هنر معرق کاری

هنر معرق کاری یکی از زیباترین و اصیل‌ترین هنرهای ایرانی است. این هنر ظریف اصالت، زیبایی و خلاقیت را در بطن خود دارد. هنر صنایع دستی معرق کاری همانند سایر هنرهای صنایع دستی ایرانی قدمتی تاریخی دارد. تاریخ پیدایش هنر معرق روی چوب کاملاً مشخص نیست؛ ولی به دلیل تشابه ساخت هنر کاشی‌کاری معرق با معرق چوب می‌توان به رابطه بین آن‌ها پی برد.

هر دو هنر معرق روی کاشی و معرق چوب از تلفیق قطعات رنگی بوجود می‌آیند. هنر زیبای معرق را می‌توان به تابلوی نقاشی تشبیه کرد که در آن به جای رنگ از چوب‌های رنگی مختلف و به جای قلم مو از اره‌مویی استفاده می‌شود. اگر قصد خرید کادو برای عزیزان خود را دارید با خرید یک هدیه جذاب معرق کاری زیبا، اصالت و شکوه ایرانی را در قالب یک تابلوی معرق به او هدیه دهید. گالری شهرکادو عرضه کننده زیباترین هنرهای صنایع دستی ایرانی شما را در انتخاب هدایای ناب یاری می‌کند.

همچنین  می‌توانید با ثبت سفارش در شهرکادو و قابلیت ارسال گل به خارج از ایران مانند ارسال گل به سوئد، ارسال گل به اروپا، ارسال گل به امارات و… برای عزیزان و دوستان خود در خارج از کشور گل بفرستید و آن‌ها را سورپرایز کنید.

هنر معرق کاری

در فرهنگ فارسی عمید معنای کلمه معرق به این صورت آمده است: نوعی کاشی که از تکه‌های ریز ریز با اشکال گوناگون بریده شده است. این نوع کاشی برای تزیین داخل و خارج گنبد و سردر مساجد بکار می‌رفت. هنر معرق کاری در زمان سلجوقیان در قرن ششم هجری به اوج خود رسید. هنر صنایع دستی معرق کاری روی چوب قدمت پنجاه ساله دارد و در مقایسه با صنایع دستی دیگر تقریباً نوپا است. در این نوع معرق‌کاری ابتدا طرح مورد نظر را روی چوب پیاده کرده و به جای آن تکه‌هایی از چوب یا عاج در همان اندازه طرح جای‌گذاری می‌کردند.

بعد از ابداع اره‌مویی بسیار ظریف هنر معرق‌کاری وارد مرحله جدیدی شد و به هنری بسیار ظریف، زیبا و شگفت‌انگیز تبدیل شد. در این زمان به جای کنده‌کاری روی چوب با قرارگیری قطعات مختلف مانند عاج، فلز، استخوان، صدف و چوب‌های مختلف رنگی در کنار هم معرق ایجاد می‌شد.

هنر معرق کاری هدیه ای خاص

انواع هنر معرق کاری

هنر معرق‌کاری بر اساس تکه‌های بریده‌شده انواع مختلفی دارد و به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. این تکه‌ها از جنس چوب، فلز، کاشی یا چرم هستند و بر همین اساس طبقه‌بندی می‌شوند:

1. هنر معرق‌ کاری با چوب

معرق‌کاری با چوب بعد از معرق کاشی رواج یافت و به دلیل راحتی کار با چوب پیشرفت زیادی کرد. در معرق با چوب تکه‌های کوچک چوب برش خورده و روی طرح نهایی قرار می‌گیرند. برای ساخت یک هنر صنایع دستی معرق کاری با چوب از چوب‌هایی با بافت متراکم و محکم استفاده می‌شود. این چوب‌ها نباید رگه و گره داشته باشند. قطعات ریز چوبی که بر اساس طرح اولیه با اره‌مویی بریده شده‌اند به‌صورت یک پازل منظم کنار هم قرار می‌گیرند. نباید هیچ شکافی بین قطعات وجود داشته باشد. ضخامت چوب‌ها برای تولید تابلوی معرق نفیس 3-2 میلیمتر است.

معرق کاری با چوب

2. معرق‌ کاری روی فلز

در این نوع معرق‌کاری از فلزاتی مانند مس استفاده می‌شود. برای معرق‌کاری با فلز باید از فلزاتی استفاده کرد که رنگ ثابت و دوام مناسب داشته باشند تا در طول برش و ساخت، قطعات ریز کار آسیب نبینند.

3. هنر معرق کاری با چرم

در معرق با چرم اصلی‌ترین متریال در معرق با چرم پوست حیوانات است. پوست بز به دلیل مشخصات ویژه خود بهترین انتخاب برای این کار است. به دلیل اینکه معرق با چرم سختی زیادی دارد هنرمندان کمی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

4. معرق‌ کاری با پلی‌استر

این نوع معرق، معرق زمینه رنگ نیز نام دارد که برای تزیین ساختمان‌ها و ساخت تابلوهای دکوری استفاده می‌شود. در این روش که نیازی به برش زمینه کار ندارد از خمیر پلی‌استر استفاده می‌شود و در مقایسه با انواع دیگر هنر معرق ساده‌تر است.

5. معرق کاری روی کاشی

قدیمی‌ترین نمونه‌های معرق در ایران معرق کاشی است. در این نوع معرق از تکه‌های ریز کاشی با رنگ‌های مختلف برای ساخت طرح مورد نظر استفاده می‌شد. مهم‌ترین ویژگی معرق کاشی تنوع رنگی زیاد آن است.

معرق کاری روی کاشی هدیه ای جذاب

معرق‌های تلفیقی

انواعی از معرق وجود دارد که در ترکیب با هنرهای صنایع دستی دیگر بوجود آمده‌اند. این گروه از هنر معرق کاری بسیار زیبا، خلاقانه و جذاب هستند. در ادامه معرق‌های ترکیبی را معرفی می‌کنیم.

  • معرق مشبک: در این نوع معرق زمینه کار به‌دست آمده از مشبک با قطعات معرق پر می‌شود.
  • معرق گره: در این نوع معرق طرح گره توسط تنالیته‌های مختلف چوب معرق‌کاری می‌شود.
  • معرق منبت: در این روش تکه‌های برش‌خورده طرح معرق با سوهان و مغار فرم داده می‌شوند.
  • معرق خاتم: در این نوع معرق از برش ورقه‌های خاتم در برخی قسمت‌های هنر معرق‌کاری استفاده می‌شود.

هنر صنایع دستی معرق کاری

شما می‌خواهید به‌عنوان هدیه برای یکی از عزیزان خود از میان صنایع دستی گزینه‌ای را انتخاب کنید. با نگاهی به صنایع دستی ایرانی تصمیم می‌گیرید یک هدیه جذاب معرق کاری برای عزیز خود خریداری کنید. ما در ادامه پیشنهادهای مختلفی در زمینه انواع صنایع دستی هنر معرق کاری را به شما معرفی می‌کنیم.

  • انواع تابلوی معرق چوب
  • رحل قرآن معرق‌کاری
  • انواع جعبه جواهرات معرق‌کاری
  • ساعت دیواری معرق‌کاری
  • جعبه معرق چرم
  • انواع تابلوی معرق‌کاری مس
  • صفحه شطرنج معرق‌کاری
  • شکلات‌خوری معرق‌کاری مدل مشبک
  • ست کامل اتاق پذیرایی معرق چرم شامل جادستمال کاغذی، جعبه کارد و چنگال و سطل
  • قلمدان معرق‌کاری

انتخاب هر کدام از این گزینه‌های هنر معرق کاری نشان‌دهنده ارزشی است که نه‌تنها برای عزیزان خود قائل هستید بلکه می‌تواند نماد علاقه و احترام شما به هنر اصیل ایرانی باشد. ارج نهادن به هنرمندان، این طلایه‌‌داران شکوه و افتخار ایرانی موجب برجا ماندن میراث گذشتگان خواهد شد.

هنر صنایع دستی معرق کاری؛ ساعت

هدیه جذاب معرق کاری

برای انتخاب و خرید یک گزینه از میان انتخاب‌های هنر معرق کاری باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. سلیقه، جنسیت و شخصیت فردی که می‌خواهید به او هنر صنایع دستی معرق کاری هدیه دهید اهمیت دارد. از طرف دیگر بودجه‌ای که برای خرید هدیه جذاب معرق‌کاری اختصاص می‌دهید نیز مهم است. تابلوهای معرق‌کاری از جنس چوب و مس وجود دارد.

بسیاری از آنان در قالب‌های مذهبی هستند و برخی دیگر به‌صورت تابلوهایی از پرندگان، حیوانات، جنگل، مینیاتور یا شعر شاعران بزرگ تهیه شده‌اند. انتخاب هر کدام از آنها به فاکتورهایی بستگی دارد که قبلاً به آنها اشاره شد. موضوع مهم این است که هر کدام از آنها را هم که انتخاب کنید برای عزیزانتان ارزش معنوی بالایی خواهد داشت.

جمع‌بندی

هنر معرق کاری یکی دیگر از هنرهای اصیل و زیبای ایرانی است که از آغاز پیدایش تا کنون فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. با گذر قرن‌ها هنر صنایع دستی معرق کاری همانند سایر هنرهای صنایع دستی توسط هنرمندان باذوق به درجات بالای هنری و زیبایی دست یافته است. انتخاب یک هدیه جذاب معرق کاری برای یکی از عزیزان یا دوستانتان نشان‌دهنده ارزشی است که برای رابطه دوستی یا خانوادگی خود قائل هستید. از طرف دیگر نشان می‌دهد که شما به تاریخ، فرهنگ و میراث ایرانی خود نیز افتخار می‌کنید. گالری شهر کادو مرجعی معتبر در زمینه تهیه و عرضه انواع هدایای سنتی و مدرن است و هدف آن رضایت مشتریان عزیز است.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها