گیاهان

گیاهان به هر خانه‌ای روح می‌بخشند و وجود آن‌ها زیبایی منحصربه‌فردی را در فضاهای مختلف ایجاد می‌کند. بیشتر افراد برای داشتن همین فضا در خانه‌های خود گیاهان را خریداری می‌کنند ولی در این حین با سهل‌انگاری کوچکی گیاه مریض می‌شود و از بین می‌رود. درست است که گیاهان آپارتمانی نیاز به مراقبت چندانی ندارند، اما همان چند مورد هم در شادابی آن‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد. گیاهان مریض علاوه بر این که فضای قشنگی را در خانه ایجاد نمی‌کنند، بلکه انرژی منفی هم در محیط ایجاد می‌کنند.

یکی از بیماری‌های گیاهان سوراخ شدن بی دلیل برگ‌های آن‌ها است. در این مقاله از وبلاگ شهرکادو می‌خواهیم که چند عامل مهم در ابتلا شدن گیاهان به این بیماری را نام ببریم و راهکارهایی برای جلوگیری از آن‌ها ارائه دهیم و بررسی کنیم. اگر از الان به بعد قصد دارید به گیاه خود اهمیت بیشتری بدهید، ما را در ادامه مطلب همراهی کنید تا گیاه سالمی پرورش دهید. همچنین برای خرید انواع گل و گیاه و ارسال گل به ایران، می‌توانید روی اینجا کلیک کنید تا وارد بخش مربوطه شوید.

دلایل سوراخ شدن برگ گیاهان چیست؟

سوراخ شدن برگ گیاهان یک بیماری رایجی است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. این بیماری سبب می‌شود که گیاه به مرور از بین برود و در نتیجه هر چقدر شما زودتر متوجه این موضوع بشوید، به راحتی می‌توانید از شیوع آن جلوگیری کنید. در موارد پایین‌تر به طور کامل به دلایل اصلی سوراخ شدن برگ‌ها پرداخته‌ایم. همچنین راهکارهای آسان و راحتی هم برای آن‌ها ارائه داده‌یم. دلایل سوراخ شدن برگ گیاهان عبارتند از:

1)  کمبود مواد مغذی گیاهان

هر گیاهی فصل مناسب کوددهی خود را دارد که اگر شما در این فصول آن‌ها را تقویت نکنید، برگ‌های گیاه به مرور سوراخ می‌شوند. اصولا فصل‌های که در آن گیاه رشد می‌کند، کوددهی بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت. مهم‌ترین عامل زرد شدن و پوسیده شدن برگ گیاه، کمبود مواد معدنی مانند پتاسیم، نیتروژن و فسفر در خاک گیاه است. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید در زمان مناسب، کود مناسب آن را تهیه کنید و در فواصل معینی به گیاه کود دهید. دقت کنید که هر گیاه در طی سال زمانی برای استراحت به خود اختصاص می‌دهد و در این موقع کود دادن شما به آن عملا بی فایده خواهد بود. 

2) حمله حشرات 

دلیل اصلی سوراخ شدن ناگهانی برگ گیاهان به خصوص گیاهان آپارتمانی، حشرات‌ و آفت‌ها هستند. به طور معمول حشراتی مثل شته هر چند وقت یک بار به گیاهان حمله می‌کند. در این مواقع که برگ‌های گیاه توسط حشرات و آفت‌ها خورده شده‌اند، شما راه‌حل‌های مختلفی برای جلوگیری پیش‌رو خواهید داشت. شما می‌توانید از سم‌های مخصوص کشتن حشرات استفاده کنید و به طور ماهانه یا هفتگی گیاه را سم‌پاشی کنید. صابون‌های مخصوص نابودی حشرات، کودهای تقویتی و آبیاری متعادل راه‌حل‌های دیگری برای رفع این مشکل به شمار می‌روند.

ارسال گل به ایران

توجه کنید که حتما جای گلدان گیاه را عوض کنید و بعد آن را درمان کنید، زیرا در غیر این صورت وضعیت گیاه بهبود نمی‌یابد. به طور کلی غیر از شته‌ها، آفت‌های زیاد دیگری هم هستند که به گیاهان آپارتمانی لطمه می‌زنند. این آفات به دو دسته آفت‌های داخل ساختمان و خارج ساختمان تقسیم می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم که توضیحات بیشتری راجع به حشرات متعلق به این دو دسته‌ بیان کنیم. 

الف) آفت‌های داخل ساختمانی

حشراتی که جز این دسته محسوب می‌شوند عبارتند از:

1) اولین حشره‌ای که جزو دسته آفت‌های داخل ساختمانی به شمار می‌شود، شته است. شته‌ها از خانواده “Aphidoidea”  هستند و جزو شایع‌ترین بیماری‌های گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شوند. این حشرات خیلی ریز هستند و شاخک‌های بلندی بر روی سر خود دارند. شته‌ها بیشتر از محصولات غذایی مانند انواع سبزیجات تغذیه می‌کنند و به ندرت روی گیاهان گرمسیری خانه دیده می‌شوند. آن‌ها هنگام تغذیه از شیره گیاه، ماده‌ای چسبناک از خود ترشح می‌کنند که این ماده باعث می‌شود روی برگ گیاه کپک دوده‌ای ایجاد شود و علاوه بر آن موجودات دیگری مثل مورچه را به خود جذب می‌کند. اگر گیاه بارور باشد، کپک دوده‌ای می‌تواند به راحتی برگ گیاه را سوراخ کند. شته‌ها در هنگام تولد بالی ندارند ولی اگر شته بالداری دیده‌اید، به این معنا خواهد بود که آن‌ها به دنبال گیاه جدید برای تغذیه می‌گردند.

2) میلی باگزهای کوچک و سفید رنگ، دومین آفت ساختمانی هستند که جذب گیاهان آپارتمانی می‌شوند. اصولا آن‌ها در مفاصل کوچکی که برگ به ساقه وصل می‌شود، تجمع پیدا می‌کنند. میلی باگزها همانند شته‌ها علاقه خاصی به شیره گیاهان دارند و با تغذیه از آن، گیاه را پژمرده می‌کنند و در صورت عدم توجه شما کل گیاه را نابود می‌کنند. 

3) میزان مخرب بودن کنه‌های عنکبوتی مانند حشرات آراکنید است. این کنه‌ها به صورت نقاط ریز قرمز رنگی در زیر برگ مشاهده می‌شوند و در واقع جایی جمع می‌شوند کهبتوانند بیشترین تغذیه را از گیاه دریافت کنند. آن‌ها با تجمع گروهی به راحتی پس از مدتی برگ‌های گیاه شما را سوراخ می‌کنند و محدودیتی در نوع گیاه خانگی نمی‌شناسند. گیاه مورد علاقه آن‌ها، پیچک است. آن‌ها با احاطه کردن پیچک، آن را زرد و پژمرده می‌کنند.  

گیاهان

ب) آفت‌های خارج ساختمانی

درست است که محل زندگی این آفت‌ها خارج از محل سکونت شما است ولی می‌توانند به راحتی خود را با شرایط خانه وفق بدهند و به گیاهان شما آسیب بزنند. حشرات نام برده شده در موارد پایین شامل این دسته می‌شوند. آفت‌های خارج ساختمانی عبارتند از:

1) اولین مزاحم خانگی گیاه شما، سوسک ژاپنی است که تقریبا در همه جا حضور دارد. هر جا که گل، میوه و سبزیجات مختلف وجود داشته باشند، این نوع آفت هم در آن مکان زندگی می‌کند. این حشره می‌تواند از همه قسمت‌های گیاه تغذیه کند و با آثاری که از خود به‌ جای می‌گذارند، می‌توانید از حضور آن‌ها مطلع شوید. 

2) حشرات گیاهی تارنیش سرعت حرکتی زیادی دارند. آن‌ها به رنگ‌های سبز، قهوه‌ای و مثلث‌های زرد رنگ با نوک‌های مشکی در بال‌های جلویی دیده می‌شوند. این حشرات هیچ محدویتی برای تغذیه خود قائل نمی‌شوند و می‌توانند حجم عظیمی از گیاه را پژمرده و در نهایت نابود کنند. آن‌ها با خوردن آب گیاه، باعث پوسیدگی برگ و در نهایت سوراخ شدن آن می‌شوند. 

3) سوسک‌های کک عامل اصلی تخریب‌کننده گیاهان جوان به شمار می‌روند. آن‌ها ریشه‌ها و برگ‌های گیاه را می‌جوند و با رنگ تیره‌ای که دارند، کاملا برای شما قابل تشخیص خواهند بود. شما زمانی می‌توانید گیاه را از شر این آفت‌ها خلاص کنید که موجودات روی آن برای شما قابل شناسایی باشند. 

4) نوع آخر آفت‌های خارج ساختمانی، کاترپیلارها هستند. کاترپیلارها هیچ سخت‌گیری‌ در رویه غذایی خود ندارند. آن‌ها از لبه‌های برگ گیاه شروع می‌کنند و به تدریج تمام برگ‌های آن را سوراخ و نابود می‌گردانند. این آفات به راحتی قابل تشخیص هستند که همین موضوع می‌تواند در روند نابودی آن‌ها تاثیر زیادی بگذارد. 

3) نور نامناسب

اکثر گیاهان آپارتمانی، گیاهانی گرمسیر هستند. آن‌ها با جذب نور غیر‌مستقیم می‌توانند طراوت و شادابی خود را حفظ کنند و غیر از این حالت حتما از بین خواهند رفت. نوری که از پشت پنجره اتاق به گیاه می‌تابد، مناسب‌ترین نور برای گیاه است. اگر گیاه در معرض تابش شدید خورشید قرار بگیرد، برگ‌های خود را از دست می‌دهد؛ زیرا خورشید می‌تواند با تابش مستقیم خود، برگ‌های آن رابسوزاند. 

4) بیماری‌های قارچی

حاشیه‌های زردی که بر روی برگ گیاه پدید آمده است، این را به شما می‌گوید که گیاه شما دچار بیماری‌های قارچی شده است. آبیاری مناسب گیاه در پیشگیری از این بیماری تاثیر بسیار زیادی دارد. شما باید در هنگام خرید هر نوع گیاهی میزان آب مورد نیاز آن را بدانید. بیشتر بیماری‌های قارچی از همین میزان آبیاری نا‌مناسب به وجود می‌آیند. شما می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق، از تقویت‌کننده‌ها و سنگ ریزه‌ها در خاک گیاه استفاده کنید.  

5) آبیاری بیش از حد گیاهان

گیاهان

همان‌طور که در موارد بالا شاره کردیم، سعی کنید هنگام خرید گیاه اطلاعات کاملی از نحوه نگهداری آن به‌ دست آورید تا با آب‌دهی بیش از حد، برگ‌های گیاه را سوراخ و پژمرده نکنید. گیاهان آپارتمانی اکثرا نیاز به آب زیادی ندارند و فقط در حدی که خاک آن‌ها مرطوب شود کافی است. نکته دیگر این است که باید قبل از ترک برداشتن خاک، به گیاه آب دهید. میزان آب مورد نیاز گیاه در فصول مختلف، متفاوت خواهد بود. برای مثال در فصول بهار و تابستان هر چهار الی پنج روز یک بار زمان آب‌دهی مناسب است. در فصول پاییز و زمستان این مقدار به هر هفته یک بار تغییر می‌کند. 

جمع‌بندی

در این مطلب از وبلاگ شهرکادو تمام عواملی که باعث سوراخ شدن برگ گیاه و در نتیجه نابودی آن‌ها می‌شوند را باهم بررسی کردیم. تقریبا برای هر کدام از این دلایل، راه‌حل‌هایی ارائه دادیم ولی به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است. سعی کنید حداقل در روز زمان کمی را به رسیدگی گیاهان خود اختصاص دهید تا این موجودات زنده و حساس مریض نشوند. بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای مطلب همراهی کردید. امیدواریم که مطالب ما در جهت حفظ سلامتی گیاهان شما مفید بوده باشد. همچنین برای ارسال گل به ایران و سورپرایز کردن عزیزان خود می‌توانید از فروشگاه شهرکادو کمک بگیرید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها