هدیه دادن

اکثر انسان‌ها از انتخاب هدایا برای عزیزانشان و ارائه آنها با اشتیاق لذت می‌برند. هدیه دادن یک عمل متداول و متقابل فرهنگی و یک هنجار اجتماعی تثبیت شده است. بسیاری از ما از دریافت هدایا و اهمیت آنها بسته به مناسبت‌های مختلف لذت می‌بریم، اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا ما هدایایی را رد و بدل می‌کنیم و دلایل و فواید هدیه دادن چیست؟ این مقاله روانشناسی و مکانیسم‌های بیولوژیکی پشت هدیه دادن را بررسی می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا ما هیچوقت دست از هدیه دادن و گرفتن بر نمی‌داریم.

دلایل و فواید مهم هدیه دادن

هدیه دادن نیازهای اولیه انسانی شما را برآورده می‌کند

ما موجوداتی اجتماعی هستیم که قادر به تنهایی زندگی کردن و یا زندگی در خارج از یک جامعه نیستیم.

آبراهام هارولد مازلو، روانشناس آمریکایی که به دلیل تشریح سلسله مراتبی از نیازها به شکل هرم مشهور است، نشان داد که انسان در واقع یک نیاز اساسی برای احساس پذیرش در گروه‌های اجتماعی (خانواده، دوستان، همکاران)، درست پس از نیازهای فیزیولوژیکی را دنبال می‌کند. هنگامی که این نیازهای اساسی انسان برآورده شد، دسترسی به سطح بعدی امکان‌پذیر خواهد بود یعنی داشتن و کسب عزت نفس.

علاوه بر این، اگر می‌خواهیم به خوبی با جامعه ادغام شویم، باید قوانینی را که توسط آن وضع شده است، رعایت کنیم. تازه دیدیم که احساس تعلق به یک گروه یک نیاز اساسی است. اگر بخواهیم به عنوان عضوی از جامعه پذیرفته شویم، باید سنت‌های فرهنگی را قوانینی بدانیم که باید از آنها پیروی کنیم. بنابراین هدیه دادن یک راه ایده‌آل برای به رسمیت شناختن دیگران و سپس به دست آوردن اعتماد به نفس است. با این حال، چند قانون وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید،. به طور مثال هدایایی که خیلی لوکس هستند ندهید، زیرا ممکن است گیرنده احساس کند که مدیون شما است. یا در اوایل رابطه این کار را نکنید، زیرا عشق خریدنی نیست.

هدیه دادن

ابراز احساسات با هدایا امکان‌پذیر است

در اوایل سال 1979، مطالعات بلک کارکرد اصلی هدیه را روشن کرد: نوع هدیه امکان ارتباط نمادین بین دو نفر، یعنی هدیه دهنده و گیرنده هدیه را فراهم می‌کند. هدایایی که می‌دهیم صرفاً تجلی فیزیکی تمایل خود ما برای تقویت پیوند با یک شخص است. کمرویی می‌تواند بیان احساسات را دشوار کند. سپس هدیه به یک واسطه کامل تبدیل می‌شود تا احساسات شما را به طرف مقابلتان منتقل نماید. به عنوان مثال شما شریک زندگی خود را دوست دارید اما نمی‌توانید برای او نامه عاشقانه بنویسید. نگران نباشید! دادن یک هدیه منحصر به فرد، راهی برای شما خواهد بود تا هر مناسبتی را مشخص کنید و بیان کنید که یک نفر چقدر برای شما مهم است.

ابراز احساسات دلبستگی می‌تواند روابط را تقویت کند. مثال دیگر ارسال یک دسته گل برای یکی از عزیزان داغدار است. این عمل به شما امکان می‌دهد حتی زمانی که کلمات شکست می‌خورند با هدیه دادن ابراز همدردی کنید. مطمئناً از هدیه شما قدردانی می‌شود، زیرا با در نظر گرفتن دوست خود و وجه اشتراک شما دو نفر برای انتخاب آن وقت گذاشتید.

هدیه دادن در قانون کارما نیز دارای فوایدی است

آیا فکر می‌کنید که هر چه کارهای خوبی در اطراف خود انجام دهید، اتفاقات بد کمتری برای شما رخ می‌دهد؟ این ایده عمیقاً در دین و اعتقادات مردمان سراسر جهان ریشه دارد. در فلسفه‌های بودایی و هندو، این ایده مبتنی بر مفهوم کارما است. “کارما” یک کلمه سانسکریت به معنای “عمل” است که به قانون علت و معلول پاسخ می‌دهد. هر یک از اقدامات ما به یک واکنش مربوطه منجر می‌شود. برای بودایی‌ها و هندوها، کارما نیرویی از جهان است که ما نمی‌توانیم از آن فرار کنیم، درست مانند جاذبه. ما از طریق اعمال، افکار و نیات خود انرژی آزاد می‌کنیم. اگر انرژی که به دنیا می فرستیم مثبت باشد، آن را پس می‌گیریم. اگر انرژی منفی بفرستیم در ازای آن مشکلاتی دریافت می‌کنیم. کارما مانند یک آینه یا پژواک کاری است که ما انجام می‌دهیم، می‌گوییم و فکر می‌کنیم. بنابراین، ما هدیه می‌فرستیم تا در ازای آن چیز خوبی دریافت کنیم.

 

هدیه دادن

حرکات کوچک روزانه و کلمات محبت آمیز بیشتر مورد قدردانی قرار می‌گیرند، زیرا اجباری در انجام آن‌ها نیست. به خاطر داشته باشید که هدایا را می‌توان در هر زمانی، نه فقط در روزهای تولد، یلدا و دیگر تعطیلات به اصطلاح با مناسبت، هدیه داد. بنابراین، به سادگی با اختصاص کمی زمان و انجام حرکات کوچک، عشق را گسترش دهید. در عوض به همان اندازه عشق دریافت خواهید کرد. همه چیز در مورد کارما واقعیت است.

هدیه دادن شما را شادتر می‌کند

تحقیقات مرتبط با علوم اعصاب نشان داده است که وقتی ما هدیه می‌دهیم، مغز ما پاسخ‌های شیمیایی خاصی تولید می‌کند. سه انتقال دهنده عصبی در این فعالیت شناسایی شده است: سروتونین، دوپامین و اکسی توسین. هدیه دادن، چه مادی و چه غیر مادی، تولید این انتقال دهنده‌های عصبی را افزایش می‌دهد که خود برای شادی ما ضروری هستند. به این سه ماده شیمیایی، هورمون‌های «احساس خوب» نیز گفته می‌شود. هنگامی که به مقدار کافی فعال و تحریک شوند، احساس خوشبختی و خوش‌حالی ایجاد می‌کنند. این هورمون‌ها با تسهیل دسترسی به منابعی که به ما امکان غلبه بر لحظات غم، تنهایی، استرس و حتی درد جسمانی را می‌دهند، به ما کمک می‌کنند تا نوعی «شادی بیولوژیکی» ایجاد کنیم.

پس با جلب رضایت عزیزانتان و هدیه دادن سلامت روان خود را بهبود بخشید.

نسبت به دیگران سخاوتمند باشید تا عمر طولانی‌تری داشته باشید

همان هورمون‌های “احساس خوب” نیز مسئول سلامتی ما هستند. در واقع، سروتونین، دوپامین و اکسی توسین به طور مستقیم با عملکرد مناسب بدن و عملکردهای حیاتی مانند خواب، هضم، حافظه، یادگیری، اشتها، انگیزه، برانگیختگی جنسی، فشار خون و بسیاری دیگر مرتبط هستند. حتی اگر همیشه از آن آگاه نباشیم، رفتارها و فعالیت‌های خاصی را تکرار می‌کنیم که به طور طبیعی باعث تولید این هورمون‌های احساس خوب می‌شود. درست مانند دویدن، خوردن شکلات یا گوش دادن به موسیقی. هدیه دادن نیز فعالیتی است که مکانیسم‌های پاداش مشابهی را در مغز ما ایجاد می‌کند.

 

هدیه دادن

هدیه دادن با تأثیر بر کاهش سطح استرس و فشار خون طبیعی می‌تواند عمر شما را افزایش دهد. علاوه بر این، یک مطالعه اخیر در ایالات متحده نشان داد که کلید زندگی طولانی و سالم، سخاوتمندی با دیگران است. در این مطالعه، 34 کشور در سراسر جهان با هم مقایسه شدند و نتایج پژوهشگران نشان می‌دهد که اشتراک بین نسلی و طول عمر با هم مرتبط هستند. سطوح بالاتر اشتراک منابع بین نسلی با نرخ مرگ و میر پایین در یک جامعه مرتبط است. این نوع اشتراک شامل هدایایی از یک گروه سنی یا نسلی به گروه دیگر است. انتقال منابع شامل حمایت مالی، اشتراک‌گذاری دانش، هدیه دادن و مراقبت از دیگران است. بنابراین، به اشتراک گذاشتن و هدیه دادن به دیگران و بین نسل‌ها تأثیر بسزایی در زندگی، هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی دارد. فقط به کودکان هدیه ندهید! همه نسل‌ها و بزرگترها نیز شایسته این هستند که با آنها خوب رفتار شود.

چرا هرگز نباید از هدیه دادن دست بردارید

هدیه دادن یک سنت اجتماعی و فرهنگی است که قدمت آن به دوران ماقبل تاریخ می‌رسد و در طول قرن‌ها به طور قابل توجهی تکامل یافته است. در دنیایی که همه چیز خیلی سریع پیش می‌رود و مغز ما در حال تپش است، در هدیه دادن خود یک قدم به جلو بردارید. باید بدانید که برای هدیه دادن و عشق ورزیدن نیازی به موقعیت خاصی ندارید. از منظر روانشناختی، معنوی و علمی، هدیه دادن مزیت‌های بسیاری دارد. نه تنها کسی را خوشحال می‌کنید، بلکه به بدن و ذهن خود نیز لطف طسادی کرده‌اید.

 

هدیه دادن

شهرکادو

 فروشگاه شهرکادو همچنان در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا بهترین و با کیفیت‌ترین هدایا را برای کسانی که دوستشان دارید ارسال نماید. ارسال هدیه به ایران را به ما بسپارید.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله گفته شد هدیه دادن مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. پس هرگز دست از هدیه دادن بر ندارید.

 

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها