تاریخچه روز مادر

روز مادر به عنوان یکی از مناسبت‌های ویژه و مهم در تمام ملت‌ها شناخته شده است. در نتیجه تاریخچه روز مادر نیز بسیار غنی است. اصلا مگر می‌شود برای مادرانی که تمام عمر خود را برای فرزندان و کل خانواده زحمت کشیده‌اند، روزی برای قدردانی تعیین نکرد. این روز برای تمام مردم دنیا ارزشمند و قابل احترام است. در واقع همه افراد سعی می‌کنند که روز مادر را در کنار مادر خود جشن بگیرند و آن‌ها را خوشحال کنند.

همه ما اطلاعات کلی درباره روز مادر را می‌دانیم. با این حال در این مطلب از وبلاگ شهرکادو اطلاعات جزئی‌تری درباره این که چگونه روز مادر در کشورهای دیگر به رسمیت شناخته شده را با شما به اشتراک می‌گذاریم. پس اگر مشتاق هستید که تاریخچه روز مادر در ملل مختلف را بدانید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید. باید به این نکته نیز اشاره کنم که در این مقاله شما را برای “ارسال هدیه روز مادر به ایران” و “ارسال هدیه روز مادر به سراسر جهان” راهنمایی خواهیم کرد.

بهتر است که بدون هیچ حرف اضافی به سراغ اصل مطلب برویم. تاریخچه روز مادر در فرهنگ ما ایرانیان و در سراسر جهان عبارتند از:

الف) تاریخچه روز مادر در فرهنگ ما ایرانیان

خرید هدیه روز مادر

بیشینه تاریخی روز مادر به زمان قدیم باز می‌گردد. طبق کتاب‌هایی به اسم آثار الباقیه و التفّهیم از ابوریحان بیرونی، شاهنامه از فردوسی و شرف‌نامه از نظامی گنجوی، روز زن و روز مادر را در یک تاریخ همزمان با برگزاری جشن اسفندگان مورخ 5 اسفند نامگذاری کرده بودند. نام سپندارمت یا سپندارمد به زبان پهلوی، اسپند یا اسفند به زبان فارسی و سپَنتَ آرمَیتی در زبان گات‌ها به عنوان یکی از فروزه‌های اهورا مزدا نامیده شده است.

این نام در زبان‌های مختلف اسامی متفاوتی نیز دارد. در جهان مینُوی سمبل دوست‌داری و فروتنی و بردباری اهورامزدا و در این جهان سمبل نگهبانی زمین و سرسبزی آن است. از این رو در تقویم ایرانیان دوازدهمین ماه سال اسفند نامیده شد. پنجمین روز از این ماه را روز مادر و روز برگزاری جشن اسفندگان در تاریخ تصویب کرده بودند.

در سال 1339 و در دوران حکومت رضا شاه، 25 آذر را به سبب سالروز تاسیس کانون حمایت از نوزادان و مادران روز مادر نامیدند. انجمن کانون حمایت از مادران و نوزادان توسط رضا شاه در سال 1319 بنیان‌گذاری شده بود! در طی گذر 20 سال، روز تاسیس آن را به عنوان روز مادر شناختند. بعد از انقلاب سال 1357 تاریخ این روز به روز دیگری تغییر یافت. از سال 1357 تا به امروز، روز مادر را مصادف با ولادت حضرت زهرا (س) جشن می‌گیرند. برای مشاهده تمام هدایای روز مادر در فروشگاه شهرکادو، روی عنوان همین بخش در بالا کلیک کنید.

ب) تاریخچه روز مادر در ملل گوناگون

هر جامعه‌ای طبق آداب و رسوم و اعتقادات خود تاریخ‌های متفاوتی را برای مناسبت‌های گوناگون خود مثل روز مادر اعلام می‌کند. حال می‌خواهیم در ادامه این مطلب در مورد تاریخچه نامگذاری روز مادر و موعد آن در برخی کشورها مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم. قطعاً برای شما هم جالب خواهد بود که درباره کشورهای مختلف چنین اطلاعاتی را کسب کنید. هشت کشوری که ما در آن‌ها تاریخچه روز مادر را بررسی می‌کنیم عبارتند از:

1) فرانسه

ارسال گل به فرانسه

دولت فرانسه با کاهش شدید میزان زاد و ولد در کشور خود مواجه شد. سپس در طی اقداماتی در سال‌های 1896 تا 1904 تصمیم گرفت که از مادران خانواده‌های پرجمعیت قدردانی کند. سال 1918 در شهر لیون تصمیم بر آن شد که روز مادر یا همان journée des Mères را جشن بگیرند. طی گذر زمان دولت فرانسه مجدداً برای مبارزه با کاهش جمعیت تصمیم گرفت که این روز را به روز ملی مادران خانواده‌های پر‌جمعیت تغییر دهد.

در فرانسوی به این روز Journée Nationale des Mères de familles nombreuses می‌گویند. برای تاثیرگذاری بیشتر این نام در جامعه و در سال 1920 نشان‌های افتخاری را به مادران اعطا می‌کردند. در حال حاضر این دولت از تمامی مادران حتی آن‌هایی که خانواده‌های کم جمعیتی دارند نیز قدردانی می‌کند. آن‌ها هر ساله اولین یکشنبه ژوئن را در صورتی که “عید پنجاهه” از همان روز شروع شود، به عنوان روز مادر می‌شناسند.

یکی از مزایای فروشگاه شهرکادو، ارسال گل به سراسر جهان است. شما برای ارسال گل به فرانسه نیز می‌توانید روی نام “فرانسه” در بالا کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه در فروشگاه شهرکادو شوید.

2) استرالیا

تاریخچه روز مادر

مردم استرالیا دومین یکشنبه از ماه می را به مناسبت روز مادر جشن می‌گیرند. در سال 1924 به واسطه خانم “جانت هیدن” سنت هدیه دادن به مادران برای اولین بار در بین مردم رواج یافت. خانم جانت هیدن طی اقداماتی بیمارانی را در بیمارستان “نویینتون” مشاهده کرد که اکثر آن‌ها مادرانی تنها و فراموش شده‌ بودند. همین مورد باعث شد که تاریخچه روز مادر در استرالیا زیبا‌تر شود.

او برای خوشحالی آن‌ها تلاش کرد تا از طرف بچه‌های مدرسه و مراکز تجاری بودجه کافی برای کادو دادن به آن‌ها را فراهم کند. هر سال میزان کمک و پشتیبانی به او زیادتر از قبل می‌شد تا به امروز که هدیه دادن و خوشحال کردن مادران به یک رسم معمول در استرالیا تبدیل شده است. مردم این کشور طبق آداب خود در روز مادر، صبحانه را برای او به تخت خواب می‌برند و به مادر خود گل داوودی هدیه می‌دهند. همچنین شما برای ارسال گل به استرالیا می‌توانید روی نام “استرالیا” در بالا کلیک کنید  و گل‌های بسیار زیبای فروشگاه شهرکادو را مشاهده کنید.

3) آلمان

ارسال گل به آلمان

آلمان در سال 1919 به عنوان کشوری که کمترین میزان زاد و ولد را داشت، در کل اروپا شناخته شد. مشکل در جایی بود که به طور مداوم وضعیت این روند بدتر می‌شد. آن‌ها دلیل این تولد کم فرزندان جدید را کار کردن خانم‌ها در بیرون از محیط خانه می‌دانستند. با این حال در مجموع تاریخچه روز مادر در آلمان، زیبایی و جذابیت خاصی مانند استرالیا ندارد.

تمام گروه‌های صاحب نفوذ از قبیل سیاست‌مداران چپ و راست، زنان کلیسا و گروه‌های فمینیست تصمیم گرفتند تا مادر بودن را به عنوان نقش مهم و با ارزش در جامعه معرفی کنند. این گروه‌ها در سال 1923 روزی را به نام روز مادر یا همان Muttertag در تقویم خود ثبت نمودند و با الگوگیری از کشورهای آمریکا و نروژ این روز را تعطیل رسمی اعلام کردند. اگر دوست دارید که به المان گل ارسال کنید، روی نام “آلمان” در بالا کلیک کنید.

4) ژاپن

تاریخچه روز مادر

طبق تاریخچه روز مادر که از کشور ژاپن در اختیار داریم، آن‌ها در دوره “شووا” این مناسبت را مصادف با روز تولد ملکه کوگو (مادر امپراتوری آکی‌هیتو) می‌دانستند. طبق تغییراتی که در مرسومات جامعه رخ داد، در سال 1931 اتحادیه‌ای از زنان شاهنشاهی تشکیل شد. همچنین گرامیداشت روز مادر موضوع مورد بحث آن جلسه بود.

در نهایت حدود سال 1949 بئد که دولت ژاپن تصمیم گرفت تا دومین یکشنبه از ماه می (May) را به عنوان روز مادر در تقویم خود ثبت نماید. در حال حاضر بیشتر مردم این کشور در روز مادر رسم بر این دارند که به مادران خود گل‌های میخک و رز هدیه دهند. متأسفانه سرویس ارسال گل به کشور ژاپن در فروشگاه شهرکادو به صورت موقتی غیرفعال است و تلاش ما بر این است که آن را هرچه زودتر فعال کنیم. 

5) جوامع عرب

ارسال گل به ایران

بیشتر کشورهای جوامع عرب روز 21 مارس را روز مادر یا عيد الأم می‌شناسند. تاریخ 21 مارس به عنوان روز مادر برای اولین بار در سال 1943 و توسط یک روزنامه‌نگار به نام مصطفی امین تصویب شد. این روزنامه‌نگار مصری کتابی با نام Smiling America را در همان سال منتشر کرد. این کتاب در مورد مادر بیوه‌ای بود که تمام عمر خود را صرف بزرگ کردن پسر خود کرده بود و هنگامی که پسر به اوج موفقیت خود رسید، او را تنها گذاشت.

کتاب زیبای مصطفی امین باعث شد که روزی را با نام روز مادر در تقویم ثبت نمایند. طی این اتفاقات رئیس جمهور آن زمان به نام جمال عبدالناصر، تاریخ 21 مارس را در سال 1956 به طور رسمی روز مادر اعلام کرد. هنگامی که مصطفی امین بر سر موضوعاتی بازداشت شد، حکومت تلاش کرد تا این روز را به روز خانواده تغییر دهد که یادی از موسس آن روز در ذهن مردم باقی نماند.

در نهایت هیچ کدام از تلاش‌های آن‌ها در راستای تغییر نام این روز به نتیجه نرسید و مردم عرب با سروده‌های سنتی خود این روز را به مادر خود تبریک می‌گویند. همچنین شما برای ارسال گل به امارات نیز می‌توانید روی عنوان “امارات” در بالا کلیک کنید و وارد صفحه مربوطه در فروشگاه شهرکادو شوید.

6) جمهوری چک

ارسال هدیه روز مادر به ایران

مردم این کشور روز زن را تا قبل از فرو ریختن دیوار برلین در سال 1989 جشن می‌گرفتند. پس از استقلال یافتن کشور در سال 1993، دولت جمهوری چک تصمیم گرفت که روز مادر و روز ولنتاین را در یک روز جشن بگیرند. این کار آن‌ها با اعتراضات زیادی از طرف مردم مواجه شد. آن‌ها معتقد بودند که این دو مناسبت بیشتر جنبه تجارتی و نمادین دارند و کمتر کسی به این مناسبت‌ها علاقه‌ دارد!

7) ایتالیا

تاریخچه روز مادر

مردم شهر آسیزی در ایتالیا برای اولین بار روز مادر را در 12 می سال 1957 جشن گرفتند. برگزاری جشن روز مادر در این تاریخ توسط اتلو میگلیوسی، کشیش محله توردیبتو انجام گرفت. این جشن آن‌قدر بین مردم محبوب شد که یک سال پس از آن، روز مادر در سراسر ایتالیا در همان تاریخ تصویب شد. جالب است بدانید که تاریخچه روز مادر در ایتالیا به همین چند کلمه خلاصه می‌شود و مورد قابل ذکر دیگری وجود ندارد!

8) پاکستان

ارسال هدیه روز مادر به ایران

تاریخ بزرگداشت این مناسبت مهم در کشور پاکستان مانند کشورهای دیگر، دومین یکشنبه از ماه می شناخته شده است. اکثر رسانه‌های گروهی مانند شبکه‌های تلویزیونی یا رادیو، با زدن ساز و آواز خواندن روز مادر را جشن می‌گیرند.

مردم پاکستان جایگاه مادر را بسیار والا و قابل احترام می‌دانند و طبق آداب و رسومی که دارند هدیه‌های خود را همراه با متون زیبا و احساسی به آن‌ها تقدیم می‌کنند. همچنین کسانی که مادر خود را از دست داده‌اند، برای آرامش روح آن‌ها دعا می‌کنند و در عوض به نزدیکان و عزیزان خود هدیه می‌دهند. تاریخچه روز مادر در پاکستان قابل احترام و ستایش است.

هدایای مناسب روز مادر

اصولا به ندرت پیش می‌آید که کسی در روز مادر نداند که چه کادویی را برای مادر خود بخرد. در بعضی از اوقات ممکن است که به دلیل تنوع در خرید کادو برای بانوان، سردرگم شویم که چه هدیه‌ای می‌تواند مادر ما را خوشحال کند. هر کسی هنگام خریدن کادو اولین موردی که باید اولویت قرار بدهد، علاقه و سلیقه طرف مقابل و در این بخش دقیقا مادر خود است. در واقع شما نزدیکان خود را خیلی خوب می‌شناسید. پس می‌توانید با بودجه‌ای که دارید، هدیه‌ای بخرید که همیشه در یاد مادر شما باقی بماند.

برای مثال اگر مادر شما خانه‌دار است یا مدت زیادی را در خانه می‌گذراند، خریدن یک گیاه طبیعی یا یک کتاب خوب می‌تواند خیلی در روحیه ایشان تاثیر بگذارد. در نهایت اگر فراموش کردید که کادویی برای آن‌ها تهیه کنید، می‌توانید با یک دسته گل و کیک به استقبال آن‌ها بروید. همچنین شما با کلیک بر روی نام این بخش، به صفحه فروشگاه شهرکادو برای روز مادر منتقل می‌شوید و تمام هدایای مناسب روز مادر را مشاهده می‌کنید.

جمع‌بندی

ما تمام سعی خود را کردیم تا در این مطلب از وبلاگ شهرکادو اطلاعات خوب و جالبی را در مورد این موضوع به شما ارائه دهیم. در ابتدا برای آشنایی بیشتر شما کمی در مورد تاریخچه روز مادر در ایران صحبت کردیم. بعد از آن تاریخچه روز مادر در 8 کشور دنیا را بیان کردیم. خبر خوش این است که شما با کلیک بر روی نام هر کشور در این مقاله، به صفحه مورد نظر برای ارسال گل و هدیه روز مادر در آن کشور منتقل می‌شوید و میی‌توانید به راحتی سفارش خود را ثبت کنید.

شما فکر می‌کنید که تاریخچه روز مادر در کدام کشور غنی‌تر است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو در میان بگذارید.

منبع: tasvirezendegi

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها