گیاهان مناسب آکواریوم

علاوه بر این‌ که استفاده از گیاهان برای آکواریوم یک نوع هنر تلقی می‌شود، استفاده از آن‌ها دارای دلایل علمی هم می‌باشد. اگر شما می‌خواهید از آکواریوم‌ به صورت طولانی مدت استفاده کنید و از وجود آن شگفت‌زده شوید، تا انتهای این مقاله جذاب ما را در شهرکادو همراهی کنید. افزودن گیاهان به آکواریوم شما فواید زیادی دارد. گیاهان مناسب آکواریوم، تصفیه طبیعی آب شما را فراهم می‌کنند و به سلامت ماهی‌های شما کمک می‌کنند. در واقع این گیاهان می‌توانند یک منظره خیره‌کننده را برای شما در آکواریوم خلق کنند. 

همچنین فراموش نکنید که شما می‌توانید از شهرکادو برای ارسال انواع گل و گلدان به ایران کمک بگیرید. برای ارسال سبد و باکس گل به ایان، روی این بخش کلیک کنید. قبل از بررسی گیاهان آکواریومی، باید چند سؤال را در نظر بگیرید تا بتوانید پاسخ درستی را برای آن‌ها در این متن پیدا کنید. این سوالات عبارتند از:

آکواریوم شما چقدر روشنایی دارد؟ چه نوع بستری دارید؟ در حال حاضر چه نوع ماهی‌هایی در آکواریوم خود دارید؟ چند گیاه در مخزن شما جا می‌شود و مهم‌تر از همه، چرا می‌خواهید گیاهان را در آکواریوم‌ خود داشته باشید؟

گیاهان مناسب آکواریوم

مانند بسیاری از موارد دیگر، تحقیق کردن در این زمینه بسیار با اهمیت است. هنگامی که در مورد سؤالات بالا فکر کردید، می‌توانید بهترین گیاهان را انتخاب کنید. در این مقاله شما با انواع گیاهان مناسب آکواریوم آشنا خواهید شد و با هم کاربرد آن‌ها را از صفر تا صد بررسی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مزیت استفاده از گیاهان آکواریومی

در ابتدا قبل از شروع موضوعات اصلی، باید مزیت استفاده از این گیاهان آکواریومی را بدانیم. به همین دلیل به‌طور خلاصه و مفید سه مورد از آن‌ها را نام می‌بریم. این سه مورد عبارتند از:

1) خلق ظاهری زیبا و جذاب در آکواریوم

2) ایجاد محیطی امن و سالم برای آبزیان

3) ایجاد اکسیژن و جذب کربن دی اکسید و آمونیاک

انواع گیاهان اصلی در آکواریوم

هنگامی که به یک آکواریوم ماهی که با گیاه تزیین شده نگاهی می‌اندازید، تنها چیزی که مشاهده خواهید کرد این است که آن آکواریم دارای پوشش گیاهی زیبا و دلپذیری است که برای ماهی‌ها یک زیستگاه طبیعی را به ارمغان می‌آورد. بهتر است بدانید که انواع گیاهان آکواریومی سه دسته اصلی دارند که در این بخش به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. این سه مورد عبارتند از:

1) گیاهان رو آبی

این دسته از گیاهان آکواریومی به نور زیادی احتیاج دارند و از رشد سریعی برخوردار هستند که ممکن است سطح آکواریوم را کاملا بپوشانند. به همین دلیل ضروری است تا پس از زمانی مشخص هرس شوند. با این حال شما می‌توانید از ماهی‌های گیاه‌خوار استفاده کنید تا این مشکل به خودی خود حل شود. شایان ذکر است که این گیاهان یک محیط خوب برای ماهی‌های باردار هستند.

این گیاهان به راحتی آلودگی و مواد مضر سطح آب را جذب خود می‌کنند. در کشور ما تنها یک نوع از این گیاه در دسترس است که نام آن Azolla Wisteria است و به آن کرفسی هم گفته می‌شود. کافی است که کمی از این گیاه را در آکواریوم خود قرار داده تا تمام سطح آب را پوشش داده و یک محیط خلاقانه و زیبا را برای شما ایجاد کند.

2) گیاهان میان‌ آبی آکواریوم

همان‌طور که از نام آن مشخص است، گیاهان میان آبی آکواریوم در لایه میانی آکواریوم جای می‌گیرند. این نوع گیاه دارای رشد سریعی است و به همین دلیل باید کنترل شود. همچنین این گیاه جذب‌کننده مواد مضر داخل آکواریوم است. علاوه بر موارد قبل، ریشه این نوع گیاه از گیاهان آکواریومی خیلی عمیق نیست. همچنین این گیاه در فصل تابستان گل می‌دهد که این موضوع باعث زیبایی دو چندان آن شده است و باعث شده که این گل طرفداران زیادی داشته باشد. در حیطه گیاهان میان‌ آبی آکواریوم در ایران، گیاه آلودئا Elodea در دسترس است.

بررسی گیاه آلودئا Elodea

این گیاه برای کسانی که به تازگی آکواریوم تهیه کرده‌اند، بسیار مناسب است. ساقه‌های این گیاه به سرعت به اندازه 40 الی 100 سانتی‌متر رشد می‌کند و عرض آن‌ها به 3 الی 5 سانتی‌متر می‌رسد و شرایط نگه داری سختی ندارد. سرعت رشد این گیاه به مقدار نور و تغذیه آن وابسته است. این گیاه به میزان نور متوسط احتیاج دارد.

می‌بایست خاطر نشان کرد که رشد این گیاه در شرایط نامناسب متوقف نمی‌شود، بلکه رنگ گیاه روشن می‌شود و شاخه‌هایش نازک خواهند شد. این گیاه به دلیل توانایی خود در افزودن اکسیژن به آکواریوم‌ها بسیار معروف شده است. امروزه هم محبوب‌ترین گیاه آکواریوم است و هر ساله این گیاه به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان فروخته می‌شود.

3) گیاهان زیر آبی

این گیاه نیز در پایین‌ترین قسمت آکواریوم قرار می‌گیرد و مانند موارد فوق، قادر به جذب و از بین بردن مواد مضر می‌باشد. این گیاه مواد معدنی خود را از آب به دست می‌آورد. به‌طور مثال گیاه کریپتون، گیاه والیس، لودویژیا از نوع گیاهان زیر آبی هستند.

الف) گیاه کریپتون (Cryptocoryne)

این گیاه دارای رشد نسبتا خوبی است. ساقه و برگ این گیاه تلخ است و به همین دلیل ماهی‌ها از آن نمی‌توانند تغذیه کنند. این گیاه به نور کمی نیاز دارد. در فصل زمستان گل‌های زرد رنگی می‌دهد. نکته حائز اهمیت در مورد این گیاه، این است که نمی‌تواند با همه گیاهان رشد کند. به عبارت دیگر ممکن است گیاه دیگری که شما در آکواریوم قرار می‌دهید با گیاه کریپتون سازگاری نداشته باشد و باعث خراب شدن آن گیاه گردد. این گیاه در میان گیاهان گران‌قیمت قرار دارد. کشوری که این گیاه در آن فراوان یافت می‌شود، تایلند است.

ب) گیاه والیس

این گیاه دارای برگ‌های باریک و نواری شکل است اما گونه‌ای دیگری از این گیاه وجود دارد که برگ‌های باریک نیستند. گیاه والیس در شرایط خوب مانند نور زیاد رشد سریعی دارد. برگ‌های این گیاه در فصل پاییز کمی قرمز می‌شود. پهنای آن بین 5 الی 15 سانتی‌متر است. بهتر است بدانید که نگهداری از این گیاه کمی سخت است!

ج) گیاه لودویژیا (Ludwigia)

این گیاه در آمریکای شمالی یافت می‌شود و ارتفاع آن به 20 الی 50 سانتی‌متر می‌رسد. گیاه لودویژیا دارای برگ‌های نازک و سبز روشن است و در مدت کوتاهی رشد می‌کند. زمانی که از این نوع گیاه استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که ماهی‌های شما گیاه‌خوار نباشند، زیرا این نوع گیاه غذای مورد علاقه و خوشمزه‌ایی برای ماهی‌هاست. شرایط نگهداری از این گیاه بسیار آسان است.

بررسی چند گیاه مناسب آکواریوم

در قسمت بالا به تقسیم‌بندی انواع گیاهان مناسب آکواریوم پرداختیم و برای هر کدام از دسته‌های ذکر شده مثال آوردیم. در این بخش به صورت اجمالی به انواع گیاهان مناسب آکواریوم خواهیم پرداخت. این گیاهان عبارتند از:

1) مانی وورت

نام علمی این گیاه Bacopa monnieri است. به سطح مراقبت متوسطی احتیاج دارد. دارای رنگی سبز است. به‌طور متوسط تا 12 اینچ رشد می‌کند. اغلب دیده می‌شود که به‌صورت افقی رشد می‌کند تا زمانی که به سطح آب برسد. اگر هرس نشود، شاخه‌های خود را از آب بیرون می‌آورد. این گیاه می‌تواند در برابر نوسانات دمای آب حساس شود و اگر دمای آب ثابت نباشد، به سرعت خراب خواهد شد.
ارسال گل به شیراز

2) کریپتوکورین بالانسیا

این گیاه از خانواده Araceae است. به سطح نور متوسطی احتیاج دارد. رنگ آن سبز و قهوه‌ای است. این گیاه با ظاهری زیبا و برگ‌های طرح‌دار سبز نازک یک افزودنی عالی برای هر آکواریومی به حساب می‌آید. این گیاه در جنوب تایلند یافت می‌شود. جالب است بدانید که گیاهان Balansea در محیطی که سرشار از نیترات، فسفات و آهن و گاز کربن دی اکسید و کلسیم باشد، رشد می‌کنند. همچنین اگر این گیاهان نور مناسبی داشته باشند، رنگ سبز خالدار به خود می‌گیرند و برخی از آن‌ها با توجه به شرایط آب و نور مناسب، گل می‌دهند.

3) کریپتوکورین باکتی

کشور مبدا این گیاه جذاب سریلانکا است. این گیاه به مراقبت زیادی احتیاج ندارد اما اگر در معرض نور زیاد قرار بگیرد، ممکن است که از بین برود. حداکثر اندازه آن مابین 4 الی 6 اینچ است. برگ‌های آن قهوه‌ای تیره با رنگ بنفش است. مانند بسیاری از کریپتوکورین‌های دیگر، رنگ و شکل برگ تا حدی زیادی به شرایط آکواریوم بستگی دارد.

آب‌های گرم‌تر و نورهای روشن‌تر همگی می‌توانند در ظاهر این گونه از گیاهان آکواریومی نقش مهمی را ایفا کنند. این گیاه رشد آهسته‌ای دارد. اگر می‌خواهید که گیاه شما سریع‌تر رشد کند، می‌توانید به آن کمی کربن دی اکسید اضافه کنید.گیاهان مناسب آکواریوم

4) هورن وورت

نام علمی این گیاه Ceratophyllum demursum می‌باشد. نگهداری از این گیاه اصلا سخت نیست. حداکثر اندازه این گیاه دوست داشتنی 24 اینچ است. رنگ سبز تیره‌ای دارد. هورن وورت یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین گیاهان آکواریومی است. این گیاه آکواریومی بسیار مقاوم است و رشد نسبتا سریعی دارد. هورن وورت ممکن است در طبیعت کمی دردسر‌ساز باشد، زیرا به‌طور کامل رودخانه‌ها را تسخیر می‌کند!

ارسال گل به ایران

5) سرخس جاوا

نام علمی این گیاه Microsorum pteropus است. سرخس جاوا یکی دیگر از گیاهان آکواریومی است که برای چسباندن به سنگ و چوب عالی است. این گیاه نسبتاً کند رشد می‌کند، اما پس از استقرار در یک محل مناسب به خوبی رشد خواهد کرد. این گیاه، گیاه بومی بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی است و اولین بار توسط یک گیاه‌شناس هلندی-آلمانی به نام کارل لودویگ بلوم در سال 1833 توصیف شد.

به طور معمول در امتداد سواحل رودخانه‌ها و نهرهای آب شیرین در تایلند، مالزی، هند و چین رشد می‌کند. سرخس جاوا اکثرا در آکواریوم‌های سیچلاید با چوب و سنگ‌های فراوان استفاده می‌شود. جالب است که بدانید بیشتر ماهی‌ها سرخس جاوا را نمی‌خورند و در واقع به آن علاقه‌ای ندارند.گیاهان مناسب آکواریوم

6) سرخس آبی آفریقایی

نام علمی این گیاه Bolbitis Heudelotii است. سرخس آبی آفریقایی با نام‌های رایجی شناخته می‌شود. این گیاه در آب‌و‌هوای گرمسیری سریع‌تر رشد می‌کند و خود را به سنگ‌های ناهموار یا تکه‌های چوب متصل می‌کند. به عبارت دیگر از ریشه‌های خود برای چسباندن خود در آب استفاده می‌کند.

هرگز سعی نکنید که ریشه‌ها را در پایین آکواریوم بکارید، زیرا پوسیده می‌شوند و می‌میرند. شما باید آن‌ها را به یک سنگ وصل کنید. این گونه از گیاهان مناسب آکواریوم هستند اما بسیار کند رشد می‌کند.

7) روتالا روتندیفالیا

مراقبت و شرایط نگهداری از این گیاه بسیار آسان و ساده است. این گیاه دارای برگ‌های ستاره‌ای و ساقه‌های سبز پر‌رنگ است. این گیاه با کمی نور به راحتی رشد می‌کند. با افزودن مقدار کمی کربن دی اکسید و آهن به آن، شاهد رشد قسمت‌های صورتی باشید.

جمع‌بندی

علاوه بر زیبایی‌هایی که این گیاهان در آکواریوم برای شما به ارمغان می‌آورند، باید به مزایای افزودن یک گیاه به آکواریوم نیز توجه کرد. گیاهان ذکر شده در این مقاله دارای شرایط نگهداری نسبتا آسان هستند. علاوه بر این، شما با استفاده از آن‌ها هم برای خود و هم برای آن‌ها یک محیط سالم و جذاب را به‌ وجود می‌آورید. امیدواریم که با خواندن این مقاله شناخت خوبی در مورد گیاهان پرکاربرد در آکواریوم به دست آورده باشید. شما برای ارسال گل و گیاه به ایران می‌توانید از این لینک کمک بگیرید.

منبع: allpondsolutions

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها