زولبیا و بامیه

با آمدن ماه رمضان همه مردم زولبیا و بامیه را سر سفره‌های افطار خود می‌چینند. بعضی‌ها هم از سر علاقه و اشتیاق خود نسبت به آشپزی، زولبیا و بامیه خانگی را برای سفره افطار آماده می‌کنند. شاید در نظر اول پختن چنین شیرینی‌ای سخت به نظر برسد ولی در ادامه برعکس این موضوع به شما ثابت می‌شود. پختن شیرینی خانگی نیاز به اشتیاق و علاقه شما دارد و هر چقدر که شما از این کار لذت ببرید، شیرینی‌های خوشمزه‌تری هم سرو می‌کنید.

زولبیا و بامیه یکی از شیرینی‌های مورد علاقه ایرانیان است. در این مطلب از وبلاگ شهرکادو می‌خواهیم که به شما طرز تهیه یک زولبیا و بامیه خوشمزه را شرح بدهیم. همچنین تمام نکاتی که برای تهیه یک زولبیا و بامیه بی‌نظیر لازم است بدانید را با شما به اشتراک می‌گذاریم. پس ما را تا انتهای این مقاله جذاب همراهی کنید و در نهایت نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دستور پخت زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه مانند شیرینی گوش فیل، اصلیت هندی دارند. ما در این بخش می‌خواهیم که طرز تهیه زولبیا و بامیه را به صورت جداگانه برای شما بیان کنیم. در واقع دستور پخت این دو شیرینی تفاوت چندانی ندارد، ولی به طور محسوسی در بعضی مراحل دارای تفاوت‌های کوچکی هستند. مسلما زولبیا و بامیه خانگی بسیار لذیذتر از زولبیا و بامیه قنادی‌هاست زیرا شما طبق سلیقه خود می‌توانید شیرینی و میزان شهد آن را تنظیم کنید یا حتی آن را با آیتم‌های دلخواه تزئین نمایید. 

الف) طرز تهیه زولبیا خانگی

زولبیا و بامیه

قبل از پخت زولبیا شما باید مواد مورد نیاز خود را مهیا کنید و بهتر است که همه مواد را در جلوی خود بگذارید تا در حین آشپزی مدام به دنبال آن‌ها نگردید. ماده اصلی برای پخت هر شیرینی آرد است که فقط مقدار آن در شیرینی‌های گوناگون، متفاوت خواهد بود. برای پخت یک زولبیای خوشمزه، شما به 3 قاشق غذاخوری آرد احتیاج دارید.

همچنین به اندازه نصف لیوان ماست تهیه کنید. شاید ماست به عنوان یکی از مواد مورد نیاز شیرینی عجیب باشد ولی در طعم آن تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد و بدون آن دستور پخت ناقص می‌شود. گلاب به میزان 1/3، نشاسته گل به میزان 1 لیوان، جوش شیرین به میزان 1/4 قاشق چای‌خوری، زعفران دم کرده به میزان 3 قاشق چای‌خوری و روغن مایع به اندازه لازم از دیگر مواد مورد نیاز برای تهیه زولبیا خانگی به شمار می‌رود. مراحل پخت این شیرینی خوشمزه عبارتند از:

مرحله اول

در مرحله 1 لیوان نشاسته گل را به همراه 1/2 لیوان ماست ترکیب کنید. شما می‌توانید برای این که سریع‌تر این دو ماده با هم ترکیب شوند، با همزن برقی روی دور تند آن‌ها را مخلوط کنید تا حدی که مواد یکدست شوند.

مرحله دوم

مخلوط مورد نظر ماست و نشاسته را به مدت 5 دقیقه استراحت دهید. سپس 1 قاشق غذاخوری روغن را به آن اضافه نمایید. مجددا مخلوط خود را هم بزنید تا روغن با دو ماده دیگر حسابی ترکیب شود. 

مرحله سوم

حال نوبت به آن می‌رسد که گلاب و زعفران را با هم به ترکیب اضافه کنید. در این مرحله هم با اضافه کردن مواد جدید باید دوباره مخلوط بدست آمده را هم بزنید. 

مرحله چهارم

این مرحله تفاوت خاصی با سایر مراحل ندارد. نکته‌ی مهم این است که باید ترتیب اضافه کردن مواد را رعایت کنید تا شیرینی شما طعم دلچسبی داشته باشد. با رعایت این نکته در این بخش شما باید آرد را همراه با جوش شیرین به ترکیب خود بیافزایید. بهتر است قبل از افزودن آرد، آن را چند سری به خوبی الک کنید. 

مرحله پنجم

مخلوط مورد نظر را درون قیف بریزید. این مواد باید تا حدی ترکیب شوند که وقتی آن‌ها را در قیف می‌ریزید، به آن نچسبند یا خیلی شل نباشند. حال در حین ریختن مواد به داخل قیف، روغن مایع درون ظرف را بر روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود.

مرحله ششم

بعد از فرمدهی مواد توسط قیف، آن‌ها را درون روغن داغ بیاندازید. دقت کنید که اگر روغن داخل ظرف داغ نباشد، آن‌ها به خوبی سرخ نمی‌شوند و تمامی زحمات شما هدر می‌رود. بهترین مدت زمان برای سرخ شدن زولبیا 8 الی 10 دقیقه است. بعد از گذشت 10 دقیقه زولبیاها را از داخل روغن داغ بیرون آورید و اجازه دهید تا کاملا خنک شوند. حال زولبیا شما برای سرو آماده است. نوش جان

ب) طرز تهیه بامیه خانگی

زولبیا و بامیه

با این دستور پخت آن‌‎قدر بامیه‌های شما طعم لذیذی پیدا می‌کنند که کسی از خوردن آن‌ها سیر نمی‌شود. مواد مورد نیاز برای درست کردن بامیه در هر خانه‌ای موجود است. پس هر وقت که بخواهید می‌توانید آن را بپزید. 1 لیوان آب، 1 لیوان آرد، 3 عدد تخم‌ مرغ متوسط، 25 گرم کره، 1/4 قاشق چای‌خوری بکینگ پودر و روغن مایع به میزان لازم مواد مورد نیاز شما برای پخت بامیه است. حال به دستور پخت بامیه خانگی خوشمزه می‌پردازیم. مراحل پخت بامیه خانگی شامل چندین قدم است. این قدم‌ها عبارتند از:

قدم اول

1) یک لیوان آب را در ظرفی بجوشانید و روغن یا کره را به آب در حال جوش اضافه نمایید. همزمان بکینگ پودر و آرد را در ظرفی مخلوط و الک کنید. سپس آن را به آب جوش حاوی کره بیافزایید. در این مرحله آن‌قدر باید ترکیب را هم بزنید تا یک خمیر سفت از آن درست شود. 

قدم دوم

اگر خمیر شما به حالت مطلوب رسید، صبر کنید تا کمی سرد شود و دمای آن کاهش یابد. سپس سه عدد تخم‌مرغ را به خمیر خود اضافه کنید. بعد از اضافه کردن آن، باید آن‌قدر خمیر را ورز دهید تا حالت نرمی به خود بگیرد. طبق سلیقه خود می‌توانید به خمیر خود یک قاشق شربت بامیه هم اضافه نمایید. 

قدم سوم

ترکیب مورد نظر را داخل قیف بریزید و بعد آن را به صورت دایره با قیف فرم دهید. در این حین روغن مایع را درون ظرفی روی شعله قرار دهید و هنگامی که داغ شد، بامیه‌های خود را درون آن بیاندازید. وقتی که بامیه‌ها سرخ شدند، آن را داخل شربت بامیه قرار دهید تا شهد را به خوبی جذب کند. به همین راحتی بامیه شما آماده شد و شما می‌توانید در کنار خانواده آن را نوش‌جان نمایید. 

ج) طرز تهیه شربت زولبیا و بامیه خانگی

بعد از این که شما زولبیا و بامیه خود را سرخ کردید، باید بر روی آن‌ها شربت خاصی بریزید. این شربت اصلا دستور پخت پیچیده‌ای ندارد که در ادامه آن را برای شما شرح می‌دهیم. برای درست کردن این شربت شما فقط به 2 لیوان شکر، 1.5 لیوان آب، 1/4 لیوان گلاب و زعفران دم کرده به میزان لازم و 1/2 قاشق چای‌خوری آب لیمو نیاز دارید. با این وجود بهتر است بدانید که میزان این مواد به سلیقه شما هم بستگی دارد.

برای مثال اگر شما می‌خواهید شربت بامیه مزه شیرین‌تری داشته باشد، می‌توانید شکر را بیشتر از 2 لیوان بریزید یا اگر می‌خواهید مزه گلاب بر آن غالب باشد، می‌توانید میزان آن را بیشتر کنید. در هر صورت این مقادیر برای شربتی است که مورد پسند اکثر افراد خواهد بود. مراحل تهیه شربت زولبیا و بامیه خانگی عبارتند از:

1) در مرحله اول 1.5 لیوان آب را همراه با 2 لیوان شکر در یک قابلمه بریزید و روی حرارتی ملایم قرار دهید. در این حین مخلوط آب و شکر را هم بزنید تا زمانی که شکر کاملا آب شود. 

2) بعد از ذوب کامل شکر، گلاب و آب لیمو را به شهد اضافه کنید و اجازه دهید تا شربتی غلیظ درست شود. بعد از آن می‌توانید شربت را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا کاملا خنک شود. حال شربت شما آمده است که باید آن را بر روی زولبیا یا بامیه بریزید.

نکاتی مهم برای خوشمزه‌تر شدن زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه

نکته اول

برای سفت‌تر شدن زولبیا بهتر است که از روغن جامد برای سرخ کردن آن استفاده نمایید.

نکته دوم

شربت مخصوص زولبیا و بامیه باید غلظتی مانند عسل داشته باشد. برای رسیدن به این حد از غلظت بعد از مخلوط تمامی مواد با هم، باید آن‌ها را به مدت 15 دقیقه بر روی شعله بجوشند. در صورتی که شربت بیش از حد داغ یا شل باشد، زولبیا و بامیه خمیر می‌شوند.

نکته سوم

وقتی در ترکیب مواد شربت، به اندازه 1/2 قاشق چای‌خوری آبلیمو می‌ریزید، بعد از گذر مدتی دیگر شربت شما شکرک نمی‌زند. 

نکته چهارم

در طرز تهیه زولبیا اگر قیف عادی ندارید، می‌توانید از قیف‌های یک بار مصرف هم استفاده کنید. همچنین دقت داشته باشید که باید قطر قیف یک بار مصرف شما حدود 7 میلی‌متر باشد. 

نکته پنجم

برای سرخ شدن زولبیا‌ها عجله نداشته باشید و بگذارید تا در حرارتی ملایم و کم داخل روغن سرخ شوند. بلافاصله بعد از سرخ شدن، آن‌ها را داخل شربت فرو ببرید تا زولبیا به خوبی طعم شربت را به خود بگیرد. 

نکته ششم

برای سرخ کردن بامیه‌ها توجه کنید که اگر مقدار زیادی بامیه را در داخل روغن بیندازید، بخار بامیه‌ها باعث نرم شدن آن‌ها می‌شود. در نتیجه بهتر است بین بامیه‌ها فاصله وجود داشته باشد تا حالت تردی داشته باشند. 

نکته هفتم

گلوگز ماده‌ای است که شیرینی‌پز‌ها در قنادی از آن استفاده می‌کنند. این ماده باعث می‌شود که بامیه‌ها نرم نشوند و به همین خاطر کمی از آن را داخل شربت مخصوص بامیه می‌ریزند. شما هم اگر می‌خواهید بامیه‌ای مانند قنادی‌ها درست کنید، می‌توانید یک قوطی گلوکز را از فروشگاه‌های لوازم قنادی تهیه فرمایید. یک قوطی از آن را برای چندین بار شربت درست کردن قابل استفاده است. 

نکته هشتم

بعد از این که بامیه یا زولبیا را در شربت غلتاندید. همان لحظه روی آن را نپوشانید و بگذارید که 7 الی 8 ساعت بگذرد. در طی این 7 ساعت می‌توانید آن را بدون روکش در یخچال قرار دهید تا نرم نشود. 

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، پختن زولبیا یا بامیه نهایتا 40 دقیقه وقت شما را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین به هیچ مواد و وسیله‌ی خاصی برای این کار نیاز ندارید. دستور تهیه این زولبیا و بامیه مناسب 6 نفر است و می‌توانید طبق تعداد نفر خود، میزان مواد را کم یا زیاد کنید. سایت‌های اینترنتی در این حیطه وجود دارند که می‌توانند شیرینی‌هایی مثل زولبیا و بامیه را با مرغوب‌ترین کیفیت برای شما ارسال نمایند.

مجموعه شهرکادو نیز یکی از سایت‌های معتبر در زمینه ارسال کیک و شیرینی به ایران است که می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت شیرینی مورد نظر خود را از آن تهیه کنید. بسیار خرسندیم  که ما را تا انتهای مطلب دنبال کردید. برای ارسال کیک و شیرینی به ایران می‌توانید روی اینجا کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید.

آیا شما راه دیگری را برای تهیه زولبیا و بامیه می‌شناسید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ شهرکادو در میان بگذارید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها