روز پدر

پدر خانواده سال‌ها برای آسایش و رفاه فرزندان و همسر خود زحمت می‌کشد و تمام تلاش خود را می‌کند تا بچه‌های خود مسیر همواری برای رسیدن به موفقیت داشته باشند. حال با وجود این همه مسئولیتی که پدرها بر دوش می‌کشند، باید روزی برای قدردانی از زحمات آن‌ها در تقویم ثبت شود؛ امّا با وجود این دلایل منطقی، همچنان گروهی از مردم هستند که سعی بر حذف این مناسبت از تقویم کشور خود دارند!

ملت‌های گوناگون تاریخ‌های متفاوتی را برای گرامیداشت روز پدر تعیین کرده‌اند و همچنین داستان‌های بسیار جالبی را برای تصویب این روز در تاریخچه خود گنجانده‌اند. ما نیز در این مطلب از وبلاگ شهرکادو در رابطه با همین موضوع صحبت با شما می‌کنیم و در ادامه اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید، تا پایان این مقاله جذاب ما را همراهی نمایید. همچنین برای خرید هدیه روز پدر می‌توانید روی اینجا کلیک کنید.

پیشینه جهانی روز پدر در ملل گوناگون

فرهنگ‌ها و اعتقادات مختلف ملت‌ها دلیلی بر ایجاد پیشینه‌های متفاوت برای برگزاری جشن روز پدر است. در واقع این مناسبت تنها با یک هدف یعنی قدردانی و احترام به پدر تقویم ثبت شده است. امّا با این وجود روند رسیدن به این هدف و منظور برای برگزاری این مناسبت، در کشورهای مختلف کاملاً متفاوت است. در موارد پایین‌تر به این پیشینه‌ها اشاره خواهیم کرد. این موارد عبارتند از:

1) آلمان

روز پدر یا همان Vatertag به زبان آلمانی تاریخ متفاوتی نسبت به سایر کشورها دارد. آن‌ها طبق عقایدی که دارند، روز عروج مسیح به سمت آسمان را به عنوان روز پدر در نظر گرفته‌اند. به طور دقیق در آلمان چهل روز بعد از عید پاک در روز سه‌شنبه، جشن روز پدر را برگزار می‌کنند. دولت آلمان این روز را برای تمامی مردم و مشاغل تعطیل رسمی اعلام کرده است. در بعضی از شهرهای آلمان این روز را به نام روز مرد (Männertag) هم می‌شناسند. 

یک سنت معروف در نواحی شمال کشور آلمان در روز پدر این است که گروه‌هایی از مردان در هر رنج سنی به پیاده‌روی و گشت‌و‌گذار می‌روند. همچنین طی این مسیر یک یا چند واگن کوچک با نام (Bollerwage) به دنبال خود می‌برند. آن‌ها طبق رسمی که دارند در این واگن‌های کوچک غذا و نوشیدنی‌های سنتی قرار می‌دهند. این سنت و سایر سنت‌های دیگر بیشتر ریشه در آیین و بازسازی روز عروج مسیح دارند. همچنین برای ارسال گل به کشور آلمان می‌توانید روی موضوع همین بخش کلیک کنید.

2) استرالیا

روز پدر

مردم کشور استرالیا اولین یکشنبه از ماه سپتامبر را به عنوان روز پدر نامگذاری کرده‌اند. این روز در استرالیا تعطیل رسمی نیست و مانند سایر روزها مردم باید به کار خود بپردازند. هر ساله در 32 شهر از ایالت ویکتوریا، برای گرامیداشت روز پدر و قدردانی از آن‌ها به سبب نقش مهمی که در تربیت فرزندان خود دارند، جشنی برگزار می‌شود. همچنین به پدران نمونه جایزه پدر سال را با نام (Father of the Year Award) اهدا می‌کنند. در ضمن شما برای ارسال گل به استرالیا می‌‎توانید روی موضوع همین بخش در بالا کلیک کنید.

3) برزیل

دولت کشور برزیل روز پدر را سه ماه بعد از روز مادر، در تاریخ دومین یکشنبه از ماه آگوست برگزیده است. اولین بار در اواسط دهه‌ی 1950 میلادی یک شخص روزنامه‌نگار با نام سیلویو برینگ (Sylvio Bhering) روز بزرگداشت پدر حضرت مریم را به عنوان روز سرپرست خانواده اعلام کرد که کاتولیک‌ها همین تاریخ را مصادف با روز پدر می‌دانند. 

4) رومانی 

تقریباً از بین 27 کشور اتحادیه اروپا، رومانی تنها کشوری بود که روزی به عنوان روز پدر نداشت. در چندین سال اخیر و در واقع از سال 2010 دولت رومانی تصمیم گرفت که این مناسبت را مانند سایر کشورها در دومین یکشنبه ماه می اعلام کند. در نهایت طی تغییراتی در فرهنگ آن‌ها، در سال 2012 روز 13 می را به صورت رسمی روز پدر نامیدند. 

5) ایالت متحده آمریکا

 مردم ایالت متحده آمریکا سومین یکشنبه از ماه ژوئن را به عنوان روز پدر جشن می‌گیرند. این مناسبت برای اولین بار درتاریخ 19 ژوئن سال 1910 در کشور اسپوکین گرامی داشته شد. پس از آن بزرگداشت این روز در شهرهای فیرمونت (Fairmont) و کرستون (Creston) هم رواج یافت. تاریخ تصویب این مناسبت در حال حاضر توسط سونورا اسمارت داد (Sonora Smart Dodd)، زنی متولد شهر آرکانزاس انجام گرفت.

پدر او یکی از قدیمی‌ترین سربازان دوران جنگ داخلی بود، با این وجود او توانست به تنهایی از شش فرزند خود مراقبت کند. سونورا که از تلاش‌های زیاد آنا جارویز در نامگذاری روز مادر تحت تاثیر قرار گرفته بود، تصیمیم گرفت 5 ژوئن را که تاریخ تولد پدر خود بود به عنوان روز پدر معرفی کند. در طی این تلاش‌ها به دلیل این که نتوانست آمادگی‌های لازم را برای تصویب این روز مهیا کند، بزرگداشت روز پدر در آمریکا به سومین یکشنبه ماه ژوئن منتقل کردند.

بعدها فردی با نام ویلیام جنینگ برایان، به صورت غیر‌مستقیم از این مناسب حمایت کرد و در طی آن سال 1916 وودر ویلسون، رئیس جمهور آن زمان، مراسم این روز را به طور رسمی برگزار کرد. در سال 1924 رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا به نام کالوین کولیج تصمیم گرفت که روز پدر را به عنوان یک روز ملی اعلام کند. در ادامه تصمیم او لیندون بینز جانسون در سال 1966، درخواست کرد که تمام مردم در این روز تعطیل باشند و در کنار خانواده‌های خود جشن بگیرند. متأسفانه تا سال 1972 هنوز این مناسب به عنوان تعطیل رسمی تصویب نشده بود تا زمانی که ریاست جمهوری کشور به دست ریچارد نیکسون افتاد. همچنین شما برای ارسال گل به ایالت متحده آمریکا می‌توانید روی موضوع همین بخش در بالا کلیک کنید.

6) ایران 

ارسال هدیه روز پدر به ایران

بعد از صحبت درباره‌ پیشینه روز پدر در تمامی کشورهای نام برده شده، حال نوبت به ایران خودمان می‌رسد. در دوران رضا شاه تصمیم بر آن شد که روز 24 اسفند را به عنوان روز پدر معرفی کنند. بعد از انقلاب این روز مانند تمامی فرهنگ‌های آن دوران تغییر کرد و روز 13 رجب را که مصادف با ولادت حضرت علی بن ابی طالب (ع) است، روز پدر نامیدند. زرتشتیان ایرانی جشن شهریورگان را به عنوان روز پدر جشن می‌گیرند. اگر دوست دارید که برای عزیزان خود در ایران گل ارسال کنید، روی نام ایران در بالای همین بخش کلیک کنید.

7) پاکستان

جالب است بدانید که در کشور پاکستان روزی با نام روز پدر وجود ندارد. فقط کسانی که از فرهنگ کشورهای غربی پیروی می‌کنند، این مناسبت را مصادف با تاریخ سومین یکشنبه ماه ژوئن جشن می‌گیرند!

8) ایتالیا

مردم ایتالیا پیرو سنت‌ها و رسومات کاتولیک روم، روز پدر را در 19 مارس همزمان با روز یوسف مقدس (Festa di SanGiuseppe)، جشن می‌گیرد. این مناسبت برخلاف کشورهای دیگر در ایتالیا تعطیل رسمی اعلام نشده است و هر ساله مردم در کنار خانواده خود جشن کوچکیرا به این مناسبت می‌گیرند.

تلاش برای لغو روز پدر از تقویم

فمینیسم (Féminisme) به گروهی از افراد می‌گویند که برای برقراری حقوق برابر جنسیتی و دستیابی به آن تلاش‌های زیادی در گستره‌‌ی جنبش‌های اجتماعی، جنبش‌های سیاسی و ایدئولوژی‌ها انجام داده‌اند. فعالان این گروه معتقدند که جوامع، دیدگاه و نظر مردان را در هر مسئله‌ای اولویت قرار می‌دهند. ضمن این که رفتار منصفانه‌ای هم با زنان جامعه ندارند. از سری نظریات فمینیسم‌ها در موج دوم جنبش‌‌های اجتماعی، پدرسالاری بود. آن‌ها بر این باورند که منشأ اصلی رفتار ناعادلانه جامعه با زنان را می‌توان در نظام سلطه‌گری مردان یا همان پدرسالاری جستجو کرد. در نهایت، باورهای آن‌ها دلیل محکمی را برای لغو روز پدر ایجاد کرد. 

از سری فعالیت‌های آن‌ها در جهت لغو این مناسبت می‎‎‌توان به توییت خانم لینا دانم در این حیطه اشاره کرد. خانم لینا دانم هنرپیشه آمریکایی و عضو گروه‌های فمینیسم در مناسبت روز پدر به تاریخ ژوئن 2016، پیامی تحت این عنوان در توییتر به اشتراک گذاشت و گفتشما به پدر نیاز ندارید و نخواهید داشت. بسیاری از خانواده‌ها از راه‌های مختلفی بدون نیاز به حمایت پدر زندگی می‌کنند. ولی از نظر من اگر یکی از شما پدر دارید، بهتر است از بین برود.”

پس از انتشار پیام خود در توییتر با حجم انبوهی از واکنش‌ها مواجه شد که بعد از مدت کوتاهی پیام خود را پاک کرد. قبل از این اقدامات خانم دانم، در سال 2015 گرو‌ه‌های فمینیسم با جمع‌آوری امضا از دانشجویان دانشگاه یورک موفق شدند که مراسم روز پدر را در این دانشگاه کنسل کنند! 

هدایای مناسب روز پدر

روز پدر

بسیاری از افراد همیشه در خرید کادوی روز پدر دچار مشکل هستند. در صورتی که تنوع خیلی زیادی در خرید کادوی روز پدر وجود دارد. برای مثال اگر پدر شما علاقه به مطالعه دارد می‌توانید برای ایشان کتاب‌هایی مناسب سلیقه‌شان بخرید یا اگر خیلی به ظاهر خود اهمیت می‌دهند انتخاب‌های خیلی زیادی را پیش رو خواهید داشت. همچنین مواردی مثل عطر، ساعت، کروات، ست چرم و پیراهن گزینه‌های خوبی برای هدیه دادن می‌باشند.

سعی کنید حداقل در این روز به غیر از جوراب کادوی دیگری هم در نظر داشته باشید، زیرا زحمات پدرها برای پرورش ما بیشتر از آن چیزی است که بتوان با دادن یک جوراب آن را جبران کرد. همچنین اگر به دورهمی یا مهمانی‌های شلوغ و دسته جمعی علاقه دارید، می‌توانید در این روز با عزیزان خود دور هم جمع شوید و با خرید کیک و کادو، روز پدر را در کنار هم جشن بگیرید. این مناسبت‌ فرصت خوبی را برای احترام و قدردانی از پدر‌ها به وجود می‌آورد. پس با حضور دلگرم خود آن‌ها را خوشحال کنید. 

جمع‌بندی

بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این مطلب جذاب همراهی کردید. ما در این مطلب سعی داشتیم تا اطلاعات مفیدی را در رابطه با مناسبت روز پدر برای شما بیان کنیم. در ابتدای این مقاله توضیحات مختصری درباره پیشینه نامگذاری روز پدر در کشورهای مختلف بیان کردیم. بعد از آن، اقدامات و عقاید گروه‌های فیمینسم را در راستای لغو روز پدر مطرح کردیم و در نهایت چیکده‌ای از کادوهای مناسب این روز را برای شما نام بردیم. امیدواریم این مقاله برای شما به اندازه کافی جالب و کاربردی بوده باشد.

آیا شما مورد جالبی را در کشورهای دیگر برای روز پدر شنیده‌اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو در میان بگذارید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها