نیلوفر آبی

گل نیلوفر آبی نماد پاکی، غلبه بر ناملایمات و تولد دوباره است. نماد دقیق این گل آبی بین فرهنگ‌ها و مذاهب متفاوت است، اما تمام معانی گل نیلوفر در طبیعت مثبت هستند.

بسیاری از نمادهای گل نیلوفر آبی به توانایی گیاه در تولید گل‌های زیبا حتی در هنگام رشد در آب‌های باتلاقی، کثیف و اغلب ناخوشایند مربوط می‌شود. همانطور که گلبرگ‌های ظریف ظاهر می‌شوند، به ما یادآوری می‌کنند که زیبایی حتی در تاریک‌ترین مکان‌ها امکان‌پذیر است.

درباره گل نیلوفر آبی

گیاه نیلوفر آبی یک گیاه آبزی است که بومی مناطق سراسر آسیای شرقی و اقیانوس آرام جنوبی است. این گیاه در آب‌های کم جریان از جمله برکه‌ها، دشت‌های سیلابی و دلتای رودخانه‌ها در کشورهایی از جمله هند، چین و روسیه رشد می‌کند.

گیاهان ریشه‌های خود را در خاک پوشیده از آب فرو می‌برند و سپس ساقه‌هایی را می‌فرستند که جای خود را به برگ‌های دایره‌ای بزرگی می‌دهند که در بالای سطح آب شناور هستند. اگرچه این برگ‌ها شبیه پدهای زنبق هستند، گیاهان نیلوفر آبی با نیلوفرهای آبی واقعی متفاوت هستند.

گیاهان همچنین ساقه‌های گلی را می‌فرستند که از سطح آب بالا می‌آیند. یک جوانه گل گرد در بالای هر ساقه ظاهر می‌شود و در نهایت به گلی خیره کننده با گلبرگ‌های فراوان شکوفا می‌شود.

گل نیلوفر آبی نماد چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، گل نیلوفر نمادی از پاکی، توانایی غلبه بر ناملایمات و چالش‌ها و تولد دوباره است.

خلوص مرتبط یا گل نیلوفر آبی

فقط کافی است نگاهی به گلبرگ‌های زیبا و شیک گل نیلوفر بیندازید و به راحتی می‌توانید متوجه شوید که چرا این گل‌ها با خلوص مرتبط هستند. با این حال، وقتی درک بهتری از محل رشد این گل‌ها به دست می‌آورید، این نمادگرایی واقعاً شروع به معنا می‌کند.

گیاهان نیلوفر آبی گیاهان آبزی هستند که اغلب در آبهای گل آلود، کدر و در غیر این صورت ناخوشایند ایستاده رشد می‌کنند. ممکن است برگ‌های گرد و شناور گیاهان را ببینید که سطح حوضچه‌های قهوه‌ای یا دشت‌های سیلابی راکد را پوشانده‌اند. وقتی به شرایطی که این گیاهان اغلب در آن رشد می‌کنند نگاه می‌کنید، تصور اینکه می‌توانند نمادی از خلوص باشند، دشوار است. اما به محض شروع فرآیند گلدهی، این نمادگرایی آشکار می‌شود.

گیاه نیلوفر آبی فرآیند گلدهی خود را با فرستادن یک جوانه گل گرد در بالای یک ساقه بلند آغاز می‌کند. هنگامی که جوانه از سطح آب بیرون می‌آید، گلبرگ‌های ظریف شروع به باز شدن می‌کنند و از نظر رنگ و زیبایی خالص باقی می‌مانند.

نیلوفر آبی

در حالی که نیلوفر آبی یکی از شناخته‌شده‌ترین گل‌هایی است که نماد خلوص است، گل‌های دیگری نیز به این معنا وجود دارند.

غلبه بر ناملایمات یکی از معانی گل نیلوفر

توانایی گیاه نیلوفر آبی برای شکوفه دادن حتی در زیستگاه‌های چالش برانگیز نیز نمادی از توانایی غلبه بر چالش‌ها و ناملایمات است. اگر به تکه‌ای از برگ‌های نیلوفر آبی که روی آب تیره و باتلاقی نشسته‌اند نگاه کنید، ممکن است فکر کنید که گیاهان هیچ شانسی برای تولید گل‌های دلربای خود ندارند.

با این حال، این گیاهان به طور مداوم تماشاگران را شگفت زده می‌کنند زیرا با وجود زندگی در محیط های گاهی زشت و خشن، گل‌های خیره کننده نیلوفر آبی را می‌فرستند. هنگامی که گیاهان شکوفا می‌شوند، به ما یادآوری می‌کنند که زیبایی حتی زمانی که زندگی زشت به نظر می‌رسد می‌تواند ظاهر شود.

تمرین‌کنندگان یوگا و ریکی گاهی از گل نیلوفر آبی برای کمک به خود و دیگران برای برقراری ارتباط و پذیرش احساسات منفی استفاده می‌کنند. نیلوفر آبی به ما یادآوری می‌کند که احساساتی مانند غم و ناراحتی ذاتا بد نیستند، اما ممکن است به عنوان پایه‌ای عمل کنند که به چیزی زیبا اجازه ظهور می‌دهد.

تجدید حیات یکی از معانی زیبای نیلوفر

توانایی گل نیلوفر در تولید گل‌های متعدد از اعماق آب، آن را به نمادی از تولد دوباره تبدیل می‌کند. در حالی که هر شکوفه نیلوفر آبی تنها چند روز طول می‌کشد، این گیاه در طول زمان به تولید گل‌های جدید ادامه می‌دهد. با محو شدن یک گل، گل دیگری ظاهر می‌شود.

نماد تولد دوباره نیلوفر آبی همچنین به نحوه تولید و جوانه زدن بذر مربوط می‌شود. هر سال، گیاهان نیلوفر آبی صدها و نه هزاران دانه تولید می‌کنند. برخی از این دانه‌ها توسط حیات وحش خورده می‌شوند و برخی دیگر در آب می‌افتند و روی سطح شناور می‌شوند یا به کف گل آلود برگه فرو می‌روند. در حالی که برخی از این دانه‌ها مدت کوتاهی پس از ایجاد جوانه می‌زنند، برخی دیگر با تغییر آب و هوا، تخلیه آب اطراف و… سال‌ها در حالت خواب می‌مانند. هنگامی که شرایط مناسب ظاهر می‌شود – چه چند ماه یا صدها سال طول بکشد – دانه‌ها برای تولید یک گیاه نیلوفر آبی جوانه می‌زنند.

نیلوفر آبی

بنابراین، گل نیلوفر آبی می‌تواند یادآور این باشد که وقتی یک چیز خوب به پایان می‌رسد، ممکن است دیگری شروع شود. از دست دادن شغل ممکن است جای خود را به فرصتی پرمعنا یا پرسودتر بدهد و پایان یک سال جای خود را به توانایی شروع مجدد در سال بعد می‌دهد.

در آیین هندو، گل نیلوفر نشان دهنده تولد همه موجودات است. بسیاری از خدایان نیز به شکلی به تصویر کشیده شده‌اند که از گل‌های نیلوفر آبی بیرون می‌آیند یا روی آن نشسته‌اند، که نشان می‌دهد این گل این خدایان مهم را به دنیا آورده است.

معنی و نماد رنگ های گل نیلوفر آبی

گل‌های نیلوفر آبی رنگ‌های مختلفی دارند و هر رنگ معنای خاصی دارد.

نماد گل نیلوفر سفید

گل نیلوفر سفید به عنوان نمادی از پاکی و استقامت دیده می‌شود. این به ما یادآوری می‌کند که علیرغم هر اتفاقی که در اطراف ما می‌افتد، به اعتقادات خود محکم بمانیم.

نماد گل نیلوفر صورتی

گل‌های نیلوفر آبی صورتی زیبا رایج‎ترین رنگی هستند که در تصاویر هندو استفاده می‌شود. آنها به عنوان نمادی از تولد دوباره و همچنین زیبایی دیده می‌شوند.

نماد گل نیلوفر قرمز

گل‌های نیلوفر قرمز همراه با نماد توانایی غلبه بر ناملایمات و تولد دوباره، با شور و اشتیاق و بیان جسورانه مرتبط هستند.

معنی نیلوفر آبی در دین

گل نیلوفر آبی نماد مهمی در ادیان متعددی از جمله هندوئیسم، بودیسم و جینیسم است. در حالی که نماد گل نیلوفر آبی بین این ادیان مختلف مشابه است، هر گروه از پیروان به دلایل خاصی گل نیلوفر را عزیز می‌دانند.

نیلوفر آبی

در آیین هندو، خدایان متعددی با گل زیبای نیلوفر آبی مرتبط هستند. ویشنو، لاکشمی، برهما و کوبرا همگی در حالی که روی تخت نیلوفر صورتی رنگ نشسته‌اند و یا گل‌های نیلوفر صورتی را در دست دارند به تصویر کشیده شده‌اند. هندوها گل را به عنوان نمادی از توانایی فرد در گرفتن انرژی در حال حرکت از طریق چاکراهای خود، که به نقاط انرژی خاص معروف است و حرکت به سمت روشنایی الهی می‌بینند. پیروان معتقدند که هر فردی دارای روح مقدس گل نیلوفر است.

بودایی‌ها توانایی گل نیلوفر آبی را برای بیرون آمدن از آب‌های تیره بدون لکه‌دار و زیبا تحسین می‌کنند. آنها همچنین گل را به توانایی هر فرد در حفظ ارزش های خود بدون توجه به شرایط اطراف آنها مرتبط می‌دانند.

بودایی‌ها گل نیلوفر را نماد علت و معلول می‌دانند، زیرا گیاه نیلوفر آبی می‌تواند در یک لحظه هم شکوفا شود و هم بذر تولید کند. همچنین گفته می‌شود که گل نیلوفر در هنگام سخنرانی گل استفاده می‌شود، که طی آن گوتاما بودا در سکوت حکمت را به شاگرد خود منتقل می‌کند و بدین ترتیب بودیسم ذن را آغاز می‌کند.

علاوه بر این، یکی از مهمترین آموزه‌های بودیسم – لوتوس سوترا – به نام این گل نامگذاری شده است. این سوترا می‌آموزد که همه موجودات قادر به روشنگری کامل هستند، مهم نیست که چه کسانی هستند یا از کدام مکتب بودایی پیروی می‌کنند.

در جینیسم، بنیانگذاران دین (Tirthankaras) بر روی تخت‌های مقدس نیلوفر آبی تصویر شده‌اند.

حقایق جالب گل نیلوفر آبی

گل نیلوفر آبی در کنار داشتن نمادهای فراوان، ویژگی‌های جالب دیگری نیز دارد. در اینجا برخی از بهترین حقایق سرگرم کننده نیلوفر آبی آورده شده است.

این گل ملی هند و ویتنام است. گیاه نیلوفر آبی در هر دو کشور آسیایی رشد می‌کند و شکوفه‌های درخشان آن به مناظر زیبایی می‌افزاید.
گل نیلوفر آبی یک خال کوبی محبوب است. اگر در مورد معانی گل برای خالکوبی تعجب می‌کنید، بدانید که گل نیلوفر نمادی از استقامت و یک روح پاک است.
این گیاه آبزی بهتری نسبت به گل‌های شاخه بریده می‌سازد. اگرچه گل های نیلوفر زیبا هستند، اما به خوبی گل‌های شاخه بریده عمل نمی‌کنند. بنابراین اگر به دنبال ارسال گل آرایی هستید، بهتر است انواع دیگر شکوفه‌ها را انتخاب کنید.
غده‌های نیلوفر خوراکی هستند. درست است – گیاهان نیلوفر آبی بیشتر از گل‌های زیبا برای ارائه دارند! بسیاری از مردم این گیاهان را برای غده‌های بزرگ و ترد خود پرورش می‌دهند که می‌توانند به صورت خام در سالاد یا سرخ‌شده در چیپس استفاده شوند.

نیلوفر آبی

ارسال گل به ایران با شهرکادو

تیم شهرکادو در کتار شماست تا بتوانید در هر کجا که هستید برای عزیزانتان در ایران هدیه و گل ارسال کنید. برای مشاهده انواع هدایای موجود در سایت شهرکادو همین الان وارد صفحه اصلی شوید، سفارش خود را ثبت کنید و سوپرایز عزیزانتان را به بسپارید.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با نماد و مفهموم گل نیلوفر آبی آشنا نمودیم. برای آشنایی با معنا و نماد گل سنبل این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها