قطاب یزدی

یکی از شیرینی‌های معروف یزد، قطاب است. این شیرینی سنتی ایران به دلیل طعم خاص و مطبوع، طرفداران زیادی در بین ایرانیان دارد. هر ساله بسیاری از توریست‌ها برای خرید آن از خارج از ایران به یزد سفر می‌کنند تا بتوانند مزه اصلی قطاب یزدی را بچشند. مردم شهر یزد در پخت و پز شیرینی‌های خوشمزه استعداد خاصی دارند و به دلیل همین موضوع شهر یزد را با شیرینی‌های سنتی مخصوص به خود، می‌شناسند. در این میان قطاب از آن دسته شیرینی‌هایی است که همیشه در هر خانه‌ای وجود دارد و کمتر کسی است که طعم آن را دوست نداشته باشد.

با توجه به این موضوع، می‌خواهیم در این مطلب به طرز تهیه قطاب یزدی بپردازیم تا بتوانید در منزل خود آن را درست کنید. دستور پخت قطاب آن‌قدر راحت است که بعد از یک بار درست کردن، مجددا در فاصله زمانی کوتاهی آن را درست خواهید کرد. پس با ما در وبلاگ شهرکادو همراه باشید تا در ادامه دو نوع دستور پخت قطاب را توضیح دهیم و بنا بر شرایط خود هر کدام را که مایل بودید، انتخاب نمایید. همچنین شما برای ارسال کیک و شیرینی به ایران می‌توانید با کلیک کردن روی اینجا وارد بخش مربوطه شوید.

روش‌ پخت قطاب یزدی سنتی به چه صورت است؟

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، می‌خواهیم در این مطلب از وبلاگ شهرکادو دو روش پخت قطاب یزدی را بیان نماییم. در هر  دو روش ما منحصرا، مواد مورد نیاز را نام می‌بریم تا قبل از تصمیم به پخت قطاب، آن‌ها را تهیه نمایید. اگر شما هم مشتاق هستید که به روش‌های مختلفی این شیرینی سنتی و خوشمزه را درست کنید، مطالب پایین‌تر را دنبال نمایید و طبق دستور العمل‌های ذکر شده پیش بروید. این روش‌ها عبارتند از:

1) طرز تهیه قطاب به روش اصیل یزدی

اگر می‌خواهید قطاب همان طعمی را داشته باشد که قطاب‌های اصیل یزدی دارند، این دستور پخت گزینه مناسبی خواهد بود. تخم مرغ و بکینگ پودر، جز مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر قطاب اصیل یزدی به کار نمی‌روند؛ اما در روش‌های جدیدتر برای آن که هر کسی بتواند خمیر خوب درست کند، از این دو مواد استفاده می‌نمایند. ضمن این که استفاده از تخم‌مرغ و بکینگ پودر باعث می‌شود که خمیر بهتر هم پف کند.

یکی از مواد مورد نیاز برای تهیه قطاب یزدی اصلی 250 گرم آرد است. روغن جامد به مقدار 80 گرم، 200 میلی‌لیتر آب، پودر قند یا شکر، 1 قاشق مرباخوری پودر هل، 100 گرم گردو آسیاب شده و روغن مایع برای سرخ کردن از دیگر ماده‌های مورد نیاز برای تهیه یک قطاب سنتی اصیل است. حال که همه مواد را آماده کرده‌اید، مراحل زیر را مرحله به مرحله طی کنید. این مراحل عبارتند از:

ارسال شیرینی به ایران

مرحله اول

200 میلی‌لیتر آبی را که دارید را با روغن جامد روی گاز با شعله متوسطی حرارت دهید تا با هم مخلوط شوند. به محض این که آب به جوش آمد، زیر شعله را خاموش کنید. 

مرحله دوم

آرد را چند سری الک کنید و بعد به مخلوط آب و روغنی که در مرحله قبل درست کرده‌اید، اضافه نمایید. اگر آرد را به آرامی اضافه کنید، خمیر نرم و خوبی تهیه می‌شود. بنابراین اصلا در ریختن آرد داخل مخلوط عجله نکنید. آن‌ها را تا حدی هم بزنید که خمیر درست شده به دست شما نچسبد. در این زمان خمیر را در محیط بگذارید تا به دمایی یکسان برسد. خوشبحتانه در این دستور، خمیر نیازی به استراحت طولانی ندارد و فقط باید تا مدت زمانی که با محیط هم دما می‌شود، صبر نمایید. 

مرحله سوم

مواد داخل خمیر قطاب شما کاملا سلیقه‌ای است. با توجه به مواد مورد نیازی که گفتیم، ما در داخل این قطاب پودر هل، گردو آسیاب شده و پودر شکر را می‌ریزیم. باز هم می‌گوییم که شما در انتخاب مواد داخل خمیر قطاب، کاملا مختار هستید. در یزد بعضی از مردم داخل قطاب فتیر خرد شده و پودر بادام هم می‌ریزند. برای تجربه اول پیشنهاد می‌کنیم که آن را با همان گردو آسیاب شده پر کنید، زیرا طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌دهد. 

مرحله چهارم

در این مرحله ظرفی گود را انتخاب کنید و داخل آن روغن مایع بریزید. آن را بر روی گاز قرار دهید تا حسابی داغ شود. در این حین که ظرف حاوی روغن شما داغ می‌گردد، به اندازه یک گردو از خمیر قطاب بردارید و با کف دست خود به قطر 3 میلی‌متر آن را پهن نمایید. 

مرحله پنجم

داخل خمیری را که به اندازه 3 میلی‌متر پهن کرده‌اید، مقداری از مواد را بریزید. در موارد قبل‌تر گفتیم که مواد داخل قطاب کاملا اختیاری و سلیقه‌ای است. بعد که مواد را ریختید، آن را به طور بقچه‌ای گرد نمایید. همین کار را برای تمام خمیر خود انجام دهید. 

مرحله ششم

آخرین مرحله تمام آن گوله‌هایی که با خمیر قطاب درست کردید را داخل ظرف گود پر از روغن بیاندازید تا کاملا سرخ و طلایی شود. دقت کنید که چون روغن شما داغ است، آن‌ها زود سرخ و طلایی می‌شوند. پس زمانی که سرخ شدند آن‌ها را روی حوله‌های مخصوص جذب روغن بگذارید تا روغن اضافی بر روی آن‌ها نماند.

با گذشت 4 الی 5 دقیقه، آن‌ها را به ظرف حاوی خاک قند و کمی پودر هل منتقل کنید و کاملا بغلتانید. همان‌طور که می‌بینید طی 6 مرحله قطاب سنتی شما آماده شد و می‌توانید از خوردن این قطاب سنتی دست‌ساز لذت ببرید. 

2) طرز تهیه قطاب با روغن مایع

قطاب یزدی

این روش کمی متفاوت‌تر از روش قبلی است و مواد مورد نیاز آن کمی فرق می‌کند. در هر صورت هر روشی برای تهیه قطابی خوشمزه، آسان و راحت خواهد بود. برای پخت آن شما به 1 عدد زرده تخم مرغ، 2/1 قاشق چای‌خوری بکینگ پودر، 3 قاشق غذاخوری روغن مایع، 2/1 پیمانه شیر یا ماست و آرد به میزان لازم نیاز دارید. تمام این مواد را دو ساعت قبل از پخت در محیط قرار دهید تا به آن دما برسند و بعد از آن مراحل زیر را به نوبت انجام دهید. این مراحل شامل:

مرحله اول

ابتدا یک عدد زرده تخم‌مرغی که جدا کرده‌اید را آن قدر هم بزنید تا یکدست شوند. بعد از آن شیر یا ماست را همراه با روغن و بکینگ پودر اضافه نمایید و مجددا هم بزنید.

مرحله دوم

آرد را تا حدی به مخلوط اضافه نمایید که خمیر نرم و لطیفی درست بشود. این میزان بستگی به میزان مواد شما متغیر خواهد بود. 

مرحله سوم

خمیری که در این روش درست می‌کنید، برعکس روش قبل نیاز به استراحتی دو ساعته دارد. در نتیجه روی خمیر را بپوشانید و بگذارید که 2 ساعت در یخچال استراحت کند. در این حین که خمیر شما استراحت می‌کند، مواد داخل قطاب را مهیا کنید. 

مرحله چهارم

خمیر باید بعد از دو ساعت استراحت، بین دو لایه نایلون به همراه وردنه باز شود. سپس بعد از آن می‌توانید با کاتر قالب گرد آن را برش بزنید و قالب‌های دایره‌ای خمیری را درست نمایید. در این قالب‌های دایره‌ای به اندازه یک قاشق چای‌خوری از مواد میانی قطاب بریزید و آن را گرد کنید. 

مرحله پنجم

در مدت زمانی که مشغول گرد کردن و آماده‌سازی خمیر قطاب هستید، می‌توانید روغن مایع را در ظرفی گود بر روی شعله گاز بگذارید تا کاملا داغ شود. برای این که مطمئن شوید روغن شما داغ است، ابتدا یکی از آن‌ها را داخل آن بیاندازید اگر در زمان کمی سرخ و طلایی شد؛ یعنی روغن شما برای سرخ قطاب‌ها آماده است. بهتر است بعد از سرخ کردن، آن‌ها را در حوله‌ای قرار دهید تا روغنی بر روی آن‌ها نماند و مزه روغن غالب نشود. 

قطاب یزدی

مرحله ششم

قطاب شما تا همین مرحله هم آماده است و فقط کافی است که آن را در پودر قند یا شکر بغلتانید. برای این که قطاب عطر و بوی خوبی داشته باشد، می‌توانید پودر بادام یا هل را به پودر قند اضافه نمایید. در آخر هم آن‌ها را کمی با پودر پسته تزئین کنید. نکته‌ای که باعث می‌شود قطاب‌های شما تا مدت زمان طولانی تازه بماند؛ نگهداری در ظروفی مخصوص است. ظرف مناسب آن‌ها، ظرفی است که امکان ورود یا خروج هوا را نداشته باشد. در این صورت شما می‌توانید با همان تازگی اول قطاب خود را نوش جان نمایید.

جمع‌بندی

با خواندن این طرز پخت آسان، حتما شما هم وسوسه شده‌اید که در منزل خود قطابی خوشمزه درست نمایید. سعی کردیم طرز تهیه آن را طوری واضح توضیح دهیم که بتوانید به راحتی مراحل را دنبال کنید و ابهامی برای شما ایجاد نشود. همچنین برای هر دو روش شما نیاز به وسیله آشپزی مخصوصی نخواهید داشت و هر کسی چه مبتدی و چه حرفه‌ای می‌تواند یک قطاب سنتی یزدی بپزد.

از همراهی شما با ما تا انتهای مطلب خرسندیم. امیدواریم که این دستور پخت، شما را برای پخت شیرینی‌های راحت خانگی مشتاق گردانده باشیم. همچنین برای ارسال کیک و شیرینی به ایران می‌توانید روی اینجا کلیک کنید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها