طرز تهیه حاجی بادامی

همه ما می‌دانیم که قند برای سلامتی مضر است؛ به خصوص اگر مدام آن را به همراه چایی میل کنید. مصرف بیش از اندازه قندهای مصنوعی به مرور بیماری‌های مختلفی را به وجود می‌آورد. شما می‌توانید به جای مصرف زیاد قند و شکر، شیرینی‌های دیگری را جایگزین کنید. ما در این مقاله از وبلاگ شهرکادو می‌خواهیم که یک شیرینی را به شما معرفی کنیم که برای سلامتی شما هم مفیدتر خواهد بود. در واقع با هم طرز تهیه حاجی بادامی را بررسی خواهیم نمود.

شیرینی حاجی بادامی از جمله شیرینی‌های مخصوص شهر یزد است که شما می‌توانید به عنوان سوغاتی هم برای اطرافیان خود تهیه کنید. همچنین اگر علاقمند به آشپزی و دسرهای خانگی هستید، می‌توانید در مدت زمان کوتاهی آن را به راحتی درست نمایید. داخل این شیرینی پوک است و هیچ وقت دل شما را نمی‌زند. امکان ندارد که کسی به یزد سفر کند و برای خود انواع مختلف از شیرینی سنتی یزد را نخرد.

حال اگر شرایط سفر را ندارید، ما در اینجا هستیم تا یکی از دستور پخت‌های شیرینی‌های اصیل یزد را بازگو کنیم. پس ادامه این مطلب را در وبلاگ شهرکادو دنبال کنید تا طرز تهیه حاج بادامی را یاد بگیرید. برای خرید و ارسال انواع کیک و شیرینی به ایران می‌توانید روی اینجا کلیک کنید.

دستور پخت شیرینی حاجی بادامی

علاوه بر این که حاجی بادامی دستور پخت فوق‌العاده آسانی دارد، نیاز به مواد خیلی خاصی هم ندارد و می‌توانید مواد مورد نیاز آن را به راحتی تهیه کنید. مسلما شیرینی که با مغزیجاتی مثل بادام درست شود، خیلی بهتر از قند خالص خواهد بود. اگر به سلامت خود و خانواده خود اهمیت می‌دهید، سعی کنید که به جای قند و شکر شیرینی‌های طبیعی و مفیدتر را جایگزین نمایید. همچنین بسیاری از شیرینی‌ها هم مثل خرما یا همین حاجی بادامی وجود دارند که باعث می‌شوند بدنی قوی و سالمی داشته باشید.

در صورتی که کودک شما مغزهایی مثل گردو، بادام، کشمش و پسته را دوست ندارد، می‌توانید با پختن شیرینی‌هایی حاوی این مواد علاقه او را نسبت به طعم آن‌ها بیشتر کنید. قبل از این که دستور پخت این شیرینی اصیل یزدی را توضیح دهیم، لازم است مواد مورد نیاز را شرح دهیم تا آن‌ها را تهیه فرمایید.

طرز تهیه حاجی بادامی

زرده تخم‌مرغ برای درست کردن حاجی بادامی نقش اساسی را بر عهده دارد و شما باید 5 عدد زرده را از تخم‌مرغ جدا نمایید. مواد غذایی دیگری مانند 300 گرم پودر قند، 1 قاشق مرباخوری پودر هل، 75 گرم آرد نخودچی، 1 قاشق مرباخوری جوزهندی، 150 گرم پودر بادام و 1 قاشق مرباخوری بکینگ پودر مواد مورد نیاز برای پخت حاجی بادام را تشکیل می‌دهند.

با این مقدار مواد شما می‌توانید 20 الی 30 عدد شیرینی حاجی بادامی را درست کنید. در ادامه طرز تهیه حاجی بادام را در 5 مرحله به طور کامل توضیح می‌دهیم و شما هم آن‌ها را نوبت به نوبت انجام دهید تا حاجی بادام خوشمزه‌ای را درست کنید. این 5 مرحله عبارتند از:

مرحله یک

کاسه‌ای بزرگ بردارید تا بتوانید موادی که در ادامه اضافه می‌کنید را به خوبی هم بزنید. 5 زرده تخم‌مرغی که جدا کرده‌اید را داخل کاسه بریزید. بعد از آن پودر قند، پودر هل و جوزه هندی را به آن اضافه نمایید. با همزن برقی روی دور تند مواد را به مدت 4 الی 5 دقیقه مخلوط کنید تا به حجمی دو برابر حجم قبل و رنگی متفاوت برسید.

بدیهی است که اگر از همزن دستی یا چنگال استفاده کنید، مدت زمان بیشتری را برای هم زدن باید صرف کنید تا ترکیب خوبی درست شود. طبق سلیقه خود در مواد این ترکیب می‌توانید به مقدار خیلی کمی زعفران غلیظ آب شده را اضافه نمایید تا طعمی عالی به شیرینی شما بدهد. 

مرحله دوم

در ظرفی جدا آرد نخودچی، بکینگ پودر و پودر بادام را با هم ترکیب نمایید و آن را چند سری الک کنید تا یکدست شود. حال می‌توانید این مخلوط را به ترکیب زرده تخم‌مرغ، پودر قند، پودر هل و جوزه هندی اضافه کنید و با دست هم بزنید. حتما قبل از هم زدن دست‌های خود را بشویید و دستکش بپوشید تا نکات بهداشتی به خوبی رعایت شود. حتما در مخلوط خود از پودر بادام بدون پوست استفاده کنید تا شیرینی شما خراب نشود. 

مرحله سوم 

موردی که کار شما را در پخت حاجی بادامی چند برابر راحت می‌کند، این است که خمیر درست شده، هیچ نیازی به ورز دادن ندارد. فقط توجه داشته باشید که با اضافه کردن مخلوط آرد نخودچی، خمیری لطیف و نرم درست شود. اگر آرد نخودچی را اضافه کردید و به حالت مطلوب رسیدید، نیاز نیست همه‌ی 75 گرم را مصرف نمایید.

حال این سؤال مطرح می‌شود که چگونه بفهمیم خمیری خوب و لطیف درست کرده‌ایم؟ باید بگوییم که زمانی خمیر شما به حالت مطلوبی می‌رسد که در عین انسجام زیاد به دست نچسبد و بتوانید به راحتی خمیر را از آن قسمت جدا نمایید.

طرز تهیه حاجی بادامی

مرحله چهارم

سینی درون فر را بردارید و کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. با قلم‌مو روی سطح کاغذ روغنی را کمی با روغن مایع چرب کنید. به اندازه یک دانه فندق از خمیر خود جدا کنید و با دست خود به آن فرم دهید، سپس آن را بر روی کاغذ روغنی بگذارید. این مرحله را تا حدی ادامه دهید که خمیر شما تمام شود.

توجه کنید که گوله‌های گردی که شکل دادید را با فاصله بر روی کاغذ روغنی بچینید. زمانی که مشغول درست کردن گوله‌هایی فندقی شکل هستید، فر را در دما 190 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا در این حین کاملا گرم شود. 

مرحله پنجم

در مرحله آخر فقط کافیست که سینی را داخل فر قرار دهید و به مدت 10 الی 12 دقیقه صبر نمایید تا شیرینی حاجی بادامی شما آماده شود. به همین راحتی شما می‌توانید یک شیرینی سنتی خوشمزه در خانه خود درست کنید. ضمن این که این شیرینی تا یک ماه تازه است و مزه خوشمزه خود را حفظ می‌کند. سعی کنید که نهایتا طی دو الی سه هفته آن را نوش جان نمایید. 

طبق توضیحات قبل‌تر پودر بادام یکی از مواد مورد نیاز برای پخت حاجی بادامی است. شما اگر مشتاق هستید که این پودر را خود به تنهایی در خانه درست کنید، می‌توانید از دستور العمل زیر پیروی نمایید. 

ابتدا هر مقدار بادامی را که می‌خواهید، در آب جوش بیندازید و تا سرد شدن آب صبر نمایید. حال پوست بادام‌ها باید به طور کامل از آن‌ها جدا شوند و سپس بر روی پارچه‌ای پهن شوند. هر زمانی که بادام‌ها خشک شد، می‌توانید آن‌ها را از روی پارچه بردارید. بعد از آن را روی ماهیتابه‌ای با حراراتی متوسط به مدت 5 الی 10 دقیقه تفت دهید. در آخرین مرحله هم تمام بادام‌ها تفت داده شده را آسیاب کنید و بعد از چند سری الک کردن، پودر بادام شما آماده می‌شود. شما می‌توانید از این پودر دست‌ساز بادام، در شیرینی‌های مختلف نیز استفاده نمایید. 

جمع‌بندی

همان‌طور که ملاحظه کردید، این شیرینی در طی مراحلی ساده آماده می‌شود و حتی به استعداد خاصی در شیرینی‌پزی هم نیاز ندارد. خیلی از افراد علاقه‌مند به آشپزی، در ابتدا می‌خواهند که با شیرینی‌ها و غذاهای ساده‌ای شروع کنند و به نظر من پخت شیرینی حاجی بادامی یکی از مناسبت‌ترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود. 

بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این مقاله در وبلاگ شهرکادو همراهی نمودید. شما برای خرید و ارسال انواع کیک و شیرینی به ایران می‌توانید روی اینجا کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه در سایت شهرکادو شوید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها