مناسبت‌های فروردین

هر ساله مردم زیادی بی‌صبرانه منتظر شروع سال جدید و آغاز تعطیلات عید هستند. ماه فروردین با تعطیلاتی 13 روزه شروع می‌شود و در مناسبت‌های زیادی را در خود جای داده است. اولین و محبوب‌ترین مناسبت این ماه عید نوروز است که همه از آمدن آن خوشحال می‌شوند. در این تعطیلات نوروزی مردم با فراهم کردن هدایای مختلف به دیدار یکدیگر می‌روند و یا به سایر استان‌های ایران سفر می‌کنند. کادو دادن در این زمان که به اصطلاح عیدی معروف است، بیشتر در میان بزرگ‌ترها یا پدران خانواده رواج دارد.

دادن پول، گل، انواع لوازم تزئینی و زیبا نمونه‌هایی از عیدی‌های مرسوم هستند. سایت شهرکادو در این راستا خدمات گوناگونی را در اختیار شما قرار داده است تا با استفاده از آن‌ها بتوانید به راحتی کادوهای خود را تهیه فرمایید. در این مقاله از وبلاگ شهرکادو برای آشنایی بیشتر شما، می‌خواهیم که چند مورد از جشن‌ها و مناسبت‌های معروف ماه فروردین را نام ببریم و در مورد هر کدام کمی توضیح دهیم. پس ما را تا انتهای این مقاله جذاب همراهی نمایید.

مناسبت‌های فروردین

همان‌طور که در بخش قبل نیز متوجه شده‌اید، ماه فروردین پر از مناسبت‌های خاص و زیباست. شما برای ارسال هدیه عید نوروز به ایران به راحتی می‌توانید روی عنوان این بخش کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید. پس بهتر است که بدون هیچ حرف اضافی به سراغ برخی از آن‌ها برویم. مناسبت‌های فروردین ماه عبارتند از:

1) روز امید 

مناسبت‌های فروردین

شاید کمتر کسی این مناسبت را بشناسد و احتمالا عنوان آن برای بعضی از افراد کمی عجیب باشد. روز امید مناسبت بسیار زیبایی است که از دوران ایران باستان به یادگار باقی مانده است. در زمان قدیم ایرانیان این روز را در ششم فروردین ماه با نوشتن آرزوها یا خواسته‌های نیک خود برای دیگران جشن می‌گرفتند.

آن‌ها نامه‌های خود را به طرف مقابل می‌دادند تا حس همدلی و همبستگی میان افراد بیشتر شود. هنوز هم این آیین به شکل‌های دیگر میان مردم کشور باقی مانده است. در گاهشمار ایرانی، روز ششم هر ماه را خرداد روز می‌گفتند. که خرداد در ماه فروردین جز یکی از روزهای مهم  و خجسته در گاهشمار ایرانی به شمار می‌رفت.

ششم فروردین به روز شاد باش یا روز نوروز بزرگ هم معروف است. این مناسبت از انتظار پیدایی دوباره کیخسرو نشات گرفته است. در منابع کهن از دانشمندانی همچون ابوریحان بیرونی، فردوسی و ابن ندیم مطالبی تحت عنوان اختراع خط توسط جمشید و بر تخت نشستن او آورده شده است. گفته شده است که روز ششم فروردین جمشید بر تخت نشست و با نوشتن نامه‌ای به مردم خبرهای خوشی را مژده داد که به همین دلیل این روز را روز امید نامیدند. 

2) روز جهانی تئاتر

مناسبت‌های فروردین

هفتم فروردین مصادف با بیست و هفتم مارچ در تقویم میلادی به عنوان روز جهانی تئاتر نامگذاری شده است. تاریخچه نامگذاری این روز به سال 1962 میلادی باز می‌گردد. در این سال برای اولین بار سازمان انیستیتوی جهانی تئاتر یا همان “ITI” در فنلاند برای بزرگداشت تئاتر طرحی را ارائه داد.

این طرح در نهمین کنگره جهانی توسط رئیس سازمان “ITI” به طور رسمی تصویب گردید و به عنوان یک طرح سالیانه در تقویم میلادی ثبت شد. از آن سال تا به امروز هر ساله با برگزاری مراسم‌های مختلفی این روز را گرامی می‌دارند و برای رسیدن به جامعه‌ جهانی و انسان دوستانه، انجمن‌های ملی در تمام جهان برنامه‌های خود را به آی‌تی‌آی جهانی معرفی می‌کنند.

در این برنامه‌ها هر کشور هنر نمایش خود را به مخاطبان زیادی به عنوان حامیان اصلی تئاتر نشان می‌دهد. شما به مناسبت این روز می‌توانید همراه با خانواده یا دوستان خود به نمایش تئاتر بروید و از این هنر در کشور خود حمایت کنید. نمایش تئاتر در همه موضوعات درام، طنز وفعالیت می‌کند که با توجه به سلیقه خود می‌توانید به تماشا آن بروید. همچنین عده زیادی از نوجوانان و جوانان در این حیطه فعالیت می‌کنند که از حضور شما در نمایش‌های خود حتما استقبال خواهند کرد. 

3) جشن آبانگاه

ارسال هدیه به ایران

از دیگر جشن‌های جالب ایران کهن که جزو مناسبت‌های فروردین ماه است، جشن آبانگاه است که در روز 10 فروردین برگزار می‌شود. ما به عنوان فردی ایرانی باید با آداب و رسوم و مناسبت‌های ایران کهن آشنا باشیم تا تاریخ پرشکوه ایران به فراموشی سپرده نشود. مردم در این روز مراسم آب‌پاشی به یکدیگر را انجام می‌دادند و با این کار برای بارش باران منتظر می‌ماندند. این جشن با جشن آبانگان که در دهم آبان برگزار می‌شود، کاملا متفاوت است. جشن آبانگاه را به سبب نخستین آبان روز سال جشن می‌گرفتند و در این روز آبان یا همان ناهید را ستایش می‌کردند.

در زمان قدیم ناهید ابتدا به عنوان سیاره‌ای شناخته شد و با گذشت زمان به ایزد بانوی نگهبان آب‌های روان و پاکیزگی آب‌ها تبدیل شد. در نتیجه برگزاری این جشن با اعتقادات مردم آن زمان در یک سو بوده است که در زمان حال چنین اعتقاداتی در میان مردم باقی نمانده است. با وجود این موضوع ما می‌توانیم با کسب اطلاعات درباره این مناسبت‌ها فرهنگ ایرانیان کهن را پاس بداریم. 

4) روز جمهوری اسلامی ایران

مناسبت‌های فروردین

روز جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 در تقویم شمسی تصویب شد. در 12 فرودین سال 1358 با نتایج 98.2 درصدی رای به حکومت جهموری اسلام، این روز به عنوان روز بزرگداشت جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شد. تا قبل از آن در روز 22 بهمن سال 1357 امام خمینی (ره) پیروزی انقلاب دولت را به طور موقت اعلام کرد و در تاریخ 10 فروردین سال 1358 انتخابات در سراسر کشور برگزار شد.

این انتخابات با استقبال و حضور جمعیت زیادی از مردم انجام گرفت که به عنوان اولین انتخابات آزاد در تاریخ ایران ثبت شد. در نهایت این رفراندوم جمهوری اسلامی در ساعت 2 بامداد 12 فروردین، طبق منابع شمارش آرا به پایان رسید. خیابان‌ها و مناطق دیدنی در این روز با نوارهایی به رنگ پرچم ایران و ریسه‌های رنگی تزئین می‌کردند تا این مناسبت در میان مردم گرامی داشته شوند. 

5) سیزده به در

ارسال هدیه عید نوروز به ایران

تاریخ 13 فروردین آخرین روز تعطیلات نوروزی یا همان سیزده به در است. همه مردم ایران در این روز با خانواده‌های خود به طبیعت می‌روند و اوقات خوشی را در کنار یکدیگر می‌گذرانند. جشن سیزده به در کمی تاریخ مبهمی دارد و اساس یا مبنا یکسانی مانند سایر جشن‌های ایرانی ندارد. در واقع در کتاب‌های تاریخی به چنین جشنی اشاره مستقیمی نشده است؛ اما منابع کهنی وجود دارند که در مورد روز سیزدهم فروردین به مطالبی اشاره کرده‌اند. طبق این منابع کهن، ایرانیان باستان در آغاز سال جدید بعد از دوازده روز جشن و شادی، روز سیزدهم را روز فرخنده‌ای می‌دانستند که با رفتن به باغ یا صحرا آن روز را در کنار هم جشن می‌گرفتند.

مردم در سال‌های قبل آیین‌های مختلفی را در این روز انجام می‌دادند و با گذر زمان این آیین شکل سنت به خود گرفت. سنت‌هایی مانند گره زدن سبزه، سبزه به رود سپردن، خوردن کاهو با سکنجبین، پختن خوراکی‌های خوشمزه مثل آش رشته و پرتاب 13 عدد سنگ هنوز در میان مردم وجود دارد. گره زدن سبزه از باقی مرسومات رایج‌تر است که بیشتر جوانان آن را انجام می‌دهند. گره زدن سبزه به معنای گره خوردن زندگی فرد با طبیعت است. به عقیده مردم ایران باستان با این کار زندگی فرد همیشه سبز و شاداب باقی می‌ماند.  

6) روز بهداشت

مناسبت‌های فروردین

روز بهداشت در بین تمام مردم جهان شناخته شده است و به تاریخ شمسی مصادف با 19 فروردین جشن گرفته می‌شود. هفتم آوریل تحت نظارت مجمع بهداشت سازمان جهانی و سازمان‌های دیگر به عنوان “world healthy day” تصویب شده است. این تاریخ از سال 1950 نامگذاری شد و تا قبل از آن در سال 1948 سازمان بهداشت جهانی برای نخستین بار اولین مجمع جهانی را تشکیل داده بود. هر سال با فرا رسیدن این روز، سازمان موضوع خاصی را انتخاب می‌کند.

هدف از انتخاب موضوع برای روز بهداشت این است که مردم نسبت به آن آگاهی و توجه بیشتری داشته باشند که در طی این انتخابات، سازمان بهداشت جهانی اقدامات و فعالیت‌های زیادی هم انجام می‌دهد. برای مثال در سال 2017 موضوع منتخب افسردگی بود و شعاربیایید صحبت کنیم” را برای آن بیان کردند. در این صورت مردم به سلامت روانی خود بیشتر توجه می‌کنند و با کسب اطلاعات بیشتر اطرافیان خود که در معرض این بیماری هستند را راهنمایی و کمک می‌کنند. 

7) روز دندان پزشک

مناسبت‌های فروردین

دندان پزشک‌ها نقش مهمی در جامعه پزشکی دارند و باید روزی برای تقدیر از آن‌ها نیز تعیین شود. روز 23 فروردین روز دندان پزشک در تقویم شمسی نامگذاری شده است. تا قبل از انقلاب اسلامی 24 دی ماه را روز دندان پزشک اعلام کرده بودند؛ ولی با تصویب طرح تربیت بهداشت‌کاران دندان و دهان در سال 1360 این روز به 23 فروردین تغییر یافت. تقریبا 70 سال است که شغل دندان پزشکی در حیطه پزشکی وارد ایران شده است.

در ابتدای سال 1300 هجری شمسی فقط سه نفر دندان پزشک در شهر تهران مشغول به کار بودند. با گذر زمان و توجه بیشتر مردم به سلامت دهان و دندان این مقدار مدام افزایش یافت. انجمن دندان پزشکی آمریکا و فدراسیون بین‌المللی دندان پزشکی “FDI” روز 12 سپتامبر را به عنوان روز جهانی بهداشت دهان و دندان اعلام کردند. همچنین روز 9 فوریه نیز به عنوان روز جهانی دندان پزشک معرفی شده است. اگر فردی از نزدیکان شما دندان پزشک است، می‌توانید در این روز با خرید کادو یا گلی زیبا از زحمات او قدردانی نمایید. برای ارسال انواع هدیه به ایران روی اینجا کلیک کنید.

8) روز بزرگداشت عطار نیشابوری

مناسبت‌های فروردین

روز 25 فروردین به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری در تقویم شمسی ثبت گردیده است. مردم نیشابور هر سال با آمدن این روز مراسم بزرگداشت شیخ فرید‌ الدین عطار نیشابوری را برگزار می‌کنند. شیخ فرید الدین محمد بن ابراهیم نیشابوری معروف به عطار، شاعر و عارف ایرانی در قرن ششم و آغاز قرن هفتم میلادی بوده است. تاریخ ولادت او کمی مبهم است. برخی از افراد سال ولادت او را 513 هجری قمری می‌دانند و بعضی مورخان تاریخ تولد عطار را 523 هجری قمری اعلام کرده‌اند.

از دروان کودکی او همانند تاریخ تولدش اطلاعات زیادی وجود ندارد. تنها اطلاعات موجود این است که پدر او در شهر شادیاخ یکی از توابع شهر نیشابور، به شغل عطاری مشغول بوده است. پس از فوت پدر، فرید الدین شغل پدر را ادامه می‌داد. در مورد تاریخ وفات او تحقیقات زیادی انجام شده که بیشتر مورخان این تاریخ را 627 هجری قمری اعلام نمودند. عطار به غیر از دیوان مفصل، آثار بسیاری از جمله اسرارنامه، الهی نامه، خسرو نامه، لسان‌الغیب را از خود به جای گذاشته است. معروف‌ترین اثر وی منطق‌الطیر نام دارد که جزو دسته آثار مثنوی عطار به شمار می‌رود. 

جمع‌بندی

در این مقاله از وبلاگ شهرکادو هشت مورد از مناسبت‌های مهم فروردین ماه را برای شما نام بردیم و درباره هر کدام توضیحاتی را بیان کردیم. در این میان دو مناسبت را از زمان قدیم ایران معرفی کردیم تا با فرهنگ و آداب آن زمان نیز بیشتر اشنا شوید. این مناسبت‌ها بهانه‌ی خوبی هستند تا شما در کنار هم جمع شوید. همچنین به عنوان فرصتی مناسب برای استراحت و دوری از مشغله‌های کاری هم به شما می‌رود. اگر دوست دارید که برای این مناسبت‌ها عزیزان خود را شاد کنید و برای آن‌ها در ایران هدیه ارسال کنید، روی اینجا کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه در فروشگاه شهرکادو شوید.

آیا شما مناسب دیگری را در ماه فروردین می‌شناسید که ما در این مطلب به آن اشاره نکرده باشیم؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو در میان بگذارید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها