تولد در طبیعت

اصطلاح “مراقبت از خود” ممکن است زیاده خواهانه یا خودخواهانه به نظر برسد، اما در واقع برای حفظ سلامت جسمی و روانی خود بسیار مهم است. روش‌های مختلفی برای تمرین مراقبت از خود وجود دارد، و یکی از راه‌های انجام آن این است که گاه‌به‌گاه هدیه‌ای را برای خود دریافت کنید که به شما کمک می‌کند احساس خوبی داشته باشید یا سالم بمانید.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) خودمراقبتی را به عنوان «توانایی افراد، خانواده‌ها و جوامع برای ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری، حفظ سلامت، و مقابله با بیماری و ناتوانی با یا بدون حمایت یک کارمند بهداشتی» تعریف می‌کند.

از سوی دیگر، مؤسسه ملی سلامت روان، مراقبت از خود را این گونه تعریف می‌کند: «وقت گذاشتن برای انجام کارهایی که به شما کمک می‌کند خوب زندگی کنید و هم سلامت جسمی و هم سلامت روانی خود را بهبود می‌بخشد.»

خودمراقبتی راهی برای مراقبت از سلامت جسمی شما و  به‌علاوه مراقبت از سلامت روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی شما است.

بیایید نگاهی به برخی از شیوه‌های خودمراقبتی برای هر بخش از زندگی شما بیندازیم و به دنبال آن ایده‌های بیشتری برای مراقبت از خود ارائه دهیم.

خود مراقبتی

فیزیکی

بدون مراقبت از سلامت جسمانی خود، می‌توانید با مشکلات سلامتی دیگری روبرو‌شوید و انواع دیگر مراقبت از خود را دشوارتر کنید. خودمراقبتی بدنی شامل میزان فعالیت بدنی، میزان خواب، میزان تغذیه و موارد دیگر است.

خودمراقبتی بدنی خوب شامل تغذیه سالم، ورزش، خواب کافی، مصرف داروهای لازم و شرکت در قرار ملاقات‌های مراقبت‌های بهداشتی در صورت لزوم برای حفظ بدن شما در بهترین شرایط ممکن است.

ذهنی

خودمراقبتی ذهنی شامل کارهایی مانند انجام پازل برای پویا نگهداشتن ذهن و همچنین حفظ یک گفتگوی درونی سالم با تمرین شفقت و پذیرش خود است. مطمئن شوید که برای فعالیت‌هایی که از نظر ذهنی شما را تحریک می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا از نظر ذهنی سالم بمانید، وقت بگذارید.

عاطفی

هر کس هر روز با طیف گسترده‌ای از احساسات روبرو می‌شود. نحوه مدیریت احساسات می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامتی شما داشته‌باشد. خودمراقبتی عاطفی در مورد یافتن فعالیت‌هایی است که به شما کمک می‌کند احساسات خود را به طور ایمن و منظم بشناسید و بیان کنید. این ممکن‌است شامل صحبت با دوستان یا اعضای خانواده، اختصاص زمانی برای فعالیت‌های فراغتی باشد که به شما در پردازش احساسات کمک می‌کند، یا رفتن به درمان.

اجتماعی

در حالی که هر فردی نیازهای اجتماعی متفاوتی دارد، انسان‌ها ذاتاً حیواناتی اجتماعی هستند که برای رفاه مطلوب نیاز به ارتباط نزدیک با دیگران دارند. در واقع، تنهایی و انزوای اجتماعی، بروز زوال عقل، بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد و اجتماعی شدن را تقریباً به اندازه ورزش برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم مهم می‍کند.

چه حضوری یا آنلاین، مطمئن شوید که هر روز یا هفته زمان کافی را برای پرورش و ایجاد روابط با دیگران اختصاص می‌دهید.

معنوی

تحقیقات ارتباط مثبتی بین معنویت و بهزیستی روانشناختی نشان می‌دهد. معنویت به دین نیاز ندارد. این شامل هر چیزی است که به شما کمک می‌کند با جهان ارتباط برقرار کنید یا حس عمیق‌تری از معنا و هدف ایجاد کنید. خودمراقبتی معنوی می‌تواند شامل هر چیزی از دعا گرفته تا مراقبه باشد.

هدیه دادن به خود برای مراقبت از خود

هم هدیه دادن و هم هدیه گرفتن حال ما را خوب می‌کند. به جای منفعل بودن، از مزیت عاطفی اضافی عمل کردن استفاده کنید و می‌توانید متوجه شوید که چرا خود هدیه دادن بخش مهمی از خودمراقبتی است.

در حالی که عمل ساده خود هدیه دادن برای مراقبت از خود عالی است، شما می‌توانید مزایای هدیه دادن به خود را دوچندان کنید که به شما در مراقبت از خود کمک می‌کند.

بهترین هدایا برای مراقبت از خود

در اینجا پیشنهادات شهرکادو برای بهترین هدایا برای مراقبت از خود آورده شده است.

دسته گل موردنظرتان را بخرید

راه‌های زیادی برای تقویت حس بویایی وجود دارد. خواه پخش‌کننده‌های موسیقی، عطر، پخش‌کننده اسانس، شمع یا هر چیز دیگری را ترجیح می‌دهید، خود را با رایحه‌های مورد علاقه خود پذیرایی کنید و تجربه قدردانی از عطر را در لحظات تنش به خود هدیه دهید. همچنین می‌توانید دسته گل خوشبویی از انواع گل‌های موردنظرتان برای خود تیه کرده و از تماشا و بویین آن لذت ببرید.

خودمراقبتی

ماساژ بگیرید

چه به یک ماساژدرمانگر حرفه‌ای مراجعه کنید، چه یک ماساژور بخرید، یا از شریک زندگی خود بخواهید ماساژ شما را انجام دهد، شل کردن عضلات به این روش مزایای بالقوه زیادی دارد، از جمله:

  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • کاهش فشار خون و ضربان قلب
  • بهبود هوشیاری، انرژی و گردش خون
  • کاهش درد، تنش و درد عضلانی
  • افزایش آرامش
  • کاهش استرس
  • کاهش اضطراب
  • سردرد کمتر
  • کاهش بی خوابی

از طریق شهرکادو می‌توانید برای خودتان یا عزیزان بلیط دعوت به ماساژ تهیه کنید.

طوری برقص که انگار هیچ کس تماشا نمی‌کند

اگر نیاز دارید که احساس ناامنی کمتری داشته‌باشید، پرده را ببندید، اما رقصیدن برای سلامت جسمی و روانی شما واقعاً مفید است. برخی از مزایای متعدد رقص عبارتند از:

  • می‌تواند به شما کمک کند از نظر اجتماعی ارتباط برقرار کنید
  • به حفظ تراکم استخوان کمک می‌کند
  • به کاهش وزن کمک می‌کند
  • می‌تواند به کاهش استرس کمک کند
  • ممکن است از از دست دادن حافظه جلوگیری کند
  • می تواند عزت نفس را افزایش دهد
  • اضطراب را کاهش دهد و بهزیستی روانی را بهبود بخشد

سخن آخر

مهم نیست که برای مراقبت از خود چه ایده‌ای در ذهنتان دارید و یا قصد دارید چگونه از خودتان پذیرایی کنید. به‌هرحال توصیه ما به شما این است که سنگ تمام بگذارید. از طریق شهرکادو می‌توانید انواع سبد گل لاکچری و هدایای خاص و سفارشی را برای خودتان و یا عیزانتان خریداری کنید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها