مناسبت‌های بهمن

ما در طی سال مناسبت‌های زیادی داریم که با خانواده خود در کنار هم آن‌ها را جشن می‌گیریم. گاهی اوقات افراد ممکن است که به‌ سبب مشغله‌های فکری، این مناسبت‌ها را فراموش کنند. این فراموشی هم گاهی ممکن است، باعث ناراحتی عزیزان آن‌‌ها بشود. برای رفع این مشکل ما قصد داریم تا در این مقاله از وبلاگ شهرکادو، مناسبت‌های مرسوم در ماه بهمن را نام ببریم و در مورد هر کدام توضیح مختصری را بیان کنیم.

حال با توجه به شرایط موجود به راحتی می‌توانید بهترین کادوها را به‌صورت آنلاین برای آن‌ها سفارش دهید تا درب منزل خود تحویل بگیرند. همچنین این کار باعث می‌شود که محبت شما را احساس کنند و بفهمند که شما همیشه به یاد آن‌ها خواهید ماند. پس بهتر است مثل ما این مناسبت‌ها را در تقویم خود یادداشت کنید تا لحظات شاد و به یاد ماندنی را در کنار عزیزان خود از دست ندهید.

مسلما همه‌ی ما در کنار تمام کارهایی که داریم، گاهی باید به خود یک استراحت کوتاه یا بلند بدهیم تا برای ادامه راه انرژی لازم را داشته باشیم. با وجود این موضوع، این جشن‌ها و دورهمی‌های صمیمانه می‌توانند به ما در طی ماه انرژی دهد. پس با ما همراه باشید تا در ادامه کمی با مناسبت‌های بهمن ماه بیشتر آشنا شوید. همچنین فراموش نکنید که می‌توانید از فروشگاه شهرکادو برای ارسال انواع گل و کیک به ایران کمک بگیرید.

مناسبت‌های بهمن ماه

بهتر است که بدون اتلاف وقت، تمامی مناسبت‌های ماه بهمن را با هم بررسی کنیم و در مورد هر یک کمی صحبت کنیم. مناسبت‌های ماه بهمن سال 1400 عبارتند از:

1) روز مادر

شروع ماه بهمن همراه با جشن روز مادر است. در ایران ولادت حضرت فاطمه (س)، مصادف با روز مادر نامگذاری شده است. ما در روز 3 بهمن مصادف با 20 جمادی الثانی به تاریخ هجری قمری، روز مادر را در کنار خانواده و عزیزان خود جشن ‌می‌گیریم. در این روز باید از مادرانی که تمام عمر برای ما زحمت کشیده‌اند، قدردانی کنیم. شما به مناسبت روز مادر می‌توانید هدیه‌ای را بخرید که مادر شما با دیدن آن خوشحال شود.

همچنین می‌توانید یک مهمانی همراه با کیک و دسته گل، کنار یکدیگر برگزار کنید. بسیاری از مادران در این روز بی‌صبرانه منتظر هستند تا فرزندان به دیدار آن‌ها بروند. حضور خود را در این روز از مادران خود دریغ نکنید، چرا که دیدن شما برای آن‌ها خود یک هدیه خواهد بود. کسانی که در خارج از ایران و به دور از خانواده خود زندگی می‌کنند نیز می‌توانند در این روز با استفاده از سایت‌ شهرکادو، گل و هدایای زیبایی را سفارش دهند تا بدون هیچ ایرادی در منزل آن‌ها برسد و سورپرایز شوند. برای مشاهده محصولات روز مارد شهرکادو، روی همین عنوان در بالا کلیک کنید.

روز مادر در کشورهای مختلف متفاوت است. هر کشور آداب و رسوم مخصوص به خود را برای روز دارد. با این حال در نهایت هدف برگزاری این جشن برای تمام اقوام و ملل‌ها یکسان است، چرا که همه می‌خواهند در این روز از مادر خود قدردانی کنند. برای مثال برخی از کشورهای غربی مانند انگلستان، هر سال جشن روز مادر را در دومین یکشنبه از ماه می برگزار می‌کنند. در این میان کشورهایی هم هستند که به‌جای روز مادر، روز جهانی زن را جشن می‌گیرند. در واقع در تقویم سالانه آن‌ها مناسبتی با عنوان روز مادر وجود ندارد!

2) جشن میانه زمستان

شاید اسم این جشن را کمتر شنیده باشید. این جشن که تاریخ 15 بهمن را به خود اختصاص داده است، یکی از جشن‌های کهن ایران باستان به شمار می‌رود. این جشن متأسفانه با گذر زمان به فراموشی سپرده شد. در حقیقت جشن‌های زیادی در دوران ایران باستان وجود داشته و این نشان می‌دهد که مردم در آن دوران به پایکوبی و جشن اهمیت زیادی می‌دادند.

مردم در جشن میانه زمستان در کنار یکدیگر به شادی و پایکوبی می‌پرداختند. آن‌ها بر این باور بودند که چون کمر غول سرما شکسته شده و به زودی جای خود را با فصل دل‌انگیز بهار عوض می‌کند و با آمدن فصل بهار به اصطلاح زمین زنده می‌شود، وقت جشن و شادی خواهد بود. ابعاد مختلف این جشن آن را بیش از پیش جذاب و جالب می‌کند. یکی از این ابعاد گاهنبار است که در این جشن برای مردم اهمیت زیادی داشته است.

گاهنبار، گاهبار یا گَهَنبار بنا بر نوشته‌هایی به جا مانده از اسطوره‌های آریایی و زرتشتی به 6 روزی می‌گویند که خداوند در آن 6 روز دنیا را آفریده است. علاوه بر این فرضیه، در کتاب زند از زرتشت آمده که اهوارا مزدا دنیا را در 6 گاه خلق کرد. هر گاه اسمی برای خود دارد که در آن زمان با فرا رسیدن هر گاه، جشنی برگزار می‌کردند که یکی از این گاه‌ها را در جشن میانه زمستان برگزار می‌کردند. با این تعاریف، جشن میانه زمستان را با نام جشن گاهنباری هم می‌شناختند

ارسال هدیه به ایران

3) روز ولنتاین

بیست و پنجمین روز از ماه بهمن به روز عشاق یا همان ولنتاین تعلق گرفته است. این روز را سالانه در فرهنگ مدرن غربی جشن می‌گیرند و افراد با روش‌های مختلف به یکدیگر عشق خود را ابراز می‌کنند. در تقویم میلادی این مناسبت هر ساله در 14 فوریه برگزار می‌شود.

در زمان قدیم این روز با نام روز والنتین در بین مردم شناخته می‌شد. اگر بخواهیم به طور واضح بگوییم، روز ولنتاین جایی در فرهنگ ایران باستان ندارد و به فرهنگ غربی باز می‌گردد. تاریخچه این روز به داستانی در سال 269 میلادی مربوط است. برای مشاهده کالاهای ویژه ولنتاین، روی همین عنوان در بالا کلیک کنید.

روایات مختلف روز ولنتاین کدام است؟

طبق روایاتی که از آن دوره به جا مانده است، کشیشی به نامسنت والنتینبه سبب کمک به جوانان مسیحی و رومی برای ازدواج، به فرمان امپراتور آن زمان یعنی “کلادیوس دومکشته شد. با مردن او در این راه کسی نام او را از یاد نبرد و حتی از آن به بعد کلیساهایی با نام او نامگذاری شدند. با گذر زمان طبق ارادت و احترامی که مردم نسبتسنت والنتاینداشتند، او را به عنوان یک قدیس حامی عاشقان شناختند. باورهای زیادی در مورد این روایت وجود دارد. برای مثال عده‌ای معتقدند که روز ولنتاین، روز قتل کشیش والنتین است.

در این میان بعضی‌ از افراد نیز بر این باورند که این روز سالگرد مرگ یا همان خاکسپاری والنتین است. عقیده متفاوت گروهی از مردم، این مورد را بیان می‌کند که کلیسای کاتولیک به هدف مسیحی‌سازی یک رسم باستانی و مشرکانه لوپرکالیا که در روم مرسوم بود، این تاریخ را انتخاب کرده‌ است. جشن لوپرکالیا جشنی بود که تا اواخر قرن پنجم به مناسبت باروری در روم برگزار می‌گردید. اما برگزاری آن توسطپاپ ژلازیوس یکمدر سال 948 میلادی ممنوع شد. به دلیل همین موضوع 14 فوریه را به عنوان روز والنتین اعلام کردند تا جلوی این اعمال مشرکانه را بگیرند. 

4) روز پدر

روز پدر درست یک روز بعد از روز ولنتاین جشن گرفته می‌شود. در ایران به مناسبت ولادت حضرت علی (ع)، روز 13 رجب را به تاریخ هجری قمری روز پدر نامیدند. به دلیل این که تاریخ این روز نشات گرفته از تقویم قمری است، نمی‌توان روز مشخصی را در تقویم شمسی به روز پدر اختصای داد؛ چرا که هر ساله تاریخ آن تغییر می‌کند. پدران نیز همانند مادران زحمت زیادی برای تربیت فرزندان خود کشیده‌اند و در واقع نیاز است تا روزی برای قدردانی از آن‌ها در تقویم مشخص شود. در حال حاضر روز پدر در 110 کشور جشن گرفته می‌شود، ولی زمان آن‌ها متفاوت است.

برای مثال مردم کشور استرالیا روز پدر را در اولین یکشنبه از ماه سپتامبر به تاریخ میلادی جشن می‌گیرند. این روز در کشور استرالیا تعطیل عمومی نیست و مردم باید به کار خود بپردازند. هر سال در 32 شهرستان ایالت ویکتوریا جشنی برای بزرگداشت پدران و نشان دادن اهمیت حضور آن‌ها در خانواده بر پا می‌شود که در این جشن بزرگ به پدران برگزیدهجایزه پدر سالیا همان “Father of the year Award” اهدا می‌شود.

در ایران هیچ رسم و جشن خاصی برای بزرگداشت پدر وجود ندارد. تنها کاری که ما باید در این روز انجام دهیم، خوشحال کردن پدر خود است. در صورتی که تنوع زیادی هم در خرید کادو برای مرد‌ها وجود دارد. به عنوان مثال اگر پدر شما به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه زیادی دارد، می‌توانید با خریدن کتاب سبک مورد علاقه ایشان، لبخند را بر روی لب او بیاورید.

مناسبت‌های بهمن

5) روز عشق و جشن سپندارمذگان 

جشن سپندارمذگان یا همان اسپندگان، روز زمین و روز عشاق در فرهنگ و تمدن ایرانیان است. این جشن هم مانند جشن میانه زمستان یکی از مناسبت‌های مرسوم در ایران باستان بوده است که در تاریخ 29 بهمن برگزار می‌شود. می‌توان گفت که این روز از دوران شاهنشاهی هخامنشیان نشات گرفته است. طبق کتابی به نامآثار الباقیهنوشته ابوریحان بیرونی، روز 5 اسفند را هم روز بزرگداشت زمین، عشاق و زن‌ها نامیده‌اند.

نقد منابع دیگر

منابع کهن دیگری هم مبنی بر این که روز 5 اسفند را به عنوان روز زمین، عشق و زن یاد کنند، وجود دارند. با توجه به تغییراتی که در تقویم ایرانی‌ها رخ داده و ماه‌های زمستان هر کدام 31 روز دارند؛ این جشن در 29 بهمن برگزار می‌شود. واژه اسپند که به زبان پارسی میانه باز می‌گردد، از واژهسپندارمتوسپنته آرمئی‌تیدر زبان اوستایی گرفته شده است. این لغتسپنته آرمئی‌تیدر فرهنگ اوستایی، نام چهارمین امشاسپند است که از دو بخشسپنتهبه معنای پاک و مقدس وآرمئی‌تیبه معنای فروتنی و بردباری تشکیل می‌شود. به طور کلی واژه اسپند به معنای فروتنیِ و مقدس است.

با این تفاسیر می‌توان فهمید که در دوران ایران باستان، روزی را مختص به عشق قرار داده بودند که در این روز عشاق بتوانند محبت و علاقه خود را ابراز نمایند. همچنین طبیعت و زمین اهمیت ویژه‌ای برای مردم آن زمان داشته است که با گرفتن جشنی به این مناسبت، آن را نشان می‌دادند. با گذر زمان کمتر کسی این جشن را تحت این عنوان به یاد می‌آورد و تقریبا مردم ایران آن را به طور رسمی گرامی نمی‌دارند. 

جمع‌بندی

بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کرده‌اید. در این مقاله سعی کردیم تا مناسبت‌هایی که شما می‌توانید در کنار خانواده و عزیزان خود در ماه بهمن جشن بگیرید را معرفی کنیم. همچنین مطالب مفیدی را در مورد تاریخچه آن‌ها به طور خلاصه‌ بیان کردیم. بهتر است که برای هر یک از این مناسبت‌ها به سایت شهرکادو سر بزنید و سفارش خود را ثبت کنید. مجموعه ما ارسال گل و هدیه و کیک به ایران را در بهترین وضعیت ممکن انجام می‌دهد.

منبع: novinhub

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها