کیک وانیلی

خانم‌های خانه‌دار که علاقه خاصی به آشپزی دارند، بعد از مدتی از پختن غذاهای تکراری خسته می‌شوند و می‌خواهند که تنوعی را در وعده‌های غذایی خود ایجاد کنند. همچنین دوستداران آشپزی برای نشان دادن تبحر خود در این کار، حتما دسرهای خوشمزه‌ای را درست می‌کنند. با وجود ویروس کرونا، بسیاری از افراد وقت خود را در خانه می‌گذرانند و برای پر کردن اوقات خود، آشپزی را به کارهای دیگر ترجیح می‌دهند.

کیک وانیلی یکی از شیرینی‌های تازه و پرطرفدار است که می‌توایند در اوقات فراغت خود آن را در منزل درست کنید. شما همچنین برای ارسال کیک به ایران می‌توانید از مجموعه شهرکادو کمک بگیرید. طرز تهیه کیک وانیلی بسیار ساده است و هر کسی که حتی تجربه زیادی در شیرینی‌پزی ندارد، به راحتی می‌تواند آن را درست می‌کند.

این کیک پرطرفدار و بین‌المللی، بیشتر اوقات به عنوان کیک پایه در آشپزی به کار می‌رود. به سبب محبوب بودن و در عین حال ساده بودن دستور پخت کیک وانیلی، تصمیم گرفتیم که موضوع این مطلب از وبلاگ شهرکادو را به طرز تهیه آن اختصاص دهیم. پس ما را در ادامه این مطلب دنبال کنید تا مراحل پخت این کیک را با تمام جزئیات به روش پخت قنادی یاد بگیرید. 

مواد لازم جهت تهیه کیک وانیلی

قبل از این که برای شما مراحل تهیه این کیک را شرح دهیم، لازم است تا مواد مورد نیاز برای تهیه آن را نام ببریم تا قبل از پخت آن‌ها را تهیه کنید. این موارد عبارتند از:

  • تخم‌مرغ: 3 عدد
  •  آرد: 2.5 لیوان
  •  شکر: یک لیوان
  • شیر: یک لیوان
  •  روغن مایع: 1 پیمانه
  •  بیکینگ پودر: یک قاشق چای‌خوری
  •  وانیل: یک قاشق چای‌خوری 

مراحل پخت کیک وانیلی

پخت کیک وانیلی اصلا سخت نیست. برای پخت این کیک باید چندین مرحله را به ترتیب طی کنید. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول

در مرحله اول تمام موادی یخچالی را نیم ساعت قبل از شروع پخت، در فضای آشپرخانه قرار دهید تا کاملا با دمای محیط هم دما شوند. 

مرحله دوم

سه عدد تخم‌مرغ را به همراه یک لیوان شکر و یک قاشق چای‌خوری وانیل ترکیب نمایید. این مخلوط را با همزن برقی روی دور تند به مدت 5 الی 7 دقیقه هم بزنید تا به‌طور کامل مخلوط شوند. یک مایه خوب باید به رنگ روشن و در عین حال کش‌دار باشد. 

مرحله سوم

حال به مخلوط خود شکر، تخم‌مرغ، وانیل، روغن مایع و بعد از آن یک لیوان شیر را اضافه کنید. سپس مجددا آن را به مدت 1 دقیقه با دور تند همزن برقی هم بزنید. 

مرحله چهارم

یک کاسه بزرگ و مناسب را انتخاب کنید. حال در داخل این کاسه آرد را به همراه بیکینگ پودر الک کنید. سعی کنید که این کار را دو مرتبه انجام دهید تا مواد پودری شما کاملا یک دست شوند. برای مرتبه سوم، ترکیب آرد و بیکینگ پودر را بر روی مخلوط تخم‌مرغ که درست کرده‌اید، الک کنید. 

کیک وانیلی

مرحله پنجم

این مخلوط مایه کیک وانیلی شماست که باید آن را با یک لیسک به صورت دورانی و چرخشی به یک سمت هم بزنید تا مایه به طور کامل بافت یک‌دستی را پیدا کند. در این حین فر خود را روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و مدتی صبر کنید که محیط فر کاملا گرم شود. 

مرحله ششم

قالبی متناسب با مقدار مایه خود انتخاب کنید. قالب شما باید با مقداری روغن مایع چرب شود. برای این کار می‌توانید یک قلمو را آغشته به روغن کنید و تمام سطوح قالب را چرب نمایید. چرب کردن سطح قالب باعث می‌شود که بعد از پخت، بتوانید به راحتی کیک را از قالب جدا کنید. حال مایه را درون قالب بریزید و چند بار محکم روی سطح کار بکوبید. با کوبیدن هوای اضافی بین مایه کیک حذف می‌شود و کیک شما به خوبی پف می‌کند. 

مرحله هفتم

قالب را درون فر بگذارید و به مدت 30 الی 45 دقیقه زمان بدهید تا کیک بپزد. حتما در این زمان کیک را نگاه کنید تا کیک وانیلی شما نسوزد. زمانی که کیک را از فر خارج کردید، خلال دندان را در آن فرو کنید. اگر موادی به خلال دندان نچسبیده بود، یعنی کیک شما پخته است؛ ولی اگر خلاف این وضعیت بود شما باید کیک را مجددا داخل فر قرار دهید تا کاملا پخته شود. 

مرحله هشتم

در آخرین مرحله بعد از این‌ که کیک را از فر خارج کردید و اطمینان حاص کردید که پخته است؛ 30 دقیقه صبر کنید تا کیک با محیط هم دما شود. سپس آن را از قالب خارج نمایید. شما می‌توانید با پودر قند، خامه، گاناش، پودر پسته و موارد دیگر کیک وانیلی خود را تزئین کنید و آن را نوش جان فرمایید. همچنین اگر زمان کافی برای تهیه و پخت کیک ندارید، می‌توانید از فروشگاه شهرکادو کیک را تهیه کنید و به سراسر ایران ارسال کنید. برای مشاهده تمامی کیک‌های مجموعه شهرکادو، روی عنوان همین بخش در بالا کلیک کنید.

طرز تهیه کیک وانیلی بدون شیر

بعضی از افراد طعم شیر داخل کیک وانیلی را دوست ندارند و یا به لاکتوز درون شیر حساسیت دارند. ما برای این دسته از افراد نیز طرز تهیه کیک وانیلی را شرح می‌دهیم که در مواد اولیه آن شیر وجود ندارد. در این صورت به راحتی می‌توانید کیک مورد علاقه خود را درست کنید. دستور پخت این کیک هم بسیار راحت است که در ادامه آن را مفصل توضیح می‌دهیم، ولی قبل از آن مواد مورد نیاز آن را معرفی می‌کنیم. مواد مورد نیاز برای پخت کیک وانیلی بدون شیر عبارتند از:

  •  آرد: 2 پیمانه
  •  تخم‌مرغ: 6 عدد
  • پودر قند: 2 پیمانه
  •  آب جوش: 1/2 پیمانه
  • نمک: نصف قاشق چای‌خوری
  • وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ پودر: 1 قاشق چای‌خوری

این مواد اولیه برای کیکی به اندازه 6 نفر است که می‌توانید برای تعداد افراد کمتر یا بیشتر، این مواد را کم و یا زیاد کنید.

ارسال کیک به ایران

مراحل پخت کیک وانیلی بدون شیر

1) دمای مواد اولیه

برای پخت این کیک خوشمزه ابتدا مواد را به مدت نیم ساعت در دمای محیط قرار دهید تا به دمایی یکسان با آشپزخانه برسند. 

2) مایه کیک

این مرحله را به دقت انجام دهید تا در نهایت مایه کیک خوبی را درست کنید. شما باید زرده و سفیده تخم‌مرغ را از یکدیگر جدا نمایید. بعد از آن سفیده را در ظرفی با همزن برقی هم بزنید تا حدی که رنگ آن سفید شود. در این صورت می‌توانید نصف پیمانه پودر قند را به آن اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا مخلوطی سفت درست شود. این مخلوط باید طوری سفت باشد که اگر ظرف حاوی آن را برگردانید، سفیده از آن بیرون نریزد. حال مخلوط را در یخچال بگذارید تا خراب نشود. 

3) افزودن آرد 

در ظرفی جدا، آرد و بیکینگ پودر را چند بار با هم از الک عبور دهید. سپس نصف قاشق چای‌خوری نمک را اضافه نمایید. 

4) افزودن آب جوش

در این مرحله زرده‌هایی که در بخش اول از تخم‌مرغ جدا کرده‌ بودید را با همزن هم بزنید. سپس وانیل و باقی‌مانده پودر قند را با آن ترکیب کنید. این مواد را به قدری هم بزنید تا به رنگ کرم دربیایند. اگر مخلوط شما به حالت مطلوبی رسید، باید آب جوش را به آن اضافه کنید. دقت کنید که مخلوط را به سرعت هم بزنید تا در این حین زرده پخته یا سفت نشود. 

5) نوع مخلوط کردن

طی چند نوبت آرد و بیکینگ پودر به همراه نمک را به مخلوط زرده اضافه کنید و به طور دورانی و چرخشی آن را با لیسک در یک جهت هم بزنید. زمانی که ترکیب به خوبی مخلوط شد، باید مخلوط سفیده‌ای که در ابتدا درست کردید را کم‌کم به آن اضافه نمایید. دقت کنید که در این مرحله به همزن احتیاج ندارید و فقط مواد را با همان لیسک نوبت به نوبت اضافه کنید. حال مایه کیک شما آماده است. 

6) تنظیم دمای فر

تقریبا مراحل آخر تمام کیک‌ها یکسان است. در واقع برای اکثر آن‌ها در مرحله آخر باید فر را گرم کنید و سطح قالب کیک را با روغن به خوبی چرب نمایید. یک نکته خیلی کاربردی برای نچسبیدن کیک به قالب این است که می‌توانید کمی آرد بر روی سطح آن بریزید؛ البته که کاغذ روغنی هم انتخاب خوبی خواهد بود. بعد از این که مایه کیک را داخل قالب ریختید، آن را چند مرتبه بر روی سطح کار بکوبید تا هوای موجود در مایه کیک خارج شود. اگر این کار را نکنید، کیک شما ترک می‌خورد و به خوبی نمی‌پزد. در این میان اجازه دهید تا فر با دمای 175 درجه سانتی‌گراد گرم شود.

کیک وانیلی

7) قرار دادن کیک در فر

در مرحله هفتم کافی است که قالب حاوی مایه کیک را درون فر به مدت 35 الی 40 دقیقه قرار دهید تا کاملا بپزد. حال این کیک خوشمزه را در کنار خانواده نوش جان فرمایید. 

جمع‌بندی

هدف ما در این مقاله از وبلاگ شهرکادو پرداختن به طرز تهیه کیک وانیلی از صفر تا صد بود. این کیک یکی از کیک‌های بین‌المللی به شمار می‌رود که مزه آن مورد پسند اکثریت مردم است. ما با دانستن حساسیت بعضی‌ از افراد به وجود شیر در ترکیب مواد مورد نیاز، مراحل پخت کیکی وانیلی بدون شیر را هم بیان کردیم. شما طبق سلیقه خود می‌توانید هر کدام را که می‌خواهید درست کنید و سپس آن را با مواد مختلفی تزئین نمایید. بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. امیدواریم که با پخت این کیک از طعم آن لذت ببرید. 

منبع: sarashpazpapion

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها