هدیه ولنتاین

روز ولنتاین هر ساله در تاریخ 14 فوریه برگزار می‌شود. این روز در سراسر نقاط جهان به عنوان روز عشاق برگزار می‌شود. در این روز عاشقان به عنوان هدیه به یکدیگر شیرینی، گل و هدایا مختلفی را می‌دهند. حتی افرادی که در خارج از کشور بوده و از عزیزان خود دور هستند نیز تلاش می‌کنند تا از طریق ارسال هدیه ولنتاین به ایران این روز را جشن بگیرند.

در این بین یکی از سوالات مهمی که پرسیده می‌شود این است که تاریخچه روز ولنتاین چیست و چرا این مناسبت در سال‌های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. به منظور پاسخ به این سؤال با ما در وبلاگ شهرکادو همراه باشید تا به بررسی روز ولنتاین پرداخته و در مورد آن صحبت کنیم.

افسانه سنت ولنتاین

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه و افسانه روز ولنتاین صحبت کنیم باید گفت که این روز بر اساس افسانه سنت ولنتاین اهمیت پیدا کرده است. طبق برخی از منابع در واقع سنت ولنتاین دارای دو شخصیت تاریخی متمایز است.

تاریخچه روز ولنتاین و داستان قدیس حامی آن همچنان در هاله‌ای از رمز و راز است. ما می‌دانیم که فوریه از دیرباز ماه عاشقان بود. در واقع روز ولنتاین ریشه‌هایی از سنت مسیحی و روم باستان را نیز همراه خود دارد. اگر بخواهیم شما را به صورت کامل با سنت ولنتاین آشنا کنیم، باید به چند مسئله مهم توجه داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه روز ولنتاین

کلیسای کاتولیک حداقل سه قدیسه مختلف به نام‌های ولنتاین یا والنتینوس دارد که همگی کشته شده‌اند. یک افسانه ادعا می‌کند که ولنتاین کشیشی بود که در قرن سوم در رم خدمت می‌کرد. هنگامی که امپراطور کلودیوس دوم دریافت که مردان مجرد سربازان بهتری نسبت به کسانی که همسر و خانواده دارند هستند، ازدواج برای مردان جوان را غیرقانونی اعلام کرد. 

ولنتاین که به بی عدالتی این فرمان پی برد، از کلودیوس سرپیچی کرد و به انجام ازدواج برای عاشقان جوان به صورت مخفیانه ادامه داد. هنگامی که اقدامات ولنتاین مشخص شد، کلودیوس دستور داد که او را به قتل برسانند. از سوی دیگر هنوز برخی از افراد اصرار دارند که این قدیس ولنتاین ترنی اسقف بود که نام اصلی این مناسبت از او گرفته شده است. او نیز توسط کلودیوس دوم در خارج از رم سر بریده شد.

احتمالا ولنتاین به زندانیان برای فرار کمک می‌کرد. داخل آن زندان‌ها اغلب افراد را مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌دادند. همچنین افسانه‌های دیگری نیز در مورد تاریخچه و ریشه روز ولنتاین وجود دارد. هرچند مبهم، داستان‌های نقل شده در مورد این روز همه بر جذابیت ولنتاین به عنوان شخصیتی دلسوز، قهرمان و مهم‌تر از همه رمانتیک تأکید می‌کنند. در قرون وسطی، شاید به لطف این شهرت، ولنتاین به یکی از محبوب‌ترین قدیسان در انگلستان و فرانسه تبدیل شد.

ارسال هدیه به ایران

ریشه‌های روز ولنتاین کدام موارد هستند؟

در حالی که برخی بر این باورند که روز ولنتاین در اواسط فوریه برای بزرگداشت سالگرد مرگ یا دفن ولنتاین برگزار می‌شود، برخی از افراد ادعا می‌کنند که کلیسای مسیحی ممکن است تصمیم گرفته باشد روز جشن ولنتاین را برای مسیحی کردن یک جشن بت‌پرستی برگزار کنند. این جشن بت‌پرستی که به آن لوپرکالیا نیز گفته می‌شود در اواخر فوریه یا 15 فوریه جشن گرفته می‌شد، جشن باروری بود که به فاونوس، خدای کشاورزی رومی و همچنین رومولوس و رموس بنیانگذاران رومی تقدیم می‌شد.

برای شروع جشنواره اعضای لوپرچی یک راسته از کشیشان رومی در غار مقدسی جمع می‌شدند که گمان می‌رود نوزادان رومولوس و رموس، بنیان گذاران روم، توسط یک گرگ یا لوپا نگهداری می‌شدند. کاهنان یک بز را برای باروری و یک سگ را برای تطهیر قربانی می‌کردند. سپس پوست بز را جدا می‌کردند، آن را در خون قربانی فرو می‌کردند و به خیابان‌ها می‌رفتند و به آرامی با پوست بز به زنان ضربه می‌زدند.

زنان رومی از برخورد پوست به بدن خود استقبال می‌کردند، زیرا اعتقاد آن‌ها بر این بود که این پوست‌ها را در سال آینده آن‌ها را بارورتر می‌کند. بعد‌ها طبق افسانه‌ها، همه زنان جوان شهر نام خود را در یک کوزه بزرگ می‌گذاشتند. مجردان شهر هر کدام یک نام انتخاب می‌کردند و در آن سال با زن انتخابی خود ازدواج می‌کردند!

جشن لوپرکالیا

لوپرکالیا جشنی بود که در ابتدا از ظهور اولیه مسیحیت جان سالم به در برد، اما در پایان قرن پنجم، زمانی که پاپ ژلاسیوس 14 فوریه را روز سنت ولنتاین اعلام کرد، برگزاری این جشن غیرقانونی شد. دلیل این اتقاق این بود که این جشن یک مراسم غیر‌مسیحی تلقی می‌شد.

در طول قرون وسطی، معمولاً در فرانسه و انگلیس اعتقاد بر این بود که 14 فوریه آغاز فصل جفت‌گیری پرندگان است. همه این اتفاقات در کنار هم باعث شد که روز ولنتاین باید روزی برای عاشقان باشد. شاعر انگلیسی جفری چاسر اولین کسی بود که روز ولنتاین را به عنوان روز جشن عاشقان در شعر خود در سال 1375 ثبت کرد.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که تبریک ولنتاین و هدیه ولنتاین تا قرون وسطی رایج بود. البته که نوشتن تبریک روز ولنتاین بعد از سال 1400 رواج پیدا کرده است. قدیمی‌ترین تبریک ولنتاین شناخته شده شعری است که در سال 1415 توسط چارلز دوک اورلئان، برای همسرش نوشته شده بود.

او پس از دستگیری در نبرد آگینکور در برج لندن زندانی شد. تبریک او اکنون بخشی از مجموعه نسخه خطی کتابخانه بریتانیا در لندن انگلستان است. همچنین برخی از افراد اعتقاد دارند که پادشاه هنری پنجم نویسنده‌ای به نام جان لیدگیت را برای نوشتن یادداشت ولنتاین برای کاترین والوا استخدام کرد.

تبریک روز ولنتاین

هدیه ولنتاین

علاوه بر ایالات متحده، روز ولنتاین در کانادا، مکزیک ، بریتانیا، فرانسه، استرالیا و حتی توسط جوانان در کشور ایران نیز جشن گرفته می‌شود و شاهد ارسال هدیه ولنتاین به ایران نیز هستیم. در بریتانیای کبیر برگزاری جشن ولنتاین در حدود قرن هفدهم شروع شد. در اواسط قرن هجدهم ارسال تبریک و هدیه ولنتاین در بین عشاق همه طبقات اجتماعی رایج بود. همچنین در سال 1900 به دلیل پیشرفت در فناوری چاپ کارت‌های تبریک، این روز در کشورهای مختلف رواج پیدا کرد.

در کنار ارسال هدیه ولنتاین به سراسر جهان، کارت‌های آماده راهی آسان برای مردم بود تا برای بیان احساسات خود در روز ولنتاین استفاده کنند. نکته جالبی که باید به آن توجه داشته باشید این است که امروزه طبق آمارهای منتشر شده، تخمین زده می‌شود که سالانه در کنار ارسال میلیون‌ها هدیه ولنتاین، 145 میلیون کارت روز ولنتاین نیز ارسال می‌شود. این مسئله باعث شده تا اهمیت این روز به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

حقایق جالب در مورد روز ولنتاین

وقتی 14 فوریه فرا می‌رسد، عاشقان به افتخار روز ولنتاین نامه‌ها، شکلات‌ها، جواهرات و انواع مختلفی از هدیه ولنتاین را به کسانی که دوست دارند، کادو می‌دهند. در همین راستا در این بخش قصد داریم تا پس از بررسی تاریخچه روز ولنتاین، شما را با حقایق جالب در مورد این روز آشنا کنیم. این حقایق عبارتند از: 

1) روز ولنتاین در دهه 1300 رسماً به روز عشق تبدیل شد.

در پایان قرن پنجم، پاپ ژلاسیوس رومی رسماً تاریخ 14 فوریه راروز ولنتایناعلام کرد. با این حال حتی در قرون وسطی نیز مردم این روز را به عنوان روز عشق می‌شناسند؛ چرا که یکی از باورهای رایج در فرانسه و انگلیس این بود که پرندگان فصل جفت‌گیری خود را از 14 فوریه آغاز می‌کنند.

2) اولین هدیه ولنتاین در قرن 15 فرستاده شد.

امروزه هدیه ولنتاین جایگاه ویژه‌ای در بین عاشقان دارد و حتی شاهد افزایش آمار ارسال هدیه ولنتاین به ایران نیز در روز ولنتاین هستیم. بر اساس گزارش‌ها منتشر شده، قدیمی‌ترین تبریک و هدیه ولنتاین، شعری بود که توسط یک دوک قرون وسطایی فرانسوی به نام چارلز برای همسرش در سال 1415 سروده شد. چارلز این یادداشت شیرین را برای معشوقش در زمانی نوشت که در برج لندن در زندان بود.

3) از قرن هفدهم بسیاری از افراد در روز ولنتاین به یکدیگر گل رز قرمز می‌دهند.

هدیه گل رز قرمز امروزه جایگاه ویژه‌ای در بین عاشقان دارد و در روز ولنتاین شاهد افزایش آمار فروش گل رز هستیم. در اواخر قرن هفدهم بود که دادن گل در این روز به یک رسم رایج تبدیل شد. در واقع این عمل را می‌توان به زمانی ارجاع داد که چارلز دوم پادشاه سوئد در سفری به ایران، یاد گرفت که هر گل معنای خاصی دارد.

همین مسئله باعث شد تا این سنت را به اروپا معرفی کند. در دوران ویکتوریا، در روز ولنتاین گل رز قرمز نماد عشق عمیق شناخته شد و همچنین گل دادن به یک روند محبوب تبدیل شد.

4) آمریکایی‌ها برای روز ولنتاین هزینه زیادی می‌کنند.

ارسال هدیه به ایران

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آمریکایی‌ها بیش از 20 میلیارد دلار برای هدیه ولنتاین در سال 2019 هزینه کردند. همچنین آمریکایی‌ها سالانه 145 میلیون کارت روز ولنتاین ارسال می‌کنند. این آمار باعث شده که روز ولنتاین بعد از کریسمس دومین تعطیلات بزرگ برای تبادل کارت‌های تبریک باشد. 

5) اولین جعبه شکلات به شکل قلب در سال 1861 معرفی شد.

یکی از فرآیند‌ها و سنت‌های روز ولنتاین، هدیه دادن جعبه شکلات است. نکته جالبی که باید بدانید این است که اولین جعبه شکلات به شکل قلب را ریچارد کادبری پسر جان کادبری، بنیانگذار برند کادبری ساخت. در واقع این برند بود که شروع به بسته‌بندی شکلات در جعبه‌های فانتزی برای افزایش فروش کرد.

اولین جعبه شکلات به شکل قلب در سال 1861 برای روز ولنتاین معرفی شد و امروزه بیش از 36 میلیون جعبه شکلات به شکل قلب هر سال فروخته می‌شود. شما می‌توانید برای ارسال هدیه ولنتاین به ایران به سراغ جعبه شکلات رفته و این مدل از کادوها را به شخصی که دوستش دارید هدیه دهید. برای مشاهده هدایای ولنتاین شهرکادو روی اینجا کلیک کنید.

البته در سال‌های اخیر در کنار جعبه شکلات، خرس عروسکی نیز به عنوان هدیه در بین زوج‌ها محبوب می‌باشد. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که بسیاری از افراد به عنوان هدیه ولنتاین به سراغ خرس عروسکی رفته و این مدل از هدایا را خریداری می‌کنند.

6) نزدیک به 6 میلیون زوج در روز ولنتاین عروسی گرفته یا نامزد کرده‌اند.

چه روزی برای ازدواج بهتر از روزی است که به عنوان روز عشق شناخته می‌شود؟

در واقع روز ولنتاین یکی از روزهای پرطرفدار برای ازدواج کردن است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که حدود 6 میلیون زوج در 14 فوریه نامزد کرده‌اند. با توجه به پژوهش‌ها، روز ولنتاین بهترین روز سال برای خواستگاری می‌باشد. همین مسئله باعث شده تا بسیاری از افراد برای نامزدی به سراغ روز ولنتاین بیایند.

7) یک جایگزین رسمی برای مجردها به جای روز ولنتاین وجود دارد.

با وجود این که روز ولنتاین تنها برای زوج‌ها است، نکته جالبی که باید بدانید این است که یک روز جهانی به نام روز Quirkyalone وجود دارد. Quirkyalone برای افراد مجرد است و در همان تاریخ برگزار می‌شود. برخلاف باور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند روز ولنتاین یک رویداد ضد افراد مجرد است، اما این چنین نیست. این روز لحظه‌ای برای جشن گرفتن عشق به خود و روابط افلاطونی است.

مردم روز جهانی Quirkyalone را از سال 2003 در سطح جهانی جشن می‌گیرند. در واقع می‌توان گفت که حتی اگر مجرد هستید و نمی‌توانید برای کسی هدیه ولنتاین ارسال کنید، پیشنهاد ما این است که در 14 فوریه برای جشن گرفتن روز Quirkyalone برای خود هدیه‌ای خریداری کرده و به خودتان هدیه دهید.

هدیه ولنتاین

جمع‌بندی

در این مطلب شما را با روز ولنتاین آشنا کرده و تلاش کردیم تا در مورد تاریخچه این روز و ریشه آن اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. همچنین پس از بررسی تاریخچه و ریشه‌های روز ولنتاین تلاش کردیم تا حقایق جالبی را در مورد این روز برای شما بازگو کنیم. توجه به موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید با دید کاملی روز ولنتاین را جشن بگیرید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که حتما به بخش عروسک‌های ما در سایت شهرکادو سر بزنید. بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این مطلب همراهی نمودید. شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو در ادامه به اشتراک بگذارید.

منبع: en.wikipedia

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها