روز ولنتاین

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه روز ولنتاین به یک مناسبت جهانی تبدیل شد یا اصلا چگونه این روز را روز عشاق نامیدند. روز ولنتاین آن‌قدر معروف و مهم است که مردم هر کشوری با دین و عقاید مذهبی مختلف، در این روز عشق خود را به فردی که دوستش دارند، بیان می‌کنند. همچنین  بیشتر افراد به دنبال هدایا و سوپرایز‌های متفاوتی هستند که علاقه خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهند و همیشه در خاطر طرف مقابل بمانند.

مطمئناً شما هم مثل ما کنجکاوید که دلیل محبوبیت این روز را بدانید. پس در این مطلب از وبلاگ شهرکادو تصمیم گرفتیم که هر آن‌چه در مورد روز ولنتاین می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به جواب سوالات خود برسید و علاوه بر آن با برگزاری روز ولنتاین در سایر کشورها آشنا شوید. در نهایت نیز می‌توانید از هدایای مختلف شهرکادو که مناسب ولنتاین هستند دیدن کنید و سفارش خود را در فروشگاه ما ثبت کنید.

 به چه روزی ولنتاین می‌گویند؟

روز ولنتاین به روز عشاق و روز عشق هم شناخته می‌شود. این روز نشأت گرفته از فرهنگ و مرسومات مسیحیان و جوامع مدرن غرب است. این مناسبت هر ساله در تاریخ 14 فوریه برگزار می‌گردد. در واقع منشأ اصلی بزرگداشت آن، به ولنتاین باز می‌گردد. روز ولنتاین در دوران قدیم معروف به جشنی بود که به افتخار قدیس والنتین در کلیساهای کاتولیک برگزار می‌شد. در چنین روزی با فرستادن کارت ولنتاین به همراه یک شاخه گل یا هدایای مختلف، عشق خود را به یکدیگر ابراز می‌کردند.

با این حال روز ولنتاین به همین دو سه خط محدود نمی‌شود و داستان بلند بالایی دارد که در ادامه به آن هم خواهیم پرداخت. جالب است بدانید که در طی سال‌های گذشته، بعضی از کشورها مثل عربستان سعودی، مالزی، اندونزی و پاکستان به سبب مذهب و اعتقاداتی که داشتند، مردم را از گرفتن جشن ولنتاین منع کرده بودند!

تاریخچه روز ولنتاین

به طور کلی روز ولنتاین برای حفظ یادبود کشیشی با همین اسم (والنتین) که در سال 270 میلادی به قتل رسید، ثبت شد. گروهی از جوامع غرب بر این باورند که در آن روز کشیش به قتل رسیده است. به دلیل سالگرد مرگ کشیش، این اسم را روی آن گذاشته‌اند. برخی دیگر معتقدند که کلیسای کاتولیک در جهت رواج دین مسیحیت و منع سنت مشرکانه لوپرکالیا که در روم به رسمیت شناخته شده بود، این تاریخ را به این اسم نامگذاری کرده‌اند.

در سده‌های میانی اروپا کشورهایی همچون انگلستان و فرانسه، ولنتاین (والنتین) را یکی از محبوب‌ترین کشیش‌ها می‌دانستند و برای او احترام زیادی قائل بودند. قدیمی‌ترین یادبود او نامه‌ای است که در زندان برج لندن برای معشوقه‌اش نوشته بود و هم اکنون در کتابخانه بریتانیا نگهداری می‌شود.

ارسال هدیه به ایران

برگزاری جشن ولنتاین در کشورهای مختلف

قطعاً برگزاری جشن ولنتاین مانند سایر مناسبت‌ها در کشورهای مختلف، تفاوت‌های بسیاری دارد. حال این تفاوت‌ها ممکن است در تاریخ برگزاری یا نحوه برگزاری آن باشد. در واقع معنای اصلی هیچ تغییری نمی‌کند؛ زیرا همه‌ی کشورهایی که روز ولنتاین را جشن می‌گیرند، این روز را به عنوان روز عشق می‌شناسند. فقط در موارد جزئی طبق آداب و رسومی که دارند، تغییر ایجاد می‌کنند. حال در موارد پایین‌ با این تفاوت‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد. پس در ادامه چندین کشور را نام می‌بریم و با دقت بیشتری آن‌ها را بررسی می‌کنیم. این کشورها عبارتند از: 

1) ایران

بهتر است که اولین کشور را ایران قرار دهیم و در مورد وطن خود صحبت کنیم. از سال 1389 به بعد این روز در ایران بیشتر از قبل به رسمیت شناخته شد. به طوری که حدود یک هفته قبل از 14 فوریه، مورخ 26 یا 25 بهمن تمام ویترین‌های مغازه‌ها و گل فروشی‌ها قرمز رنگ می‌شوند. برخی از مردم ایران به جای این روز، جشن اسفندگان را مطابق آیین ایرانی روز عشق می‌دانند.

جشن اسفندگان حدودا یک هفته دیرتر از ولنتاین و در تاریخ 5 اسفند برگزار می‌شود. این جشن از دوران زرتشتیان نشأت می‌گیرد، هنگامی که اسفندیار اختیاری یکی از نماینده‌های آن دور 5 اسفند را روز عشق حقیقی فرهنگ ایرانی نامید! همچنین شما با کلیک بر روی نام “ایران” در همین بخش، وارد بخش هدایای ولنتاین شهرکادو می‌شوید و می‌توانید به راحتی سفارش خود را ثبت کنید.

2) هند

در کشور هند روز ولنتاین طی اقداماتی توسط نخبگان جامعه و مقامات دولت مورد انتقاد زیادی قرار گرفت و در نتیجه باعث ایجاد محدودیت‌هایی نیز در اجرای این جشن شد. در نتیجه نمی‌توان گفت که روز ولنتاین در هند مانند دیگر کشور‌ها پرشور و پرطرفدار در میان مردم است.

3) ترکیه

گل فروشی‌ها در کشور ترکیه یک هفته قبل از فرا رسیدن 14 فوریه، گل‌های بسیار زیبایی را برای فروش آماده می‌کنند. شهر ازمیر یکی از مهم‌ترین مراکز تولید گل در ترکیه به حساب‌ می‌آید که مردم در این روز حدود 20 درصد از گل‌های شهر ازمیر را خریداری می‌کنند.

روز ولنتاین

4) چین

برخی از مردمان چین معتقدند که ولنتاین تاثیر بسیار زیادی بر روی جوامع دیگر هم داشته است. در این کشور روزی به نام “شب هفتم” به عنوان روز عشق نامگذاری شده است که مشابه با روز ولنتاین است. نامگذاری این روز به افسانه چینی مشهوری باز می‌گردد که در این افسانه، پسری گاوچران و دختری بافنده در هفتمین روز از هفتمین ماه قمری در آسمان یکدیگر را ملاقات می‌کنند. آخرین تاریخ برگزاری این جشن به سال 2006 مربوط است.

5) آذربایجان

روز عشق در کشور آذربایجان کاملاً در فصل و روزی متفاوت نسبت به روز ولنتاین واقع شده است. آن‌ها روز 31 شهریور را به این دلیل روز عشق می‌دانند که خورشید و ماه در زوایه 180 درجه از یکدیگر قرار می‌گیرند. مردم آذربایجان فکر می‌کنند که این اتفاق باعث جاودانگی عشق و محبت می‌شود.

6) ژاپن

در ژاپن بر خلاف بقیه کشورها روز دیگری را به غیر از روز ولنتاین برای ابراز عشق نامگذاری نکرده‌اند. تنها تفاوت کشور ژاپن در نحوه هدیه دادن افراد به یکدیگر است. طبق مرسومات جالب این کشور، باید خانم‌ها در این روز برای آقایان شکلات بخرند و حتی خانم‌های شاغل باید به تمامی کارکنان مرد خود بسته شکلات هدیه دهند.

در عوض جبران این روز، روز دیگری با نام “White day” در تاریخ 14 مارس قرار دارد که مردان موظف‌اند به خانم‌ها هدیه دهند. این هدیه معمولاً متناسب با نام این مناسبت، یک لباس سفید رنگ می‌باشد. این کار و در واقع این رسم ژاپنی‌ها بسیار جالب است.

7) انگلستان

مرسومات روز ولنتاین در کشور انگلستان همانند رسومات اصلی آن است و چون این کشور جزئی از جوامع غربی به حساب می‌آید، تفاوت آشکاری در نحوه برگزاری این جشن دیده نمی‌شود. تنها نکته جالب در انگلستان، سوپرایزی است که برای بچه‌ها آماده می‌کنند. در واقع شخصی به نام “جک” در این روز با هدیه‌ای به استقبال کودکان می‌رود که اغلب حقه او به هنگام هدیه دادن، باعث ترس بچه‌ها نیز می‌شود.

افسانه‌های معروف درباره روز ولنتاین

همه ما می‌دانیم که داستان‌های تاریخی دستخوش تغییرات بسیاری می‌شوند. روز ولنتاین نیز قدمت بالایی دارد. افسانه‌های متعددی نیز در مورد آن صحبت می‌کنند. در حال حاضر کلیسای کاتولیک، طبق تحقیقاتی یافته است که سه قدیس با نام والنتین یا والنتیوس در آن دوره زندگی می‌کردند و هر سه آن‌ها کشته شده‌اند که ادامه این داستان  به طور متفاوتی نقل می‌شود. دقت کنید که والنتین نام یک فرد در آن زمان بوده است!

روز ولنتاین

1) طبق یک افسانه خیلی معروف در سده سوم میلادی، در زمان حکومت کلودیس دوم کشیشی با نام والنتین زندگی می‌کرد. کلودیس باور داشت که مردان مجرد جنگجویان و سربازان خیلی قوی‌تری نسبت به مردان متأهل هستند و به دلیل همین باور، مرداج جوان را از ازدواج محروم کرد. والنتین با این اعتقاد به شدت مخالف بود و آن را ناعادلانه می‎دانست. لذا طی اقداماتی عقد سربازان رومی را با دختران مورد علاقه آن‌ها جاری می‌کرد. کلودیوس که از این اقدام والنتین آگاه شد، حکم مرگ او را صادر کرد.

2) احتمال واقعی بودن افسانه دیگر نسب به بقیه خیلی کم است. این افسانه به این شکل بود که والنتین به دلیل فراری دادن مسیحیان، مورد آزار و اذیت رومیان قرار گرفت. در نهایت نیز این فرد به قتل رسید.

3) در سومین افسانه کشیشی که در زندان است عاشق دختر زندانبان می‌شود. کشیش اولین کارت ولنتاین را قبل مرگ خود برای او فرستاد و در آن اینگونه نوشت “از طرف والنتین تو”!

سمبل‌های روز ولنتاین

هر مناسبتی سمبل‌های معروفی دارد. برای مثال در شب یلدا، وسایلی با شکل‌های انار و هندوانه در ویترین مغازه‌ها پر می‌شود. همچنین روز ولنتاین سمبل‌های زیبایی دارد که شما با دیدن آن، یاد این روز می‌افتید. این نمادها ممکن است خیلی برای شما آشنا به نظر برسد ولی ما خواستیم تا به طور محسوس‌تری درباره آن‌ها توضیح دهیم. این سمبل‌های روز ولنتاین عبارتند از:

1) قلب 

از آن جایی که قلب را مرکز غلیان احساسات و عواطف می‌دانند، شکل قلب را به نماد روز ولنتاین اختصاص داده‌اند. قلب تیر خورده‌ای که بر روی باکس‌های جعبه یا کاغذ کادوها می‌بینید، آسیب‌‌پذیر بودن عشق و اتحاد بین زن و مرد را نشان می‌دهد.

2) کیوپید (CUPID) یا شکل کودک تپل بال‌دار

این سمبل به شکل یک کودک بامزه است که تیر و کمان در دست دارد. نکته جالب این است که انتهای تیری که در دست کودک قرار دارد به شکل قلب است که اگر این تیر به کسی برخورد کند، فوراً عاشق می‌شود. در افسانه‌های قدیمی روم باستان، کیوپید پسر ونوس الهه عشق و زیبایی بود. کیوپید در اصطلاح لغت به معنای آرزو است و برخی اوقات به نام آمور (AMOR) هم شناخته می‌شود. همتای کیوپید در روایت داستان‌های یونانی، اروس (EROS) نام دارد.

روز ولنتاین

3) تور

در گذشته و در جوامع غربی رسم بر این بود که اگر دستمالی از دست خانمی بیفتد و مردی متوجه افتادن آن شود و بالافاصله آن را بر دارد و به خانم بدهد، نشان‎‌دهنده ارادت او (مرد) به خانم است. جنس این دستمال‌ها از تور بود که به سبب همان داستان، تور به یک سمبل در این روز تبدیل شد.

4) ربان قرمز

نماد قرمز داستانی دارد که مربوط به گذشته است.در آن زمان که بیشتر کشورها مشغول جنگ بودند، شوالیه‌ها از معشوقه و دختر مورد علاقه خود ربان قرمز یا روسری قرمز به یادگار می‌گرفتند.

جمع‌بندی

سالانه مردم هر کشور به یکدیگر حدود یک میلیارد کارت تبریک ولنتاین هدیه می‌دهند. جالب است بدانید که 85 درصد از این مقدار هدیه را زنان می‌خرند. در گذشته مرسوم بود که هر کس کارت‌های تبریک مخصوص خود را برای هدیه درست کند امّا از سال 1800 به بعد این کارت‌‌ها در مغازه‌ها با تزئینات مختلفی به فروش می‌رسد. همچنین طبق آمار هر ساله 50 میلیون گل رز و میلیون‌ها بسته‌ی شکلات را مردم به یکدیگر هدیه می‌دهند. نکته جذاب ماجرا اینجاست که برعکس کارت تبریک، بیشتر مردان این نوع کادوها را می‌خرند.

قطعاً هیچ هدیه‌ای مناسب‌تر از آن نیست که شما در روز ولنتاین مطابق سلیقه فرد مورد علاقه خود، کادویی برای او بخرید و این کار علاقه شما به او را بیشتر نشان می‌دهد، زیرا او می‌فهمد که شما به سلایق او توجه می‌کنید. پس همین حالا کالاهای فروشگاه ما که مناسب ولنتاین هستند را ببینید و مطابق با سلیقه فرد مورد علاقه خود، سفارش خود را در شهرکادو ثبت کنید.

منبع: history

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها