مناسبت‌های اسفند ماه

تمدن و فرهنگ ایران از گذشته تاکنون بسیار غنی بوده است و در دل خود مناسبت‌های زیادی را گنجانده است. با وجود گذر از اتفاقات تلخ و شیرین بسیار زیادی، همچنان بعضی از مناسبت‌ها در میان مردم جشن گرفته می‌شوند. ما به عنوان یک شخص ایرانی باید با تمام مناسبت‌های خود در تقویم شمسی آشنا باشیم و آن‌ها را در کنار عزیزان و نزدیکان خود جشن بگیریم. از این رو هدف ما در این مطلب از وبلاگ شهرکادو بررسی و معرفی تمامی مناسبت‌های اسفند ماه به شماست. پس اگر شما هم دوست دارید که با مناسبت‌های اسفند ماه آشنا شوید، ما را تا انتهای این مقاله جذایب همراهی نمایید.

مناسبت‌های اسفند ماه

امروزه جشن گرفتن حتی به‌ خاطر مناسبت‌های کوچک، برای کنار هم خوشحال بودن و خندیدن دلیل خوبی است. همچنین با این کار می‌توانیم مناسبت‌های مختلف را زنده نگه داشته و خاطره‌ای خوش در یاد خود و دیگران باقی بگذاریم. در‌واقع با توجه کافی به این مناسبت‌ها می‌توان رسم و رسوم ایرانی را میان مردم و سایر نسل‌ها ماندگار کرد. ما پیرو همین موضوع، می‌خواهیم مناسبت‌های اسفند ماه را برای شما نام ببریم و در مورد هر کدام از آن‌ها اطلاعاتی را بیان کنیم. بنابراین با ما همراه باشید تا با تاریخچه مختصری از مناسبت‌های ماه اسفند آشنا شوید.  همچنین برای ارسال گل و هدیه به سراسر ایران به سایت فروشگاه شهرکادو مراجعه نمایید.

1) دوم اسفند روز جهانی زبان مادری

مناسبت‌های اسفند ماه

روز 21 فوریه توسط سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شد. این ایده در ابتدا ابتکار کشور بنگلادش بود. در 17 نوامبر 1999 این روز در کنفرانس عمومی یونسکو به منظور کمک به حفظ تنوع زبانی و فرهنگی و ترویج چندزبانگی اعلام گردید. روز زبان مادری بخشی از یک ابتکار گسترده‌تر برای ترویج و حفاظت از همه زبان های مورد استفاده مردم جهان است.

این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 16 مه 2007 تصویب گردید. این اتفاق باعث شد که سال 2008 به عنوان سال جهانی زبان‌ها شناخته شود. بعد از استقلال بنگلادش از پاکستان و به درخواست این کشور، برای نخستین‌ بار سازمان یونسکو در 17 نوامبر سال 1999 روز ۲۱ فوریه را روز جهانی زبان مادری نامید. همچنین از سال 2000 این روز در بیشتر کشورها گرامی داشته می‌شود.

در ایران نیز برای اولین بار به مناسبت روز جهانی زبان مادر در دوم اسفند ماه سال 1382 دانشجویان تُرک زبان دانشگاه‌های تهران مراسمی را در دانشگاه علم و صنعت برگزار کردند. شما برای ارسال هدیه روز مادر به ایران می‌توانید روی عنوان همین مناسبت در بالا کلیک کنید.

2) پنجم اسفند روز بزرگداشت زمین و بانوان

مناسبت‌های اسفند ماه

جشن اسفندگان در روز 5 اسفند برگزار می‌گردد. این مناسبت با نام‌های متعددی مانند سپندارمذگان، اسپندگان، برزیگران، مردگیران و مژدگیران مشهور است. این جشن به تمدن اصیل ایرانی باز می‌گردد که در روز 29 بهمن هم برگزار میشود. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه عن القرون الخالیه نقل کرده است که ایرانیان باستان پنجمین روز اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

با وجود این که منابع کهن از جمله ابوریحان این جشن را در روز پنجم اسفند ذکر کرده‌‌اند، ولی باید توجه داشت که پس از ابوریحان با توجه به تغییر ساختار تقویم ایرانی که در زمان خیام رخ داد و سی و یک روزه شدن شش ماه نخست سال در گاهشماری ایرانی، تاریخ ذکر شده در منابع کهن دچار تغییرات شد. برخی زرتشتیان این مناسبت را در روز 5 اسفند یا همان سپندارمذگان به معنای پنجمین روز از ماه اسفند، معادل با بیست و نهمین روز بهمن در گاهشماری خورشیدی امروزی گرامی می‌دارند.

عقاید مختلف در رابطه با این مناسبت

کوروش نیکنام از موبدان زرتشتی و پژوهشگران فرهنگ ایران باستان است. بر خلاف تمام عقاید موجود، او برگزاری جشن‌ها با استفاده از گاهشماری‌های سنتی را یک بی‌توجهی به دانش نجوم و دستاورد‌های خیام می‌‌داند. علت این که این روز هم روز بزرگداشت زمین و هم زنان است، این است که زمین در این روز همه بانوان را به یک چشم می‌نگرد و همه را همچون مادری در دامان پر مهر خود می‌پروراند. به همین علت در فرهنگ باستان، سپندارمذگان را بهعنوان یک نماد مهر مادری و باروری می‌پنداشتند.

در باور مردمان ایرانی مرد دارای قدرت تفکر و خردورزی بیشتری است. همچنین در برابر آن زن نیز دارای عشق و مهرورزی، پاکدامنی و از خودگذشتگی فراوان‌تری است. در عین حال هر یک از این دو نه تنها مقابل هم نیستند بلکه در کنار یکدیگر به تکامل می‌رسند. لازم به ذکر است که در این روز مردان به همسران خود هدیه می‌دادند. این یک یادآوری برای مردان بود تا مادران و همسران خود را همیشه گرامی بدارند و به علت تکرار این جشن که بسیار باشکوه برگزار می‌‌شد، همواره یادآوری احترام به زن برای مردان یادآوری می‌شد.

3) پنجم اسفند روز مهندس

مناسبت‌های اسفند ماه

روز مهندس در تقویم رسمی ایران روز پنجم اسفند ماه می‌باشد. این روز به مناسبت بزرگداشت دانشمند بزرگ ایرانی یعنی خواجه نصیرالدین طوسی به ثبت رسید. هر سال همزمان با این روز همایش‌ها و مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود. ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی، شاعر، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضیدان، منجم، پزشک و معمار ایرانی و صوفی است.

کنیه‌ی وی ابوجعفر است و به القابی چون نصیرالدین، محقق طوسی، استاد البشر و خواجه نیز مشهور است. وی با راهنمایی پدر خود، مقدمات ریاضیات را نزد کمال‌الدین محمد آموخت. همچنین فقه و حدیث را نزد پدر و پدربزرگ خود فراگرفت. دایی‌ او نورالدین علی بن محمد شیعی بود و مطابق با نظر برخی از مورخان، او یکی از استادان خواجه نصیر در زمینه منطق و حکمت بود.

4) پانزدهم اسفند روز درختکاری

مناسبت‌های اسفند ماه

در سال ۱۸۷۲، در ایالت نبراسکای آمریکا و در تاریخ دهم آوریل معادل با ۲۱ فروردین ماه، روز درختکاری توسط فردی به نامجولیوس استرلینگ مورتونبرگزار شد. نقل است که در آن روز بیش از یک میلیون درخت کاشته شد. به هر حال پس از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت. امروزه بیشتر کشورهای دنیا روز درختکاری را گرامی می‌دارند و در این روز به کاشتن درخت‌ها و نهال‌های متفاوت می‌پردازند.

البته تاریخ این روز با توجه به آب و هوای متنوع هر کشور متفاوت است و اکثر مواقع سعی می‌شود که درخت را در زمان مناسبی از سال بکارند تا درخت قابلیت رشد کردن را داشته باشد و بتواند فرآیند لازم را برای رشد طی کند. به عنوان مثال می‌توان به کشورهایی همچون مکزیک، آلمان، پاکستان، مصر اشاره کرد. توجه داشته باشید که روز درختکاری در تاریخ‌های مختلفی در این مناطق برگزار می شود.

5) هفدهم اسفند روز جهانی زن

مناسبت‌های اسفند ماه

این روز کاملا متفاوت با روز مادر یا هر مناسبتی مربوط به زن در ایران است. 17 اسفند ماه یک روز جهانی برای بزرگداشت بانوان است. کشورهای مختلف به دلیل دستارودهای زنان در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، روز 8 مارس یا همان 17 اسفند را به روز بزرگداشت زنان اختصاص داده‌اند. روز بین‌المللی زنان در برخی از مناطق هیچ وجه و جنبه سیاسی ندارد و صرفا روزی برای قدردانی زنان در میان مردم جا افتاده است.

بر خلاف این وجه از روز جهانی زن، مناطق دیگری هم هستند که دید سیاسی نسبت به این روز دارند. نکته جالب نمادی است که به این روز اختصاص داده می‌شود. کشورهای ایتالیا و روسیه گیاه حساس یا همان درخت گل ابریشم را به عنوان یک نماد از جشن روز بانوان می‌دانند. همچنین گل میموزا نیز یکی دیگر از نمادهای مختص به این روز است.

6) بیست و نهم اسفند روز جهانی شادی

مناسبت‌های اسفند ماه

هر کسی با شنیدن این مناسبت کمی متعجب میشود که چرا باید روزی به عنوان روز شادی جشن گرفته شود. سازمان ملل در سال 2012 روز 20 مارس معادل با 29 اسفند را روز جهانی شادی اعلام کرد. این اقدام به عنوان تلاشی برای نشان دادن مفهوم شادی به جوامع مختلف بود. سالانه بر اساس معیارهای مختلفی مانند حمایت اجتماعی، آزادی، سلامتی، امید به زندگی، رفاه اجتماعی، حقوق افراد، اعتماد عمومی کشورهایی به عنوان شادترین کشور دنیا معرفی می‌شوند.

در این مناسبت شما می‌توانید با انجام کوچک‌ترین کار‌ها اطرافیان خود را خوشحال کنید. برای مثال روز خود را با حالی خوب و انرژی مثبت شروع کنید تا دیگران با دیدن این حال شما روز خود را شاد و پرانرژی بگذرانند برای نمونه سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید کادوهای بسیار زیبایی را برای دوستان و خانواده خود ارسال کنید. پس همین حالا به سایت فروشگاه شهرکادو سر بزنید و با ارسال گل و هدیه به ایران عزیزان خود را شاد و خوشحال کنید. 

جمع‌بندی

در این مقاله از وبلاگ شهرکادو تلاش کردیم تا طی یک دسته‌بندی ساده مناسبت‌های مهم اسفند ماه را برای شما نام ببریم و درباره هر کدام توضیحات مفیدی بیان کنیم. در هر خانواده‌ای حتما یکی از این مناسبت‌ها اهمیت بیشتری نسبت به سایر آن‌ها دارد و همه در این روز سعی می‌کنند تا در کنار هم جمع شوند و از اوقات فراغت خود به صورت دسته جمعی لذت ببرند.

شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید و در یکی از این تاریخ‌ها، دوستان و عزیزان خود را دعوت کنید و با هم اوغات خوشی را بگذرانید. شهرکادو هم در این راستا به شما کمک می‌کند. بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این مطلب همراهی نمودید.

آیا شما مورد دیگری را می‌توانید به مناسبت‌های اسفند ماه اضافه کنید؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو در میان بگذارید

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها