تعویض گلدان گیاه

گیاهان نسبت به گلدان و محیطی نگهداری حساسیت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند. در واقع اگر در گلدانی نامناسب و یا محیطی دور از شرایط نگهداری خود قرار بگیرند، به سرعت پژمرده می‌شوند و در نهایت از بین می‌روند. درست است که گیاهان قدرت ادراکی ندارند و فقط موجوداتی زنده هستند، ولی این بدان معنا نیست که شرایط زندگی آن‌ها را فراهم نکنیم و انتظار طراوت و تازگی از آن‌ها داشته باشیم. تعویض گلدان گیاه یکی از راه‌های کمک به آن‌ها برای رشد بهتر است.

در طول مراقبت از گیاهان، آن‌ها طی مدت زمان یک الی چند ساله رشد زیادی می‌کنند که دیگر گلدان فضای کافی را برای ریشه‌های گیاه ندارد. در این هنگام باید گلدان گیاه را عوض کنید و مراحل تعویض آن را به درستی انجام دهید. ما با آگاه بودن به تاثیرگذاری این مسئله در رشد و مراقبت از گیاه، مقاله خود را به موضوع آموزش گام به گام تعویض گلدان گیاه اختصاص دادیم. اگر شما هم می‌خواهید که گیاهان خود همیشه تازه و سرحال باشند، با ما در ادامه این مطلب در وبلاگ شهرکادو همراه باشید تا روش تعویض گلدان گیاه را به طور کامل شرح دهیم. 

نحوه تعویض گلدان گیاه آپارتمانی

قبل از توضیح مراحل تعویض گلدان، لازم دانستیم که چند مورد از نشانه‌های گیاهی که نیاز به گلدانی جدید دارد را به شما توضیح دهیم. یکی از این نشانه‌ها این است که ریشه‌های گیاه بر روی سطح خاک و یا زیر گلدان قابل مشاهده است. اگر برگ‌های جدید گیاه در اندازه‌های کوچکتری نسبت به قبل می‌رویند، یعنی زمان تعویض گلدان آن‌ها فرا رسیده است.

یکی دیگر از نشانه‌های بارز این است که برگ‌های آن طی مدت زمان معینی زرد، پوسیده و پژمرده می‌شوند. دقت به این سه نکته برای تعویض گلدان گیاهان کافی خواهد بود. برای شروع کار یک گلدان در سایز بزرگتر از گلدان قبلی خریداری کنید. دقت داشته باشید که سایز این گلدان جدید یک الی دو سایز بزرگتر از قبلی باشد. حال بعد از خرید گلدان مناسب، مراحل تعویض گلدان گیاه را که در ادامه شرح می‌دهیم، گام به گام انجام دهید. 

1) آماده‌سازی گلدان مناسب برای شروع کار

تعویض گلدان گیاه

در کف گلدان جدید توری مناسبی به طوری که کف گلدان و سوراخ آن کاملا پوشیده شود، قرار دهید. این کار به این دلیل است که خاک از ته گلدان خارج نشود. همچنین این کار باعث می‌شود که با هر بار آب دادن، به سادگی خاک از ته گلدان بیرون نریزد. 

2) پر کردن گلدان با خاک مناسب

وقتی گلدان را با توری کامل پوشاندید، خاک مناسب گیاه خود را داخل آن بریزید. حتما خاک تازه‌ای برای گلدان جدید فراهم کنید، چون گیاه برای رشد به مواد مغذی نیاز دارد. اگر خاک قبلی را دوباره استفاده کنید، چون هیچ مواد مغذی در آن وجود ندارد، گیاه رشد نمی‌کند و در نهایت از بین می‌رود. قبل از قرار دادن گیاه داخل گلدان مقداری از خاک را در کف آن بریزید تا ریشه گیاه با کف گلدان فاصله داشته باشد. 

3) خارج کردن گیاه از گلدان سابق

این مرحله را باید خیلی با ملایمت و به آرامی انجام دهید. در ابتدا گیاه را از گلدان سابق خارج نمایید. بعد از آن خاک‌های فراوانی که به ریشه گیاه چسبیده‌اند را جدا نمایید. تقریبا ریشه گیاه باید از خاک پاک شده باشد که فضای آزادتری داشته باشید تا بتواند مواد مغذی خاک جدید را جذب نماید. برای خارج کردن گیاه از گلدان می‌توانید آن را کمی کج کنید یا گیاه را سر و ته کنید و با چند ضربه آرام گیاه از گلدان خارج کنید. در طی این پروسه حتما با دست دیگر ساقه‌های گیاه را بگیرید تا در هنگان خارج شدن، گیاه آسیبی نبیند. 

4) انتقال گیاه به گلدان جدید

حال نوبت به آن رسیده است که گیاه را در گلدان جدید خود قرار بدهید. در هنگام قرار دادن آن در داخل گلدان، گیاه را به طور صاف و دقیقا در وسط آن قرار دهید تا زیبایی گیاه دو چندان شود. برای زیبایی بیشتر اگر روی گلدان جدید طرحی کشیده شده است، گیاه را به گونه‌ای بگذارید که از نمای روبه‌رو ظاهری فوق‌العاده داشته باشد. 

5) اضافه کردن خاک بعد از قرارگیری گیاه

بعد از این که گیاه را در داخل گلدان جدید قرار دادید، خاک مناسب را به اندازه‌ای اضافه کنید که ریشه‌های گیاه معلوم نباشد. کمی با دست خود سطح خاک را فشار دهید. منسجم بودن خاک باعث می‌شود که آب نتواند از ته گلدان خارج شود و این مورد به مرور گیاه را پژمرده می‌کند، چون خاک دیگر مناسب گیاه نخواهد بود. 

6) کوددهی به گیاه

ارسال گل به ایران

 گیاه مانند انسان برای رشد و ادامه حیات، به غذای مخصوص خود نیاز دارد. کودها منبع مغذی خیلی مناسبی برای گیاهان هستند که با آن گیاه مجددا تقویت می‌گردد. شما باید کود مناسب گیاه خود را تهیه فرمایید و با ملایمت کامل آن را بر روی خاک گیاه و اطراف آن پخش کنید. کودها خصوصا در فصل رشد گیاهان تاثیر بسیار زیادی بر روی تازگی و طراوت آن‌ها می‌گذارند. پس از این گزینه به هیچ وجه صرف نظر نکنید.  

7) گذاشتن تکیه‌گاه

گیاه در همان ابتدای کار که در گلدان جدید قرار می‌گیرد، کمی ضعیف خواهد بود. شما باید یک تکه چوب یا هر چیزی مشابه به آن را در خاک، به عنوان تکیه‌گاه برای آن‌ها قرار دهید. بعد از این که تیکه‌گاه را در خاک ثابت کردید، آن را با یک تکه نخ به گیاه خود متصل کنید. البته این موضوع برای برخی از گیاهان صدق نمی‌کند و نیازی به تکیه‌گاه نخواهند داشت. این مرحله، مرحله آخری بود که شما باید برای تعویض یک گیاه به گلدانی دیگر انجام می‌دادید. 

نکاتی در مورد تعویض گلدان گیاه

در این بخش قصد داریم که نکاتی را در مورد تعویض گلدان گیاهان با شما مطرح کنیم تا بدون هیچ مشکلی در این زمینه کار خود را پیش ببرید. این نکات مهم عبارتند از:

نکته اول

اگر می‌خواهید گلدان‌های گیاهان آپارتمانی خود را تعویض کنید، فصل تابستان بهترین زمان است. بعد از تعویض حتما آن‌ها را برای مدتی کوتاه در فضای باز قرار دهید. البته فصل بهار نیز زمان بسیار خوبی برای تعویض گلدان خواهد بود و در این فصل هم می‌توانید گلدان گیاهان خود را عوض کنید. 

نکته دوم

با اضافه کردن غذای مخصوص، گیاه رشد سریع‌تری خواهد داشت و در نتیجه گیاه سرحال‌تری را پرورش می‌دهید.

نکته سوم

دقت کنید که گیاهان آپارتمانی را برای همیشه در فضای بیرون قرار ندهید، زیرا نور مستقیم خورشید به آن‌ها آسیب می‌زند. شما می‌توانید گلدان‌های این گیاهان را در نزدیک یک پنجره پر نور قرار دهید که آفتاب به آن‌ها در طی روز بتابد. 

نکته چهارم

بعد از این که تمام مراحل بالا را برای تعویض گلدان انجام دادید، آن را در جایی بگذارید که رفت و آمد کمتر باشد. در این صورت افراد زیادی در هنگام رد شدن به آن‌ها برخورد نمی‌کنند و گیاه آسیبی نمی‌بیند. 

نکته پنجم

اگر گیاه خیلی بزرگی نداشته باشید، به راحتی می‌توانید گلدان آن را تعویض نمایید. در صورتی که عکس این شرایط را داشتید و قادر به تعویض گلدان آن نبودید، بهتر است در چنین وضعیتی دو الی پنج سانتی‌متر از روی خاک قدیمی بردارید و به جای آن خاک جدیدی داخل گلدان بریزید. 

گلدان‌های مناسب گیاهان آپارتمانی

تعویض گلدان گیاه

از آن جایی که بیشتر مردم در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و گیاهان آپارتمانی را در خانه خود پرورش می‌دهند، در آخر برای تکمیل مطالب خود گلدان‌های مناسب این گیاهان را معرفی می‌کنیم تا با تعویض گیاه به گلدانی دیگر، سلامت و طراوت آن‌ها تضمین گردد. در ادامه چند نوع از گلدان‌های مخصوص این گیاهان را به شما معرفی می‌کنیم تا با توجه به آن توضیحات، بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. همچنین اگر دوست دارید که برای عزیزان خود در ایران گل و گلدان ارسال کنید، روی عنوان همین بخش در بالا کلیک کنید. انواع گلدان‌ها عبارتند از:

1) گلدان الیافی

اگر دوست‌دار محیط زیست هستید و می‌خواهید که با انتخاب گلدان مناسب تاثیر مثبتی بر روی محیط زیست بگذارید، گلدان الیافی مناسب‌ترین گزینه برای شما است. این گلدان‌ها از نظر اقتصادی هم به صرفه هستند. آن‌ها اغلب از غلاف و پوسته نارگیل ساخته می‌شوند.

این نوع از گلدان‌ها در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسند. در ایران گل فروشی‌های خیلی معروف یا سایت‌های معتبر ارسال گل و گلدان به ایران، همانند شهرکادو، این گلدان‌های الیافی را به فروش می‌رسانند.

2) گلدان بتنی

ظاهر زیبا و مینیمالی که گلدان‌های بتنی در فضا به وجود می‌آورند، قابل مقایسه با گلدان‌های دیگر نیست. همان‌طور که از اسم آن نیز مشخص است، آن‌ها از بتن ساخته شدند و در نتیجه وزن زیادی دارند. در این صورت آن‌ها، گیاه را در برابر باد و افتادن محافظت می‌کنند، ولی جابه‌جایی آن کمی دشوار می‌شود.

اگر قصد خرید این نوع گلدان را دارید، در ابتدا جایی مناسب و مشخص برای آن لحاظ کنید و دیگر آن را همیشه همان جا قرار دهید. یکی از مزایای استفاده از گلدان‌های بتنی، حفاظت از گیاه در برابر تغییرات دمایی است و در واقع بتن نقش یک عایق بسیار خوب را برای گیاه ایفا می‌کند. 

3) گلدان کاغذی

گلدان‌های کاغذی برای کاشت سبزیجات و گیاهان مینیمال گزینه‌ی مناسبی هستند. این گلدان‌ها به راحتی نمی‌توانند هوا را از بین منافذ خاک عبور دهند و با این هواکشی فوق‌العاده، ریشه‌های گیاه را سالم‌تر نگه می‌دارند. این ویژگی گیاهان را از نوسانات دمایی حفظ می‌کند و در آخر گیاه ظاهری شاداب‌تر به خود می‌گیرد.

علاوه بر این مزایا، این گلدان‌ها قابل بازیافت هستند و هیچ آسیبی به طبیعت وارد نمی‌کنند، اما شرایط موجود مجاب می‌کند که هر ساله آن‌ها را عوض کنید. با خرید این گلدان اگر هر ساله‌ هم آن‌ها را تعویض نمایید، باز هم صرفه اقتصادی و زیست محیطی بیشتری نسبت به سایر گلدان‌ها دارند.

در ساختار لایه داخلی بعضی از آن‌ها از موم استفاده می‌شود که عمر مفید آن‌ها را افزایش خواهد داد. در حین انتخاب گلدان کاغذی، اگر به دنبال گلدانی با طول عمر بالا هستید، نوعی از آن‌ها را انتخاب کنید که ضخامت بیشتری داشته باشند. 

4) گلدان سفالی

تعویض گلدان گیاه

سفال به کار رفته در ساخت گلدان‌های سفالی، نوع خاصی دارد. رایج‌ترین نوع گلدان در ایران، گلدان سفالی است که منشا ساخت این نوع گلدان به شهر همدان باز می‌گردد. با توجه به رایج بودن آن، در تمام گل فروشی‌ها می‌توانید در سایز‌ها و رنگ‌های مختلف آن‌ها را تهیه فرمایید. به طور معمول در رنگ‌های قرمز آجری به فروش می‌رسند که به دلیل تناژ یکسان با رنگ باغچه، ظاهری زیبا به فضای بیرون از خانه می‌بخشند.

بسیاری از سایت‌های معتبر ارسال گل و گلدان به ایران، گلدان‌های سفالی زیبایی را برای فروش قرار داده‌اند که می‌توانید به راحتی آن‌ها را سفارش دهید. نکته قابل توجه ظرافت و شکنندگی خاص آن‌ها است که باید بیشتر مراقب باشید. همچنین چون نفوذپذیری بالایی دارند، رطوبت خاک را جذب می‌کنند و به طور کامل بدنه آن‌ها مرطوب می‌شود. 

5) گلدان فلزی

اگر به دنبال گلدان‌هایی با دوام هستید، گلدان‌های فلزی یکی از انتخاب‌های پیش روی شما خواهد بود. وزن این نوع گلدان‌ها به فلز به کار رفته شده در ساخت آن‌ها وابسته است. اگر گلدان فلزی از فلز آلومینیوم ساخته شود،  مقاومت خیلی زیادی در برابر شرایط گوناگون از خود نشان می‌دهد.

همچنین وزن بسیار سبکی نسبت به سایر فلزها دارد. چون گلدان‌های آلومینیومی زنگ نمی‌زنند، شما را از هر گونه رنگ‌آمیزی و ضد زنگ بی‌نیاز می‌‌کند. گلدان‌های ساخته شده از فلز روی، مس، سرب و استیل هم در ایران وجود دارند که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را با توجه به سلیقه خود خریداری نمایید. 

جمع‌بندی

بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این متن در وبلاگ شهرکادو همراهی نمودید. در این متن ابتدا توجه شما را به نشانه‌های لازم برای تعویض گلدان جلب کردیم. در ادامه مراحل تعویض گلدان را به صورت گام به گام توضیح دادیم و برای تکمیل مطلب خود نکاتی را هم در مورد آن بیان کردیم. همچنین در انتهای مطلب نیز چند نمونه از گلدان‌های مناسب گیاهان آپارتمانی را نام بردیم و ویژگی‌های منحصر به‌ فرد آن‌ها را برای شما شرح دادیم. نهایتا اگر دوست دارید که برای عزیزان خود در ایران گل و هدیه ارسال کنید، روی اینجا کلیک نمایید.

شما از چه گلدانی برای نگهداری از گیاهان خود استفاده می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو در میان بگذارید.

منبع: brit

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها