گل و گیاه زمستان

همه‌ی ما می‌دانیم که نگهداری و داشتن گل‌های رنگارنگ تاثیری مثبتی بر روحیه و انگیزه‌ ما دارد. با این حال بعضی از گل‌ها در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا آسیب‌پذیر می‌شوند. به عبارت دیگر اکثر گل‌ها به خواب زمستانی می‌روند، اما بعضی از گل‌ها در فصل زمستان تحمل و مقاومت بالایی دارند. در نتیجه آگاهی از نحوه نگهداری گل و گیاه زمستان اهمیت بالایی دارد.

شما می‌توانید گل‌های زمستانی را در محیط کار یا منزل نگهداری کنید و از وجود این موجودات سبز، انرژی مثبت و حس سر زندگی دریافت کنید. در این مقاله از وبلاگ شهرکادو به معرفی 10 گل و گیاه زمستانی خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم به این موضوع جذاب علاقه دارید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

اهمیت و مزایای نگهداری گل و گیاه

تحقیقات حاکی از این است که نگهداری گل و گیاه در خانه و محل کار باعث آرامش، از بین رفتن استرس و افزایش کارایی کارمندان می‌شود. در این بخش مزایای نگهداری گل و گیاهان را بررسی می‌کنیم. این موراد عبارتند از:

1) پاکیزگی هوا

 گل‌ها مواد شیمیایی هوا را فیلتر می‌کنند. یعنی آلودگی‌های هوا را از بین می‌برند و این موضوع به خودی خود باعث می‌شود تا شما از مریضی‌های که از طریق هوا منتقل می‌شوند، به دور بمانید. 

2) ضد سرماخوردگی

گل‌ها می‌توانند تا 30 درصد از ویروس‌هایی که در هوا هستند را از بین ببرند. به همین دلیل گیاهان ضد سرماخوردگی‌اند. 

3) رطوبت هوا

گیاهان می‌توانند محیط را مرطوب کنند. اگر در یک محیط خشک زندگی می‌کنید، نگهداری از گیاهان می‌تواند در افزایش رطوبت هوا به شما کمک شایانی کند تا یک محیط سالم داشته باشید.  

4) کیفیت خواب 

یکی دیگر از مزایای نگه داشتن گل و گیاه این است که باعث می‌شوند تا شما خواب بهتری را تجربه کنید، به عبارت دیگر گیاهان کیفیت خواب شما را افزایش می‌دهند. دلیل این امر این است که گیاهان در طول شب اکسیژن آزاد می‌کنند. 

5) افزایش خلاقیت 

یکی از مهم‌ترین فواید نگه داری گل  و گیاه در منزل و محیط کار افزایش ارائه ایده‌ها و بهبود خلاقیت افراد است. نکته بسیار جالب در مورد گیاهان این است که رنگ‌های مختلف آن‌ها باعث می‌شود تا افراد یا کارمندان حس مطلوبی داشته باشند و این موضوع به افزایش عملکرد آن‌ها کمک خواهد کرد. 

6) کاهش سر و صدای آزاردهنده

اگر در یک شهر شلوغ و پر سر و صدا زندگی می‌کنید و وقتی به خانه برمی‌گردید ممکن است با سردردهای شدیدی رو به رو شوید. گل و گیاه این مشکل را برای شما حل می‌کند. گیاهان علاوه بر اینکه دی اکسید کربن جذب می‌کنند، می‌توانند اتاق شما را آرام‌تر کنند و برای شما آرامش به ارمغان بیاورند. در نتیجه، باعث افزایش تمرکز و دقت شما می‌شوند. 

7) بهبود سلامت روانی افراد 

نگه داری گل و گیاه و مواظبت کرن از آن‌‌ها می‌تواند بیماری‌های روانی مانند افسردگی را بهبود ببخشد و باعث شادی افراد شود. در واقع نگه داری و مراقبت از گل و گیاهان باعث می‌شود فرد یک انگیزه برای زندگی خویش بیابد. 

8) کاهش فشار خون

افرادی که دارای فشار خون بالا هستند می‌توانند با گل و گیاه این مریضی را کنترل کنند. همانطور که می‌دانیم استرس یکی از عامل بالا رفتن فشار خون است. از سوی دیگر گل و گیاه باعث افزایش آرامش می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم تا با نگهداری گل و گیاه از استرس دور بمانید. 

ده گل و گیاه زمستانی

در بخش فوق به مزایای نگهداری گل و گیاهان در محیط کار و منزل پرداختیم. در این قسمت به معرفی ده گل و گیاه زمستانی می‌پردازیم:

گل کلم زینتی

کلم زینتی یکی از معروف‌ترین گل‌های ویژه فصل زمستان است. این گیاه زیبا در برابر سرما مقاوم است و قابل کاشت در باغچه در فصل زمستان است. این گل در محل آفتابی و خاک آهکی رشد می‌کند. گل زینتی بی آبی را تحمل نمی‌کند و به آبیاری منظم نیاز دارد. در غیر اینطورت برگ‌های این گیاه زرد می‌شود. زمان کشت این گیاه تیرماه است. 

گل و گیاه زمستان

از آفات این گیاه می‌توان به شته و لارو پروانه سفید کلم اشاره کرد که برای از بین بردن شته از سموم تماسی یا سیستمیک استفاده می‌شود و برای از بین بردن لارو پروانه سفید کلم از سم لاروین یا دیازینون استفاده می‌شود. 

گل خرزهره

برای نام بردن یک گل و گیاه‌ زمستانی دیگر می‌توان گل خرزهره را نام برد که همیشه رنگ سبز دارد و مقاومت بسیار زیادی در مقابل سرما دارد. ارتفاع این گل تا بیش از 2 متر هم می‌رسد. خرزهره برگ‌های کشیده‌ایی دارد اما سمی است و گل‌های بد بویی دارد. به این دلیل تکثیر راحت و همچنین رنگ‌های متنوع٬ این گل در محوطه و دکوراسیون استفاده زیادی دارد. 

مضرات گیاه خرزهره 

خرزهره یک گیاه سمی است. اگر گیاه خر زهره بسوزد. ماده ای سمی از آن آزاد خواهد شد و از طریق استنشاق باعث مسمویت افراد می‌شود. هنچنین این گیاه باعث ایست قلبی می‌شود که اگر رسیدگی نشود موجب مرگ خواهد شد.

داستان مرگ سربازان ناپلئون از گیاه خرزهره

در جنگ ناپلئونی سربازان از درخت خرزهره به جای سیخ کباب استفاده کردند و همین موضوع باعث شد تا آن‌ها مسموم شوند و جان خود را از دست بدهند.

نکاتی در مورد گیاه خرزهره

نام‌های دیگر گیاه خرزهره، کیشه، خر زهرج، سم الحمار، حبن، شرنگ، ورد الحمام است. این گیاه دارای گل‌های مجتمع به رنگ‌های قرمز، سفید و صورتی است.

گیاه خرزهره در کجا یافت می‌‍‌‌‌‌شود؟

گیاه خرزهره در اطراف مدیترانه و آسیا مانند ایران و ژاپن است. برگ این گیاه باریک و کمی بدبو و تند است، اگر سگ آن را بخورد خواهد مرد. همچنین در اطراف این گیاه حشرات جمع نمی‌شوند زیرا این گیاه سمی است. 

ارسال گل به شیراز

خواص گیاه خرزهره چیست؟

در اینجا به بررسی خواص گیاه خرزهره بصورت اجمالی می‌پردازیم:

  • گیاه خرزهره باعث می‌شود ورم‌های بدن به سرعت بهبود یابند. 
  • از عصاره آب برگ‌های خرزهره برای درمان بیماری بنام جرب استفاده می‌شود. همچنین این گیاه سمی برای بهبود درد زانو بسیار مفید است. 
  • این گیاه بعنوان یک وسیله برای کشتن حشرات مضر به کار می‌رود.
  • خرزهره یک گیاه سمی و خطرناک است. اما با این حال، این گیاه خواص متعددی دارد به همین خاطر در تولید دارو از آن استفاده می‌شود. فقط باید مصرف این گل طبق دستور پزشک باشد. در غیر این صورت این گیاه کشنده خواهد بود.

خواص خرزهره برای سلامتی

  1. خارش را درمان می‌کند.
  2. سردرد را تسکین می‌دهد.
  3. به عنوان یک ماسک عالی برای پوست صورت به کار میرود.
  4. درد مفاصل را کم می‌کند.

مضرات خرزهره برای سلامتی  

دارای سمی مهلک است:

همانطور که اشاره شد، خرزهره یک گیاه کاملا سمی است. استفاده از آن باید توسط پزشک تجویز شود و در صورت مصرف فرد حتما تحت نظر دکتر قرار داشته باشد.
 
باعث ایست قلبی می‌شود:

این گیاه دارای یک ماده سمی است که روی قلب اثر می‌گذارد و باعث ایجاد ضربان نامنظم در قلب می‌شود و در نهایت منجر به مرگ افراد خواهد شد.

گل بنفشه

بنفشه یک گیاه زمستانی است که در اواخر تابستان و پاییز کاشت می‌شود و اوایل زمستان تا اردیبهشت گل می‌دهد. یکی از موضوعاتی که باعث شده است به محبوبیت این گل افزوده شود این است که این گیاه در رنگ‌های مختلف وجود دارد و در محیط‌های مختلف رشد می‌کند. این گیاه زمستانی باید بصورت منظم آبیاری شود تا رشد خوبی داشته باشد. این گیاه زمستانی علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که دارد از خواص دارویی فراوانی برخوردار است به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. 

فواید بنفشه

  1. بنفشه دارای گل‌های خوشبویی است که دارای ویژگی‌های مانند ضد قارچ، ضد التهاب و ضد عفونی کننده است.
  2. دم کرده برگ‌های این گل به جای آسپرین مورد مصرف قرار می‌گیرد.
  3. ناراحتی تنفسی از جمله گرفتگی بینی، سرفه و گلودرد را درمان می‌کند. 
  4. در انگلستان از برگ و گل بنفشه جهت درمان سرطان سینه و معده استفاده می‌کنند.
  5. فشار خون را کاهش می‌دهد.

ارسال گل به تهران

گل شب بو

اسم دیگر این گیاه  استاکس یا ماتیولا است. یک گیاه یکساله است و بخاطر بوی خوبی که دارد، معروف است. این گیاه به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل سرما دارد، یکی از بهترین گل‌ها برای فصل زمستان به حساب می‌آید. این گل زمستانی در رنگ‌های متنوع صورتی، ارغوانی، سفید، قرمز، یاسی یافت می‌شود.

گل و گیاه زمستان

معنی گل شب بو چیست؟

این گل بیانگر خلوص، زیبایی و ظرافت، شادی و زندگی طولانی و بسیار معطر است. گل شب بو یکی از گیاهان مناسب برای فصل زمستان است. همانطور که در بالا بیان کردیم. این گل دارای رایحه‌ای بسیار خوشبو است به همین دلیل در صنعت عطر سازی کاربرد فراوانی دارد. 

گل مروارید یا مینا چمنی

گل مروارید گیاهی با رشد کم است که ارتفاع آن بین 30 تا 50 سانتی متر است و در مقابل آلودگی هوا از مقاومت خوبی برخوردار است. به همین خاطر کاشت آن در شهرهای بزرگ و پر جمعیت پیشنهاد می‌شود. گل‌های این گیاه بعد از خشک شدن عطر زیادی دارند و از آن در صنعت غذا استفاده می‌شود. 

ارسال گل به سراسر ایران

این گیاه به دلیل تولید میوه‌های گرد شبیه مروارید در اواخر فصل پاییز و زمستان از محبوبیت خاصی برخوردار است و بعنوان یک گیاه زینتی استفاده می‌شود.

گل نرگس

نرگس یک نوع گیاه پیازدار است و انواع مختلفی دارد. گل نرگس در زمستان گل می‌دهد. گل نرگس از مقاومت بالایی برخوردار است و نیاز به مراقبت زیادی ندارد. این گل با تاج زرد و گلبرگ سفید بسیار خوشبو و معطر است. گل نرگس در مقابل سرما مقاوم است و می‌توان در زمستان از این نوع گل در محیط کار و منزل لذت برد. 

انواع گل نرگس عبارت‌اند از:

  • پتی فور
  • نیو بِیبی
  •  کریوینا
  •  دِوُون سرخ
  • والدروم
  •  وینستون چرچیل
  • تاهیتی
  • زیوا پیپر وایت
  • توتو
  •  آیس فولیس
  • رپتور
  •  مری گی لیرت
  •  داچ مستر
  •  شاعر
  •  پروفسور انیشتین

گل و گیاه زمستان

خواص روغن نرگس

روغن نرگس دارای خواص متعددی است. از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درمان سردرد و سرگیجه
  2. بهبود عملکرد گوارش
  3. رفع عفونت‌ها و بیماری‌های زنان
  4. تقویت بینایی

گل سیکلامن

گل سیکلامن برگ‌های قلمی شکل و سبز تیره دارد. این گل دارای گل‌های معطری به طول 2.5 تا 3 سانتی متر است. گل سیکلامن یکی از گلهای فصل زمستان است و در این فصل در گل فروشی‌ها یافت می‌شود. گل سیکلامن نیاز به مراقبت زیادی ندارد اما باید همیشه خاک این گل زمستانی مرطوب باشد و نور به صورت غیر مستقیم بر آن بتابد. 

شرایط نگهداری گل سیکلامن

گل زمستانی سیکلامن به نور متوسط، هوای خنک تا کمی گرم، خاک همیشه خیس، رطوبت هوای عادی و خاک کمی اسیدی، نیاز دارد.

ارسال گل به ایران

گل سینره

این گل یکی از بهترین گل‌های زمستانی است. این گیاه در رنگ‌های مختلف آبی، صورتی، قرمز، بنفش و سفید پرورش داده می‌شود. این گیاه به آب و رطوبت زیادی احتیاج دارد. هوای خنک و سرد برای شاداب نگه داشتن آن ضروری است. گل سینره عمر کوتاهی دارد. عمر این گیاه یک تا دو ماه است. با این وجود آن‌ها به منزل رنگ و طراوت می‌بخشند. 

شرایط نگهداری و پرورش گیاه سینره چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد، نیاز این گیاه زمستانی زیبا به آب بالاست. در روزهای آفتابی این گیاه مقدار آب بیشتری احتیاج دارد اما در روزهای سرد، این گیاه به مقدار آب کمتری نیاز دارد. در ضمن، از خیس کردن برگ‌های آن باید خودداری کرد.

این گیاه به خاک قوی نیاز دارد. کود نیتروژنه با نیترات بالا توصیه می‌گردد. 

اگر این گیاه زمستانی در دمای کمتر از 13 درجه با رطوبت بالا و محل آفتابی نگه داری شود، حداکثر عمر طولانی خود را سپری خواهد کرد. 

گل و گیاه زمستان

آفات و بیماری های گیاه سینره چیست؟

از آفت‌هایی که این گیاه با آن روبه رو میشود شته، کنه، تریپس هستند که با استفاده از سم می‌توان آن‌ها را از بین برد. از بیماری‌های آن می‌توان به پژمردگی ورتیسلیومی، رایزوکتونیا و پیتیوم یاد کرد که با استفاده سم‌های قارچ کش از بین می‌روند.

گل خربق  

یکی دیگر از خیره کننده‌ترین گل و گیاه‌های زمستانی، گل خربق است که نام علمی آن Helleborus و از خانواده Ranunculaceae است. گرچه این گیاه ظاهر ظریفی دارد اما بسیار مقاوم در مقابل سرما است. این گیاه همیشه سبز رنگ است. این گیاه از طول عمر چند ساله برخوردار است و به رسیدگی زیادی احتیاج ندارد.

ارسال گل به ایران

دمای مورد نیاز این گیاه بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد است و پرورش آن در مناطق سرد و معتدل مناسب است. 

گل اریکا

گل اریکا ماندگاری خیلی خوبی دارد و ارتفاع بوته این گل کمتر از 15 سانتی متر است. این گیاه دارای برگ‌های کوچک و سوزنی شکل است. این گیاه به آبیاری منظم احتیاج دارد و یک گیاه مناسب برای فصل زمستان است. خاک این گیاه همیشه باید مرطوب باشد. 

گل و گیاه زمستان

جمعبندی

در این مقاله سعی بر این شد تا ده گل مناسب برای فصل زمستان را معرفی کنیم و اطلاعات جامع و کامل را برای مخاطبان فراهم آوریم. امید است با خواندن این مقاله، بتوانید گل و گیاه دلخواه خود را انتخاب کنید و از وجود این موجودات سبز و زنده در منزل یا محیط کار لذت ببرید. همچنین می‌توانید این گل‌ها را برای دوستان و عزیزانتان در سراسر ایران ارسال کنید تا برای آن‌ها یک محیط گرم و با طراوت خلق کنید. 

منبع: en.wikipedia

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها