدید گیاه را به صورت کامل نابود می‌کند. برای تقویت رشد گیاه، این مورد را بدانید که کود مخصوص گیاهان آپارتمانی و یا کود کاکتوس تأثیر زیادی بر رشد آن‌ها می‌گذارد.

8) کاکتوس کریسمس

کاکتوس بدون تیغ

این کاکتوس یکی از زیباترین نوع‌های کاکتوس بدون تیغ است. در فصل زمستان گل‌هایی به رنگ صورتی، زرد، بنفش، قرمز و سفید وابسته به گونه خود نمایان می‌کند. برای گل‌دهی سریع‌تر شما می‌توانید گیاه را به مدت 8 الی 10 هفته در محیط‎‌های سردتری قرار بدهید و توجه داشته باشید که قبل از سرمای شدید، کاکتوس را به محیط دیگری منتقل کنید.

بهتر است که هر 2 الی 3 سال یک بار گلدان‌ این گیاه را عوض کنید تا فضای بیشتری برای رشد ریشه‌های آن به وجود آید. خاکی که کاکتوس برای رشد نیاز دارد، باید تخلخل نسبتاً زیادی داشته باشد. این بدان معناست که خاک‌هایی متشکل از ماسه و پیت‌ماس یا کوکوپیت نیز انتخاب مناسبی برای این گیاه هستند. با نگهداری مناسب، کاکتوس کریسمس می‌تواند تا ارتفاع 60 سانتی‌متر الی 1 متر نیز رشد کند. در فصل بهار چون گیاه بیشترین مقدار رشد خود را دارد، هرس کردن باعث تقویت شاخه‌ها و برگ‌های آن می‌شود و در واقع برای گیاه بسیار مفید است.

جمع‌بندی

در این مقاله از وبلاگ شهرکادو تلاش کردیم تا بهترین موارد از گیاه کاکتوس بدون تیغ را به شما معرفی کنیم. با این حال به این نکته نیز دقت کنید که انواع کاکتوس بدون تیغ، تعداد  بسیار بالایی دارند! حال شما با 8 مورد برتر از آن‌ها آشنا شده‌اید و می‌توانید که آن‌ها را برای منزل، محل کار و یا هر جایی که دوست دارید، خریداری کنید.

از مزایای کاکتوس‌ها برای اکثر افراد، نگهداری آسان از آن‌هاست که در بخش‌های قبلی این مقاله نیز به آن اشاره کردیم. امیدواریم که ما را در باقی مطالب این وبلاگ همراهی نمایید. شما همچنین می‌توانید انواع سبد و باکس گل را از فروشگاه ما خریداری فرمایید و به ایران ارسال نمایید. اگر دوست دارید تا با خدمات شهرکادو بیشتر آشنا شوید، روی این بخش کلیک کنید.

آیا شما هم در منزل خود کاکتوس دارید؟ نظر خود را در مورد نگهداری از کاکتوس‌های بدون تیغ در خانه، برای ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو در ادامه همین مطلب بنویسید.

منبع: plantinterrarium

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها