پخت کیک یزدی

کیک یزدی یا کلوچه هل ایرانی یکی از خوشمزه‌ترین کیک‌ها در بین کیک‌های سنتی ایرانی است. دستور اصلی پخت کیک یزدی محبوب و خوش طعم متعلق به شهر باستانی یزد در مرکز ایران است. از دیگر شیرینی‌های خوشمزه یزد، قطاب و حاج بادامی هستند. این کیک با این که مواد ساده‌ای دارد اما طعم خاص و منحصر به فردی را نیز برای شما به ارمغان می‌آورد.

راهنمای پخت کیک یزدی

بسیاری از ما کیک یزدی را دوست داریم و از آن در کنار یک چای ایرانی خوشمزه استقبال می‌کنیم. در این مقاله از وبلاگ شهرکادو ما شما را با روش پخت کیک یزدی آشنا می‌کنیم و همچنین شما را برای ارسال کیک به ایران راهنمایی می‌کنیم. با این حال قبل از آن که دستور و طرز تهیه کیک یزدی را بیان کنیم، به یک توصیف اجمالی در مورد استان زیبای یزد می‌پردازیم. پس ما را تا انتهای این مقاله جذاب در وبلاگ شهرکادو همراهی کنید.

آشنایی به استان یزد

یزد مرکز مهم معماری ایرانی است. به دلیل آب و هوای آن، یکی از بزرگترین شبکه‌های قنات (سیستم‌های آب‌رسانی زیرزمینی) را در جهان دارد و قنات‌سازان یزدی ماهرترین قنات‌سازان در کل ایران و حتی جهان به شمار می‌روند.

ارسال کیک به ایران

استان یزد در مرکز ایران قرار دارد. کوه‌های این استان که از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده‌اند، ادامه رشته کوه‌های مرکزی ایران هستند. شیرکوه با ارتفاع 4000 متر از سطح دریا مرتفع‌ترین کوه این استان است. از آن جایی که یزد از دریا به دور است و رطوبت هوا در آن کم است، این استان دارای تابستان‌هایی گرم طولانی و زمستان‌هایی بسیار سرد است. در این استان هیچ رودخانه‌ای وجود ندارد و تنها منابع آبی آن، چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی هستند.

این استان پوشش گیاهی ضعیفی دارد و تنها مکانی که در آن چمنزار غنی دارد، دامنه‌های شیرکوه است. این زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری مانند غزال ایرانی، قوچ، بز، بز کوهی، پلنگ، کفتار، روباه، گرگ و همچنین پرندگانی مانند خروس، عقاب، زاغ، کبک و بوقلمون را شامل می‌شود.

استان زیبای یزد تنها در نیمی از سال از شرایط آب و هوایی مطلوبی برخوردار است، اما جاذبه‌های کویر آن مانند آسمان صاف آفتابی، شب‌های پرستاره، سکوت مطلق و سراب‌های فریبنده، این استان را به مکانی جالب برای گردشگران تبدیل کرده است. مردم این استان به زبان فارسی صحبت می‌کنند و البته که لهجه خاص خود را نیز دارند.

از صنایع دستی مهم استان یزد می‌توان به مخمل بافی، ترمه بافی، درشت پتو بافی، حصیر بافی و پتو بافی اشاره کرد. برای ارسال کیک به ایران و مخصوصا ارسال کیک به یزد، می‌توانید در بالا روی نام استان یزد کلیک کنید تا وارد صفحه مربوط در فروشگاه شهرکادو شوید و خرید خود را انجام دهید.

خوراکی‌ها و سوغات استان یزد

شهر یزد دارای قدمت بسیار زیادی نسبت به دیگر شهرهای ایران است و مکان‌های تاریخی و توریستی فراوانی دارد. علاوه بر موارد قبلی این شهر دارای خوراکی و سوغاتی‌های با کیفیت زیادی است. ما در این بخش به معرفی تعدادی از سوغاتی‌ها و خوراکی‌ها خوشمزه استان یزد اشاره می‌کنیم. این موارد عبارتند از:

1) کیک یزدی

کیک یزدی یکی از بهترین سوغاتی‌های استان یزد به شمار می‌رود. غیر‌ممکن است که آن را امتحان نکرده باشید و اصولا در ایران از هر جایی می‌توانید آن را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. به همین دلیل است که کیک یزدی یک گزینه خوب برای سوغاتی و حتی هدیه است!

2) باقلوا یزدی

علاوه بر کیک یزدی که یک خوراکی خوشمزه و به یاد ماندنی است، باقلوای یزدی هم طرفداران خاص خود را دارد و همه افراد این خوراکی خوشمزه را می‌شناسند. این سوغاتی یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌ها در استان یزد به شمار می‌رود.

3) قطاب یزد

برای گردشگران علاوه بر وجود مکان‌های دیدنی و تاریخی، وجود خوراکی‌های خوشمزه و خوش طعم هم دارای اهمیت است که قطاب یزد یکی از آنهاست. این شیرینی به روش خاصی تهیه می‌شود و همین روش خاص طعم آن را خاص می‌کند. قطعا در آینده یک مقاله جامع و کامل در مورد طرز تهیه قطاب یزدی برای شما در وبلاگ شهرکادو قرار می‌دهیم.

4) پشمک یزدی

اکثر ما از کودکی عاشق خوردن پشمک بوده‌ایم. پشمک یزدی به سبب این که مواد اولیه مرغوبی در پخت آن استفاده می‌شود، از شهرت بالاتری نسبت به بقیه پشمک‌ها برخوردار است. بنابراین با سوغاتی دادن این خوراکی خوشمزه به هم، می‌توانید دیگران را خوشحال کنید.

5) شیرینی حاج بادامی

این شیرینی علاوه بر طعم لذیذی که دارد، از مواد مقوی و سالمی مانند تخم مرغ، پودر بادام، پودر هل و پودر قند تشکیل شده است. این شیرینی در استان یزد مصرف بیشتری نسبت به باقی استان‌ها دارد اما همچنان بین باقی افراد و استان‌ها نیز معروف است.

نکات مهم قبل از پخت کیک یزدی

اگر کیک شما به اندازه کافی پف نکرده، ممکن است به چند دلیل مختلف باشد. این دلایل عبارتند از:

  • زمان هم زدن مواد اولیه زیاد است و یا کافی نیست.
  • دمای فر یا خیلی بالا یا خیلی پایین است.
  • ترتیب اضافه کردن مواد را رعایت نمی‌کنید.
  • کره یا تخم‌مرغ استفاده شده سرد بوده و با دمای محیط سازگاری نداشته است.
  • بیکینگ پودری که استفاده کرده‌اید یا کم بوده یا از مرغوبیت کافی برخوردار نبوده است.
  • از روغن بیش از اندازه استفاده کرده‌اید.
  • اندازه قالب بزرگ‌تر از ماده اصلی کیک بوده است.

ارسال کیک یزدی به ایران

یک نکته بسیار مهم این است که قالب را چرب نکنید زیرا روغن داخل کیک نفوذ می‌کند و کیک پف نمی‌کند. بنابراین سعی کنید از قالب‌های نچسب برای کیک یزدی استفاده کنید. قالبی که قبلا استفاده کرده‌اید را بشویید و به خوبی خشک کنید تا از هرگونه لکه روغن پاک شود. اگر مرکز کیک شما پف نکرده باشد، ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • در فر را در طول مدت پخت بارها باز می‌کنید یا قبل از این که کیک به خوبی بپزد آن را باز می‌کنید.
  • زمان بین آماده شدن مواد و پخت آن خیلی زیاد بوده است.

مواد اولیه جهت پخت کیک یزدی

  • آرد سفید شیرینی پزی 1 و 1/2 پیمانه
  • تخم‌مرغ 2 عدد
  • شکر 2/3 پیمانه
  • روغن مایع 1/2 پیمانه
  • ماست (پر چرب) 2/3 پیمانه
  • بیکینگ پودر 1/2 قاشق غذاخوری
  • گلاب 3 قاشق غذاخوری
  • هل آسیاب شده 1/2 قاشق غذاخوری
  • نمک 1/4 قاشق چای خوری

ارسال شیرینی به ایران

روش پخت کیک یزدی

حال باید به سراغ اصلی‌ترین بخش این مقاله یعنی آموزش گام به گام پخت کیک یزدی برویم. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول

ابتدا تخم‌مرغ‌ها را از یخچال خارج کنید تا دمای آن‌ها با دمای اتاق هماهنگ شود.

مرحله دوم

آن‌ها را در ظرف مناسبی بشکنید. در مرحله بعد شکر و هل را اضافه کنید و با همزن هم بزنید و به خوبی ترکیب کنید. باید این کار را تا زمانی ادامه دهید که رنگ این مخلوط کرمی و در نهایت کشدار شود.

مرحله سوم

پس از آن روغن مایع و ماست پرچرب را به مخلوط خود اضافه کنید. حال دوباره به مدت یک دقیقه آن‌ها را هم بزنید. سپس گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

مرحله چهارم

بیکینگ پودر، نمک و آرد را در ظرفی جداگانه مخلوط کنید. این مخلوط را باید سه بار الک کنید و سپس به تدریج به مواد کیک اضافه کنید. این مرحله برای جلوگیری از توده‌های آرد ضروری است. اگر آرد گوله شد، می‌توانید با دور آرام همزن آن را هم بزنید تا یکدست شود. حالا مایه اصلی کیک یزدی آماده است.

مرحله پنجم

در مرحله بعد قالب‌های مخصوص کیک یزدی را آماده کنید. البته که می‌توانید از قالب‌های کیک دیگر نیز استفاده کنید. 

مرحله ششم

حالا هر قالب را با مواد کیک پر کنید. توجه داشته باشید که فقط 2/3 از هر قالب باید پر شود. باقی فضا را برای پف کیک خالی بگذارید.

مرحله هفتم

با یک چاقو که با روغن چرب شده، هر کیک را برش دهید. با این کار سطح کیک به صورت گنبدی شکل می‌گیرد. حالا در صورت تمایل می‌توانید مقداری کنجد یا پسته یا هر دو را به آن اضافه کنید.

مرحله هشتم

در آخر نیز قالب‌ها را در سینی بچینید و سینی را در فری که با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌اید قرار دهید. بعد از 20 یا 30 دقیقه کیک‌ها آماده هستند. اگر رنگ کیک‌ها روشن شد، می‌توانید آن‌ها را به مدت دو دقیقه در حالت گریل قرار دهید تا رنگ آن‌ها طلایی رنگ شود. در نهایت شما می‌توانید کیک یزدی را با نوشیدنی مورد علاقه خود میل کنید و از آن لذت ببرید.

پخت کیک یزدی

جمع‌بندی

در این مقاله از وبلاگ شهرکادو با روشی آسان و با بیانی ساده به بررسی طرز تهیه و پخت کیک یزدی پرداختیم. علاوه بر این به تشریح خوراکی‌ها و سوغاتی‌های پر‌طرفدار استان یزد چه برای ایرانی‌های عزیز و چه توریست‌هایی که هر ساله از استان یزد دیدن می‌کنند، پرداختیم.

در این حین دستور‌العمل پخت کیک یزدی را بیان کردیم تا مخاطب از این دستور ساده نهایت استفاده را ببرد و در مدت زمان کوتاهی یک کیک خوشمزه و خوش طعم را آماده و میل کنند. در انتها امید بر این است که مطالب فوق برای شما عزیزان مفید واقع شود. شما روش دیگری برای پخت کیک یزدی می‌شناسید؟ آن را برای ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو شرح دهید.

منبع: yummynotes

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها