تاثیرات هدیه دادن به دوستان

هدیه بخش مهمی از تعاملات انسانی است. در فرهنگ لغت فارسی هدیه‌ به این صورت تعریف شده است: «چیزی که به‌صورت داوطلبانه و میل شخصی تهیه می‌شود و به معنای جبران خسارت نیست». به‌عنوان اولین مزیت هدیه دادن باید بگوییم که با هدیه‌دادن می‌توانیم بدون کلامی، احساسات زیبا و علاقه خود را به طرف مقابل نشان دهیم. یک هدیه خوب می‌تواند تأثیر هزاران کلام را در خود داشته باشد. تاثیر هدیه بر روحیه افراد دوجانبه است؛ یعنی هم هدیه‌دهنده و هم هدیه‌آورنده از نظر روانی احساس شادمانی همراه با سبک‌بالی می‌کنند؛ دلیل آن ترشح هورمون سروتونین در مغز است که به هورمون شادی‌آور نیز معروف است. از نظر روان‌شناسی هدیه‌دادن می‌تواند پیوند بین دوستان را مستحکم و نوعی وابستگی روانی بین آن‌ها ایجاد کند. همراه با گروه شهر کادو تاثیرات هدیه دادن به دوستان را بررسی می‌کنیم.

برای مطالعه مقاله «هدایای مناسب برای خانم های متولد خرداد» کلیک کنید.

تاثیرات هدیه دادن به دوستان

هدیه‌دادن موجب برقراری پیوندی خاص بین دوطرف می‌شود و ارتباطی که در این میان شکل می‌گیرد تعادلی جدید برقرار می‌کند. از تاثیرات هدیه دادن به دوستان این است که می‌تواند موجب تبادل احساسات ناب بین دو طرف شود. وقتی هدیه گیرنده خوشحال می‌شود این حس خوشحالی به هدیه‌دهنده نیز منتقل می‌شود و درنتیجه انرژی مثبت بین آن‌ها جریان می‌یابد. هدیه‌دادن حاوی پیامی برای طرف مقابل است که به او می‌گوید شما برایش اهمیت قائل هستید. همیشه کلمات نمی‌توانند تمامی احساسات ما را نشان دهند و گاهی بدون کلام و با یک هدیه مناسب می‌توان احساسات پاک و محبت‌آمیز خود را به دوستان یا اطرافیان نشان دهیم.

هدیه دادن به دیگران

مزیت هدیه ‌دادن

ما به کسانی هدیه می‌دهیم که خواستار برقراری رابطه یا تحکیم روابط خود با آن‌ها هستیم. منظور از رابطه فقط روابط رمانتیک و احساسی نیست و تمام روابط انسان‌ها را در بر می‌گیرد. هدیه‌دادن می‌تواند نشان‌دهنده روابط ما با دوستان و اطرافیان باشد و به تحکیم پیوند ما با آنان کمک کند. مهم‌ترین مزیت هدیه دادن رسیدن به این هدف است: قدردانی و ابراز محبت. هدف انسان‌ها از هدیه‌دادن این است که به یکدیگر  مراتب قدردانی خود و ارزش طرف مقابل را نشان دهیم. از جمله تاثیرات هدیه دادن به دوستان این است که لذتی خوشایند و ماندگار بر ذهن و روان هدیه‌دهنده باقی می‌گذارد؛ زیرا خوشحالی که هنگام باز کردن هدیه به وجود می‌آید موقتی است؛ ولی لذت هدیه‌دادن تا مدت‌ها همراه با هدیه‌دهنده باقی می‌ماند. وقتی فردی از دوست، خانواده یا آشنای خود هدیه دریافت می‌کند تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین یکی دیگر از تاثیرات هدیه دادن به دوستان تحت‌تأثیر قراردادن آن‌ها از نظر عاطفی و احساسی است. پیشنهاد می کنیم مقاله نکات مهم برای خرید هدیه را مطالعه کنید.

چرا هدیه‌دادن را دوست داریم؟

تحقیقات روان‌شناسی نشان می‌دهد که هدیه‌دادن بیشتر از هدیه گرفتن موجب احساس شادمانی در فرد می‌شود. در کتاب مقدس مسیحیان آیه‌ای به این مضمون وجود دارد که «بخشش بهتر از دریافت‌کردن است.» از طرف دیگر فرهنگ خرید هدیه تأثیر چشمگیری بر اقتصاد جهانی دارد؛ به‌عنوان‌مثال سالانه در آمریکا بیش از 500 میلیارد دلار پول صرف خرید هدیه می‌شود. حال به بررسی دیدگاه‌های روان‌شناسی تاثیرات هدیه دادن به دوستان می‌پردازیم.

1. تاثیر مثبت روی سلامتی

تحقیقات نشان می‌دهد که بخشش از نظر مادی یا معنوی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، موجب کاهش دردهای جسمانی می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و افسردگی را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده افرادی که به دیگران کمک می‌کنند بهتر می‌توانند با مشکلات و تنش‌های زندگی خود کنار آیند.

2. سخاوت خودخواهانه

هدیه‌دادن یک عمل خودخواهانه است. ما هدیه‌دادن را به این دلیل دوست داریم؛ چون بازخورد خوبی برایمان دارد. هر چیزی که موجب شود انسان‌ها انگیزه ارزشمندبودن پیدا کنند و با شادی‌های هر چند کوچک دنیا را به مکان زیباتری تبدیل کنند، قابل‌ستایش است و هدیه‌دادن یکی  از چیزهایی است که موجب می‌شود حس و حال خوب در روابط انسانی برقرار شود.

هدیه خاص

3. تاثیرات هدیه دادن به دوستان؛ آثار روحی روانی

همان‌طور که می‌دانید استرس و تنش‌های زندگی آسیب‌های جسمی و روحی زیادی برای انسان دارند. هدیه‌دادن موجب کاهش ترشح هورمون استرس در فرد شده و هورمون‌های دوپامین و اندورفین در مغز ترشح می‌شود. این هورمون‌ها مسئول پاداش در مغز هستند و احساسات شادی‌بخش و خوب را در فرد به وجود می‌آورند.

دلایل هدیه‌دادن

قطعاً برای افراد زیادی اتفاق افتاده است که با هدیه‌دادن بتوانند روابطی را که به دلایلی از بین رفته از نو بسازند. از دیگر تاثیرات هدیه دادن به دوستان علاوه بر تحکیم روابط قدیمی، می‌توان به نوسازی روابط آسیب‌دیده یا بنای رابطه‌ای جدید اشاره کرد. در ادامه به برخی دلایل هدیه‌دادن می‌پردازیم.

1. نشانه قدردانی

بسیاری مواقع پیش می‌آید که خارج از مناسبت‌ها و جشن‌های معین به افراد هدیه می‌دهیم. در حقیقت این هدیه نشانه قدردانی ما از طرف مقابل برای امری خاص است؛ به‌عنوان‌مثال اگر بخواهید قدردانی خود را از فردی که موفقیت‌های بسیار خوبی در زمینه خاصی کسب کرده است نشان دهید به او پاداش می‌دهید. با این حرکت به طرف مقابل ارزش خود و کارش را یادآور شده و موجب خلق حسی ناب در او می‌شوید. آفرینش شادی و زیبایی بدون کلام از بهترین تاثیرات هدیه دادن به دوستان است.

2. برای عذرخواهی به‌خاطر اشتباهی که مرتکب شده‌اید

این موضوع که همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند یک واقعیت مسلم است و بسیاری از انسان‌ها از طریق اشتباه‌کردن و درس‌گرفتن از آن‌ها پیشرفت می‌کنند. به‌عنوان یک اصل طبیعی هیچ انسان سالم و عاقلی ازروی‌عمد مرتکب خطایی نمی‌شود که به دیگران آسیب بزند. بااین‌حال مواقعی در زندگی همه ما پیش می‌آید که ناخواسته مرتکب خطا شویم و به دیگران آسیب برسانیم. گاهی یک اظهارنظر نادرست یا کلامی نسنجیده می‌تواند موجب ناراحتی عزیزی شود. اگر نمی‌توانید عذرخواهی خود را با کلام نشان دهید هدیه‌دادن روش خوبی برای این کار است.

برای مطالعه مقاله «هدایای مناسب برای مردان متولد خرداد» کلیک کنید.

3. ایجاد خاص بودن در طرف مقابل

هدیه‌دادن به عزیزی که در دانشگاه قبول شده است یا دوستی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارد یا یکی از نزدیکان که کتاب جدیدی چاپ کرده است، همه می‌تواند حس خاص بودن را در آن‌ها ایجاد کند. این یکی دیگر از تاثیرات هدیه دادن به دوستان و آشنایان است که این احساس در آن‌ها ایجاد می‌شود که شما نسبت به تلاش‌های آن‌ها برای موفقیت آگاه هستید و آن‌ها را تحسین می‌کنید. چنین افرادی که در تنهایی خود سختی می‌کشند تا به موفقیت برسند با چنین حرکت زیبایی از طرف دوستان و اطرافیان احساس خاص بودن پیدا می‌کنند و متوجه می‌شوند که تلاش‌های آن‌ها نه فقط برای خودشان بلکه برای اطرافیانشان هم ارزشمند است.

تاثیر هدیه بر روحیه افراد

مهم‌ترین موضوع در هدیه‌دادن نفس عمل است. گرچه ممکن است برخی افراد ارزش مادی و کاربردی هدیه را هم در نظر بگیرند؛ ولی آنچه در درجه اول اهمیت دارد نیت و نفس هدیه‌دادن است؛ زیرا همان‌طور که گفتیم از مهم‌ترین تاثیرات هدیه دادن به دوستان و هدیه گرفتن اثرات روانی آن‌ها است که موجب تحکیم روابط، ایجاد روابط جدید یا ترمیم روابط آسیب‌دیده می‌شود. هدیه‌دادن قدرتی پنهان در خود دارد و بدون کلامی پیام محبت، عشق و زیبایی را به طرف مقابل القا می‌کند. با این عمل طرف مقابل به این حقیقت واقف می‌شود که تا چه اندازه برای شما اهمیت و ارزش دارد.

هدیه دادن به دیگران

جمع‌بندی

یکی از رسوم بسیار  زیبا و قدیمی در بین انسان‌ها هدیه‌دادن است. فرهنگ هدیه‌دادن از زمان‌های کهن رواج داشته است. از مهم‌ترین تاثیرات هدیه دادن به دوستان می‌توان به اثرات روحی روانی و حتی تأثیرات جسمانی اشاره کرد. شاید مهم‌ترین تاثیر هدیه بر روحیه افراد تحکیم روابط و انتقال حس شادمانی بین طرفین است. اگر مزیت هدیه دادن از نظر جسمانی را بخواهیم توضیح دهیم؛ اینکه با ترشح هورمون‌های دوپامین و اندورفین فرد احساس رضایت خاطر می‌کند و موجب کاهش تنش‌ها و استرس‌ها در او می‌شود. با مراجعه به وب‌سایت شهرکادو می‌توانید در هرجایی که باشید؛ چه در داخل ایران یا خارج از کشور به عزیزان و دوستان خود راحت هدیه‌های جذاب دهید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها