کیک خیس

کیس خیس یکی از معروفترین و پرطرفدارترین کیک‌ها در میان مردم می‌باشد. در واقع کیکی که بافت نرم و مرتبی داشته باشد، کیک خیس نامیده می‌شود. برای کیک خیس معمولا از یک لایه گاناش برای افزایش رطوبت کیک استفاده می‌کنند، اما شما می‌توانید به آن خامه نیز اضافه کنید. کیک خیس یکی از انواع شیرینی‌جات خوشمزه است که می‌توانید آن را با چای یا شیر میل کنید. این کیک همچنین یک میان‌وعده‌ سالم به شمار می‌رود. علاوه بر این می‌توانید از کیک خیس برای پذیرایی از مهمانان‌ خود در یک مهمانی لاکچری نیز استفاده کنید.

به‌طور کلی درست کردن کیک خیس در خانه کار سختی نیست. تنها باید نکات پخت را به‌ خوبی رعایت کنید و طبق دستور‌العمل پیش بروید تا یک خروجی خوشمزه داشته باشید. در این مقاله از وبلاگ شهرکادو تمام جزئیات کیک خیس را به شما خواهیم گفت تا بتوانید یک کیک خوشمزه درست کنید. شما حتی می‌توانید این کیک را به عزیزان خود هدیه کنید. اما قبل از این به شرایط نگهداری انواع کیک می‌پردازیم. در نهایت اگر دوست دارید که برای عزیزان خود در ایران کیک ارسال کنید، روی اینجا کلیک نمایید تا تمامی کیک‌های مجموعه ما را مشاهده نمایید.

بهترین روش نگهداری انواع کیک چیست؟

در این بخش از مقاله باید با هم شرایط نگهداری چندین کیک معروف و پرطرفدار را بررسی کنیم. این کیک‌ها عبارتند از:

1) کیک خیس

در زمستان می‌توانید آن را در دمای اتاق نگهداری کنید. با این حال در تابستان آن را در یخچال نگهداری کنید تا از خراب شدن کیک جلوگیری شود.

2) کیک لایه‌ای

برای نگهداری کیک لایه‌ای باید تمام این کیک را با سلفون به‌خوبی بپوشانید تا هوا از روی سطح کیک عبور نکند. این نوع کیک‌ها در دمای اتاق تقریبا یک هفته قابل نگهداری هستند. در مجموع کیک‌هایی که با روغن پخته می‌شوند، ماندگاری بیشتری دارند. 

3) فراستینگ کیک

فراستینگ روی کیک مانند یک محافظ است زیرا نیاز به پوشاندن کیک با سلفون نیست. کیک‌های فراستینگ می‌توانند تا پنج روز در دمای اتاق سالم بمانند. 

4) کیک بریده شده

جهت جلوگیری از خراب و فاسد شدن کیک بریده شده، می‌توانید یک لایه فراستینگ بر روی آن اضافه نمایید تا مدت بیشتری بتوانید آن را نگهداری کنید.

روش پخت کیک خیس خانگی چگونه است؟

کیک خیس

تفاوت کیک خیس با انواع دیگر کیک‌ها در رطوبت بالای آن است. این رطوبت از طریق استفاده بیشتر از روغن در مایه اولیه کیک و مواد خیس مثل شیر یا آب پرتقال به‌ دست می‌آید. در طرز تهیه کیک خیس رعایت نسبت مواد اولیه اهمیت بسیاری دارد. پس در صورت کم و زیاد کردن یک ماده، لازم است همه اقلام را متناسب با نسبت‌های ذکر شده تغییر دهید تا کیک شما در بهترین وضعیت ممکن پخته و آماده سرو شود.

مواد اولیه جهت پخت کیک خیس

  • آرد قنادی: 2 پیمانه
  • تخم‌مرغ: سه عدد
  • روغن مایع: 2 پیمانه
  • کره پاستوریزه: 50 گرم
  • شیر: یک و نیم پیمانه
  • شکر: 1 پیمانه
  • پودر کاکائو: 5 قاشق غذاخوری سر پر
  • وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ پودر: 2 قاشق چای‌خوری
  • آب پرتقال پاکتی یا شیر برای تاپینگ: نصف لیوان
  • شکلات صبحانه تلخ یا شکلات تخته‌ای برای تزیین (در صورت تمایل): به مقدار لازم (وابسته به علاقه شما به شکلات)

میزان مواد اولیه بالا مناسب 4 نفر است. در صورت لزوم می‌توانید این مقدار را کم و یا زیاد کنید. قبل از آماده شدن برای پخت کیک، به یاد داشته باشید که آب پرتقال، شیر و کره به دمای محیط رسیده باشند. 

تهیه کیک خیس خانگی چند مرحله دارد؟

تهیه انواع کیک خانگی کار سخت و دشواری نیست. برای پخت یک کیک خیس خوشمزه صرفا باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

 مرحله اول) مخلوط کردن مواد خشک

ابتدا آرد قنادی را یک مرتبه الک کنید که کمی هوا بگیرد. اساسا بافت کیک خیس، یک بافت سبک و پوک و اسفنجی نیست. به همین دلیل لزومی ندارد که آرد را چندین بار الک کنید. در یک کاسه متناسب با میزان مواد اولیه، تمام مواد خشک مثل شکر، پودر کاکائو، بیکینگ پودر و وانیل را با هم مخلوط کنید تا از آن‌ها یک ترکیب منسجم و یکنواخت به‌ دست آید. 

مرحله دوم) اضافه کردن کره و روغن مایع

در این مرحله روغن مایع را در دو مرحله به مواد مرحله قبل اضافه کرده و با دور تند همزن برقی، آن‌ها را ترکیب نمایید. یکدست بودن مایه کیک خیس در این مرحله بسیار اهمیت دارد. روغن مایع را به‌ صورت کامل مخلوط کنید تا آرد به شکل گوله باقی نماند. سپس مطمئن شوید که کره با دمای محیط سازگار شده است. حال آن را به ترکیب اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

کیک خیس

 مرحله سوم) اضافه کردن شیر و تخم‌مرغ

برای آماده‌سازی کیک خیس، شیر باید آرام به مخلوط اضافه شده و برای هم زدن از همزن برقی استفاده شود. در پخت کیک خیس ما به دنبال این نیستم تا کیک پف کند، به همین دلیل نیازی نیست که زرده و سفیده تخم‌مرغ را جدا کنیم و یا جداگانه هم بزنیم. در نتیجه منطقی است که تخم‌مرغ‌ها را مستقیم بشکنیم.با این حال برای احتیاط می‌توانید ابتدا تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف دیگر شکسته و هم بزنید تا اطمینان حاصل کنید که آن‌ها سالم هستند.

مرحله چهارم) پخت کیک خیس

در این مرحله باید در انتخاب قالب مناسب کیک حساس باشید. ترجیحا قالب کمربندی فلزی تهیه کنید. قالب را کمی چرب کنید و مایعی که درست کرده‌اید را به آرامی در آن بریزید. قطر مواد نباید بیشتر از 4 سانتی‌متر یا کمتر از 2 سانتی‌متر باشد. فر را با دمای 170 درجه سانتی‌گراد آماده کنید. مدت زمان لازم برای پخت این کیک حدود 35 دقیقه است. شما می‌توانید بعد از این زمان، با یک خلال دندان از پخته شدن کیک اطمینان حاصل کنید. اگر کیک پخته شده باشد، مواد به خلال نخواهند چسبید. 

مرحله نهایی) تاپینگ کیک

زمانی که کیک شما پخت و آن را از فر خارج کردید، کمی به کیک زمان دهید تا خنک شود. قبل از این که کیک را از قالب دربیاورید، آب پرتقال یا شیر مخصوص تاپینگ را به سطح کیک اضافه کنید تا کیک‌ خوشمزه‌تر شود. اگر از آب پرتقال پاکتی استفاده می‌کنید، کیک خیس کمی شیرین‌تر خواهد شد. بعد از اضافه کردن آب پرتقال یا شیر یک ربع تا بیست دقیقه منتظر بمانید و بعد از آن کیک را از قالب جدا کنید. اگر مایل بودید می‌توانید شکلات نیز به کیک اضافه کنید. نوش جان!

جمع‌بندی

در این مقاله از وبلاگ شهرکادو سعی بر این شد تا با بیانی ساده و روشن به طرز تهیه کیک خیس بپردازیم. ابتدا مقدمه‌ای بیان گردید و به دنبال آن نحوه نگهداری انواع کیک، مواد اولیه جهت پخت کیک و دستور العمل آن با ذکر جزئیات ارائه شد. همچنین برای ارسال کیک به ایران می‌توانید روی اینجا کلیک کنید.

شما کیک خیس را به چه شکلی تهیه می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو در میان بگذارید.

منبع: turkishstylecooking

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها