تاریخچه کیک

هر کدام از ما وقتی که می‌خواهیم مناسبتی را جشن بگیریم، اول از همه یک کیک خوشمزه برای آن جشن تهیه می‌کنیم. همچنین زمانی که می‌خواهیم کسی را سورپرایز کنیم، با کیکی زیبا به استقبال او می‌رویم. در حال حاضر تمام دنیا سعی دارند که مواد غذایی مثل کیک و شیرینی‌های خود را به بهترین و متنوع‌ترین شکل ممکن در بازار عرضه کند تا مردم در رفاه کامل باشند. با این وجود اکثر ما اطلاعات خاصی در مورد تاریخچه کیک در ذهن خود نداریم!

آیا تا به‌حال فکر کرده‌اید که همین کیک چه تاریخچه‌ای پشت خود دارد یا اصلا چرا آن را کیک می‌نامیم؟ در این مقاله از وبلاگ شهرکادو ما می‌خواهیم تاریخچه مربوط به کیک را بررسی کنیم و آن را با شما به اشتراک بگذاریم. پس اگر شما هم به این موضوع جذاب علاقه دارید، ما را تا انتهای این مقاله هیجان‌انگیز همراهی کنید. 

منشا ساخت کیک

منشا پخت کیک به اروپا باز می‌گردد. اروپایی‌ها در پخت کیک از چهار ماده اصلی آرد، تخم‌مرغ، شکر و کره استفاده کردند و پس از ترکیب این مواد با هم آن را در فر می‌گذاشتند تا به حالت اسفنجی دربیاید و پخته شود. با گذشت زمان آن‌ها از موادی مثل نشاسته، روغن، میوه، شیر، آب، آبمیوه و ماده‌ای برای حجم دادن مثل خمیر ترش یا بیکینگ پودر در ترکیبات کیک استفاده کردند.

تعریف دیکشنری‌ها در مورد کیک

دیکشنری آکسفورد کیک را یک خوراکی‌ با طعم شیرین که از ترکیب تخم‌مرغ، آرد، کره و شکر درست شده است، می‌داند. در دیکشنری کمبریج تعریفی دقیقا مانند آکسفورد آمده است، اما در مواد تشکیل دهنده آن روغن هم نوشته است. دیکشنری لانگمن هم برای کیک تعریفی بیان کرده که در آن کیک را یک خوراکی شیرین و نرم می‌داند که با پخت در فر درست می‌شود.

علاوه بر تمام این تعاریف در لغت‌نامه‌های مختلف، فرهنگ لغت وبستر برای کیک دو تعریف اصلی و یک تعریف استعاری بیان کرده است. یکی از تعاریف اصلی وبستر از کیک این است که این ماده نان‌مانند از پخت خمیر و خمیر آبه در تنور در اندازه‌های مختلف درست می‌شود. مورد دوم از تعاریف اصلی وبستر، کیک را یک خوراکی شیرین مزه توصیف می‌کند که به وسیله فر و با مواد اولیه شکر، تخم‌مرغ، خمیر، روغن مایع و بیکینگ پورد طبخ می‌گردد.

داستان دادگاه و کیک

نکته جالب این است که در سال 1991 برای تفکیک کیک از انواع شیرینی، دادگاهی تحت عنوان کیک جافا تشکیل شده است. در این دادگاه شرکتمک‌ویتیسادعا کرد که محصول تولیدی او یک نوع کیک است و نباید به عنوان بیسکویت به حساب آید. او این کار را کرد تا مجبور به پرداخت مالیات نشود. در واقع در آن دوران بیسکویت جز مواد غذایی لوکس به شمار می‌رفت!

از طرف دیگر سازمان امور مالیاتی کشور انگلستان این ادعا را رد می‌کرد. در پایان جلسه شرکتمک‌ویتیسپیروز شد و توانست تفاوت اصلی کیک با بیسکویت را بیان کند. این شرکت معتقد بود که اگر کیک مدت زمان زیادی بیرون بماند خشک می‌شود ولی بیسکویت با گذشت زمان زیاد نرم‌تر خواهد شد. با بیان همین دلیل ساده هم توانست دادگاه را به نفع خود ببرد و به دولت مالیات پرداخت نکند.

بررسی واژه کیک

تاریخچه کیک

واژه فارسی کیک که ما از آن استفاده می‌کنیم، مستقیما از واژه انگلیسی “Cake” نشات گرفته است. این واژه انگلیسی خود از زبان نروژی باستان الهام گرفت. جالب است بدانید که خود این زبان نروژی از ژرمنی غربی الگو گرفته بود. از سال 1300 میلادی به بعد واژه “cake” در لغت‌نامه زبان انگلیسی تعریف شد که تا قبل از آن به کیک “kaka” یا “kokon” هم می‌گفتند.

تاریخچه پخت کیک

طبق گفته باستان‌شناسان، کیک از چندین هزار سال قبل به اشکال متفاوتی درست می‌شد و از اواسط قرن 18 به بعد تصور طعم شیرین، سبک و اسفنجی از کیک داشتند. پخت و ساخت کیک از نان نشات می‌گیرد و به همین دلیل تاریخچه کیک با نان با هم ترکیب شده است.

مهم‌ترین موادی که کیک را از نان متمایز می‌کند، مخمری است که در تهیه نان استفاده می‌شود ولی جزو مواد اولیه کیک به شمار نمی‌رود. سال 1727 برای اولین بار یک کتاب آشپزی چاپ شد که در آن طرز تهیه کیک هم نوشته شده بود. دستور پخت کیک این کتاب بدین گونه بود که اگر از تخم‌مرغ زیاد در ترکیب کیک استفاده شود، دیگر از استفاده از مخمر بی‌نیاز خواهیم بود.

با گذر زمان و پیشرفت صنعت اجاق‌های غذاپزی کیفیت کیک‌ها هم روز به روز بهتر شد. در سال 1780 برای اولین بار اجاق‌های فردار تولید شد که پخت کیک را خیلی آسان‌تر از قبل کرده بود. حدود اوایل قرن نوزده، مردم نوع دیگری از کیک را می‌پختند که این نوع از کیک با نام کیک پوند نیز مشهور شده بود.

دلیل نامگذاری کیک

دلیل اصلی نامگذاری کیک پوند این بود که تمامی مواد اولیه در آن به اندازه 1 پوند یا همان 453 گرم وزن داشتند. برای این که وزن تخم‌مرغ‌ها به یک پوند برسد باید حدود هشت عدد تخم‌مرغ در این کیک به کار می‌رفت. ترکیب و به‌ هم زدن مواد اولیه کیک پوند آن‌قدر سخت و زمان‌بر بود که بدون افرادی با قدرت بدنی بالا، هم زدن این ترکیبات تقریبا غیرممکن بود. 

آخرین اقدام برای پخت کیک‌هایی خوشمزه، تولید فرآورده‌های شیمیایی بود. در اواسط دهه 1790 آمریکایی‌ها برای اولین بار از ماده‌ای به نام پتاسیم کربنات در ساخت کیک استفاده کردند. به مرور در دهه 1840 جوش شیرین ساخته شد که عملکرد بسیار سریع‌تری نسبت به مخمرها داشت. با استفاده از جوش شیرین، کیک در زمان کوتاه‌تری پخته می‌شد. با تولید بیکینگ پودر در سال 1850، توانستند بافت نرم و اسفنجی در کیک ایجاد کنند و کیک‌های خوشمزه و مدرن‌تری را بپزند.  

مواد اصلی سازنده کیک

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، برای پخت کیک از 4 ماده اصلی استفاده می‌کنیم و هر کدام هم نقش مهمی بر عهده دارند. در ادامه می‌خواهیم کمی بیشتر نقش این چهار نوع ماده را بررسی کنیم. این چهار مورد عبارتند از:

1) آرد

آردی که در دستور پخت کیک استفاده می‌شود، همان آرد گندم است. نشاسته و کربوهیدارت‌ها جز مواد اصلی تشکیل‌دهنده آرد به شمار می‌روند. بر اساس میزان پروتئین آرد به سه نوع آرد ضعیف با 7 الی 8.5 درصد پروتئین، آرد متوسط با 8.5 الی 10.5 درصد پروتئین و آرد قوی با 11.5 الی 13.5 درصد پروتئین تقسیم‌بندی می‌شود.

وقتی پروتئین آرد با مایعات دیگر ترکیب می‌شود، ماده‌ی جدیدی به نام گلوتن می‌سازد. در واقع هر چه میزان گلوتن در ترکیبات کیک کمتر باشد، کیک‌ها اسفنجی‌تر و نرم‌تر خواهند بود. در نتیجه آرد قوی که درصد پروتیئن بالا و گلوتن زیادی دارد، برای پخت یک کیک خوشمزه مناسب نخواهد بود.  

ارسال کیک به ایران

2) تخم‌مرغ

یک تخم‌مرغ متوسط حدودا 50 گرم وزن دارد که حدود 30 گرم از آن وزن سفیده و 20 گرم از آن وزن زرده است. اگر تخم‌مرغ را در داخل یخچال نگهداری می‌کنید، حتما قبل از پخت کیک اجازه دهید تا با محیط هم دما شود. تخم‌مرغ سرد در هنگام ترکیب مواد، خوب کف نمی‌کند.

تخم‌مرغ‌ها به صورت پودری و خشک شده هم در بازار به فروش می‌رسند که شما می‌توانید پودر تخم‌مرغ کامل، سفیده یا زرده را طبق نیاز خود تهیه کنید. توجه کنید که در هنگام استفاده از پودر تخم‌مرغ، آن را کمی با آب مخلوط کنید. استفاده از این پودر باعث می‌شود که کیک شما کیفیت و رنگ بهتری نیز داشته باشد. 

3) کره

در صنعت شیرینی‌پزی کره حرف اول را می‌زند و به سبب سه ویژگی، کاربرد گسترده‌ای در این حرفه دارد. اولین ویژگی کره این است که به راحتی با آرد مخلوط می‌شود و شیرینی را تردتر از قبل می‌کند. ویژگی دیگر آن شکل‌پذیری در عین جامد بودن است و سومین خاصیت کره قدرت جذب کردن مقدار زیادی هوا در بافت خود است.

سومین ویژگی کره باعث می‌شود تا کیک وزن سبکی داشته باشد. نکته قابل توجه این است که اگر یک بار کره را ذوب کنید و مجددا کره بر اثر سرما جامد شود، دیگر این سه ویژگی را نخواهد داشت!

4) شکر

شکر فقط برای طعم شیرین کیک به کار نمی‌رود، بلکه نقش مهم‌تری هم در پخت کیک بر عهده دارد. شکر می‌تواند حباب‌های تشکیل شده در تخم‌مرغ را ثابت نگه دارد و همچنین رنگ و بوی خاصی به کیکببخشد. شاید خیلی از شما شکر را مضر بدانید، در صورتی که مصرف متعادلی از آن ضروری است، چرا که شکر از دو ماده فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است که وجود گلوکز برای کارکرد بهتر مغز شما واجب خواهد بود.

هر چیزی وقتی تاثیر مثبتی دارد که به طور متعادل مصرف شود و اگر شما در مصرف مواد قندی زیاده‌روی کنید، قطعا به مشکلاتی همچون چاقی و پوسیدگی دندان دچار خواهید شد.

تاریخچه کیک 

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب جذاب تعاریف مختلف کیک را  که در لغت‌نامه‌های گوناگون آمده بود، برای شما شرح دادیم و سپس تاریخچه کیک را بررسی کردیم. سپس توضیحاتی مبنی بر تاریخچه پخت کیک به شما ارائه دادیم تا با دستور پخت کیک‌های مرسوم در زمان قدیم آشنا شوید.

در آخر ویژگی و کاربرد چهار ماده اصلی سازنده کیک را نام بردیم. بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید و امیدواریم که با خواندن مطلب ما، اطلاعات جالبی در مورد کیک کسب کرده باشید. شما همچنین برای ارسال کیک و شیرینی به ایران می‌توانید روی اینجا کلیک کنید.

کیک مورد علاقه شما چیست؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو در میان بگذارید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها