اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس در محصولات آروماتراپی آرام بخش ظاهر می‌شود و مزارع را با گل‌های بنفش خیره کننده پر می‌کند. فرقی نمی‌کند که به دنبال شکوفه‌هایی برای اضافه کردن به دسته گل های جدید محبوب هستید یا می‌خواهید کمی حس باغ ویلایی را به خانه خود اضافه کنید، اسطوخودوس می‌تواند برای این اهداف شما مناسب باشد.

ما تمام آنچه را که باید در مورد رشد و مراقبت از گیاهان و گل‌های اسطوخودوس بدانید را برایتان توضیح خواهیم داد.

مراقبت از اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از معدود گل‌هایی است که هم به صورت تازه و هم خشک به یک اندازه زیباست.

مراقبت از گل اسطوخودوس تازه برداشت شده

از اواخر بهار تا اوایل تابستان، گیاهان سالم اسطوخودوس شروع به رشد گل‌های معطر می‌کنند. اگر می‌خواهید گل‌هایی با ماندگاری طولانی مدت و معطر داشته باشید، به محض شروع باز شدن جوانه‌ها، گل های اسطوخودوس را برداشت کنید. صبح زود بهترین زمان برای برداشت محصول است، اما عصر نیز می‌تواند زمان مناسبی باشد. هنگام برداشت، ساقه‌ها را تا حد امکان نزدیک به پایه گیاه ببرید و نوک ساقه‌‍ها را در اسرع وقت در آب شیرین قرار دهید.

پس از پایان برداشت، گل‌ها را به داخل خانه بیاورید و در مکانی خنک و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. تا زمانی که گل‌ها را خنک نگه دارید و آب آن را به طور مرتب عوض کنید، باید حداقل یک هفته ماندگاری داشته باشند.

خشک کردن اسطوخودوس

اگر می خواهید عطر اسطوخودوس تازه بریده شده خود را حفظ کنید، می‌توانید شکوفه‌ها را خشک کنید. برای این کار کافی است چند ساقه را به هم بچسبانید و به صورت وارونه در مکانی تاریک و خشک آویزان کنید. بسته به شرایط، اسطوخودوس باید یک یا دو هفته دیگر خشک شود.

مراقبت از اسطوخودوس

مراقبت از اسطوخودوس در باغ

گیاهان اسطوخودوس می‌توانند در باغ‌ها عالی عمل کنند، به شرطی که خاکی با زهکشی خوب و آفتاب زیاد داشته باشید. اگر می‌خواهید یک ردیف از گیاهان اسطوخودوس را در کنار یک پیاده رو یا یک بوته بزرگ در کنار ایوان خود ایجاد کنید، این نکات مراقبتی را دنبال کنید.

انتخاب مکان و کاشت

اگر یک چیز وجود داشته باشد که اسطوخودوس دوست دارد، آن خورشید است! و اگر از چیزی متنفر باشد، خاک اشباع شده است.

این بدان معناست که باید مکانی را انتخاب کنید که آفتاب زیادی دریافت کند و همچنین دارای خاک با زهکشی مناسب باشد. از آنجایی که می‌توانید خاک را اصلاح کنید اما نمی‌توانید موقعیت خورشید را جابجا کنید، با نور شروع کنید. پس از اینکه نقطهپ‌ای را پیدا کردید که حداقل شش ساعت نور روشن در روز دریافت می‌کند، می‌توانید خاک را بررسی کنید.

اگر خاک فشرده است یا حاوی مقدار زیادی خاک رس است، باید کمی زمان بگذارید تا آن را برای گیاهان اسطوخودوس مناسب‌تر کنید. ابتدا سوراخی حفر کنید که چند اینچ بزرگتر از گلوله ریشه گیاه اسطوخودوس است. در مرحله بعد، مقداری شن یا ماسه در سوراخ اضافه کنید – هر دوی این مواد باعث بهبود زهکشی می‌شوند. در این مرحله می‌توانید اسطوخودوس را در سوراخ قرار دهید و فضای خالی را با خاک پر کنید.

هرس گیاهان اسطوخودوس

در حالی که می‌توانید شکوفه‌های اسطوخودوس معطر را برای آرایش گل برش دهید، این گیاهان می‌توانند از هرس اضافی بهره ببرند. حذف شاخ و برگ هم گیاه را از شر مواد مرده خلاص می‌کند و هم رشد جدید را تشویق می‌کند. اگر فقط یک بار در سال هرس می‌کنید، اوایل تا اواسط پاییز پس از گلدهی گیاهان را هدف قرار دهید.

فرآیند هرس را با یک جفت قیچی هرس تیز و ضدعفونی شده شروع کنید. برای تشویق رشد هر دو ریشه و ساقه، چند اینچ از بالای هر شاخه کوتاه کنید. همچنین می‌توانید هر ماده‌ای که به وضوح مرده یا بیمار است را حذف کنید.

مراقبت از گیاه اسطوخودوس

پرورش اسطوخودوس در گلدان

اگر باغی برای پرورش اسطوخودوس ندارید، نگران نباشید. کاشت اسطوخودوس در گلدان نیز کاری آسان است. به شرطی که نوع مراقبت از آن را بدانید.

انتخاب گلدان

انتخابی یک ظرف برای کاشت اسطوخودوس اهمیت بالایی دارد. مانند تمام گیاهان گلدانی، شما می‌خواهید گلدانی را انتخاب کنید که دارای سوراخ‌های زهکشی باشد. این امر به ویژه برای گیاهان اسطوخودوس که از رطوبت متنفر هستند بسیار مهم است. در حالی که این گیاهان چیز زیادی نمی‌خواهند، اما از شما می‌خواهند که آنها را از خاک‌های اشباع دور نگه دارید.

انتخاب یک مخلوط خاک مناسب

با در نظر گرفتن ماهیت تنفر از رطوبت اسطوخودوس، انتخاب ترکیب خاک مناسب نیز بخش مهمی از شاد نگه داشتن این زیبایی‌های معطر است. زهکشی و هوادهی عالی ضروری است، بنابراین به دنبال ترکیبی با موادی مانند پرلیت یا ریز پوست درخت کاج باشید. گفته می‌شود، این مخلوط همچنین باید بتواند مقداری رطوبت و مواد مغذی را در خود نگه دارد، بنابراین مخلوطی که حاوی پیت ماس یا کوکوئر باشد اغلب گزینه خوبی است.

تا آنجا که PH پیش می‌رود، pH خنثی یا کمی اسیدی را هدف قرار دهید. این بدان معناست که pH خاک باید بین 6.0 تا 7.0 باشد.

اضافه کردن چند مشت کمپوست کهنه شده به مخلوط گلدان نیز ایده خوبی است. این امر باعث تقویت میکروب‌های مفید می‌شود که ممکن است به در دسترس قرار دادن مواد مغذی برای گیاهان و همچنین مبارزه با پاتوژن‌های مضر کمک کند.

انتخاب مکان مناسب

اگر اسطوخودوس را در ظرفی بکارید، می‌توانید آن را به هر کجا که دوست دارید منتقل کنید! با این حال، به خاطر داشته باشید که برخی از مکان‌ها بهتر از مکان‌های دیگر هستند.

مهم نیست که اسطوخودوس گلدانی خود را در داخل خانه یا خارج از خانه می‌کارید، باید گیاه خود را در مکانی قرار دهید که نور زیاد زیادی دریافت کند. نور مستقیم عالی است، اما نور غیر مستقیم نیز موثر خواهد بود.

اگر اسطوخودوس شما بیرون است، آن را در یک مکان آفتابی مانند پاسیو رو به جنوب یا در ایوان آفتابی قرار دهید و اگر اسطوخودوس را در داخل خانه پرورش می‌دهید، آن را در نزدیکی یک پنجره رو به جنوب یا غرب قرار دهید.

آبیاری گیاهان اسطوخودوس گلدانی

به طور کلی، شما باید بیشتر از گیاهانی که در خاک رشد می‌کنند، به گیاهان اسطوخودوس گلدانی آب دهید. عوامل متعددی در این خشک شدن سریعتر نقش دارند. اول اینکه مخلوط گلدان اغلب زهکشی بهتری نسبت به خاکهای بومی دارد. دوم اینکه یک ظرف برای هوای بیشتری باز است که می تواند دمای خاک و در نتیجه تبخیر را افزایش دهد.

اسطوخودوس گلدانی

بنابراین، آبیاری گیاهان اسطوخودوس در گلدان چگونه به نظر می‌رسد؟ خب این بستگی به شرایط محیطی منطقه شما دارد. روزهای گرمتر و خشک ‌ر به این معنی است که شما باید بیشتر آبیاری کنید در حالی که روزهای خنک و مرطوب به این معنی است که ممکن است بتوانید برای مدتی از آبیاری خودداری کنید.

یک راه خوب برای تشخیص اینکه آیا باید گیاه اسطوخودوس خود را آبیاری کنید این است که سطح رطوبت خاک را بررسی کنید. انگشت خود را به بالای خاک بچسبانید. اگر سه سانت بالا خشک شد، برو و آب رو بیار! اما اگر هنوز احساس رطوبت دارید، آبپاش را پایین بگذارید. هیچ چیز مانند آبیاری بیش از حد نمی‌تواند گیاه اسطوخودوس را از بین ببرد!

وقتی زمان آبیاری فرا می‌رسد، می‌خواهید خاک را کاملاً مرطوب کنید. یعنی به آرامی خاک را آبیاری کنید تا زمانی که جریان آب را از سوراخ‌های زهکشی گلدان مشاهده کنید. اگر زیر گلدان ظرف گیر دارید، پس از جمع شدن آب آن را خالی کنید.

گلدان مجدد اسطوخودوس

تا زمانی که گیاه اسطوخودوس شما سالم است، می توانید هر دو تا سه سال یکبار برای گلدان مجدد برنامه ریزی کنید. این به گیاه فضایی برای گسترش می‌دهد و همچنین به شما فرصتی می‌دهد تا به ریشه‌های گیاه نگاه کنید و آنها را دوباره در خاک تازه بکارید.

توپ ریشه گیاه را با احتیاط از ظرف بیرون بیاورید و به آرامی خاک سستی که به ریشه‌ها چسبیده است را بردارید. اگر متوجه هر گونه ریشه‌های نرم یا پوسیده شدید، آن‌ها را با استفاده از یک قیچی هرس قطع کنید.

در این مرحله، می‌توانید ظرف مناسبی را برای نگهداری مجدد انتخاب کنید—بهتر است گلدانی را انتخاب کنید که فقط چند اینچ بزرگتر از گلدان اصلی باشد. اسطوخودوس را در گلدان جدیدش قرار دهید و فضاهای خالی را با مخلوط خاکی با زهکشی خوب پر کنید.

انواع محبوب اسطوخودوس

نزدیک به 50 گونه مختلف از گیاهان اسطوخودوس وجود دارد که همگی متعلق به تیره اسطوخودوس هستند. در اینجا برخی از رایج‌ترین گونه‌های رشد یافته آورده شده است.

اسطوخودوس انگلیسی

اسطوخودوس انگلیسی (Lavandula angustifolia) که به نام اسطوخودوس معمولی نیز شناخته می‌شود، در واقع بومی مدیترانه است. بسته به تنوع، این گیاهان ممکن است گل‌های بنفش، صورتی یا سفید داشته باشند. این گونه نسبتاً مقاوم به سرما است و می ‌واند در مناطق سردسیری مانند نیویورک و آیداهو زنده بماند.

اسطوخودوس فرانسوی

این گونه از اسطوخودوس به خاطر برگ‌های حاشیه‌دار و گل‌های فراوانش شناخته می‌شود. بسیاری از انواع اسطوخودوس فرانسوی گل‌هایی دارند که فوق‌العاده معطر نیستند.

گیاه اسطوخودوس

لاواندین

این هیبرید ترکیبی از دو گونه اسطوخودوس انگلیسی و سنبل است. حاصل این تلاقی گیاهی است که دارای گل‌هایی با رایحه قوی است که با نت‌های گلی، چوبی و مرکباتی همراه است.

شهرکادو

تیم شهرکادو یکی از حرفه‌ای‌ترین و معتبرترین تیم‌های ارائه دهنده انواع هدایا و گل‌های مختلف به مشتریان عزیزی است که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، اما دوست دارند عزیزان خود را در ایران سوپرایز نمایند.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با نحوه مراقبل از گیاه زیبا و معطر اسطوخودوس آشنا نمودیم. از این که تا انتهای این مقاله در کنار ما بودید، سپاسگزاریم.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها