میناکاری هدیه مدرن

میناکاری هدیه مدرن یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین صنایع‌دستی ایران است. به گفته باستان‌شناسان و تاریخ‌نگاران قدمت این هنر زیبای ایرانی به 1500 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. میناکاری عبارت است از هنر طراحی و نقاشی بر روی ظروف و اجسام فلزی، طلا، نقره، مس و حتی شیشه و سرامیک. معمولاً هنر میناکاری روی ظروف مختلف مانند گلدان، بشقاب، زیورآلات و قاب عکس انجام می‌شود. البته برخی هنرمندان، میناکاری را با صنایع‌دستی دیگر مانند خاتم‌کاری، مینیاتور و برخی دیگر از هنرهای دستی ترکیب می‌کنند. آبی لاجوردی و فیروزه‌ای در هدیه کاربردی میناکاری تجسم آسمان و دریاست و رنگ و رویی از بهشت و آرامش دارد.

تهیه یک گلدان زیبای میناکاری به‌عنوان هدیه، بسیار زیبا و ارزشمند است و تا سالیان سال با شاخه گلی زیبا در دکوراسیون منزل عزیزان شما خودنمایی خواهد کرد. گالری تخصصی شهر کادو با تهیه و عرضه زیباترین و نفیس‌ترین هدایای مناسبتی شما را برای تهیه هدایای ارزشمند راهنمایی می‌کند. شما می‌توانید در وب‌سایت شهر کادو هدیه موردنظر خود را انتخاب کنید و در کوتاه‌ترین زمان با بهترین بسته‌بندی برای شما ارسال خواهد شد.

صنایع دستی میناکاری؛ میناکاری هدیه مدرن

در فرهنگ لغت فارسی مینا به معنای آسمان آبی است. از طرف دیگر مینا در اصطلاح  به معنای قطعه فلزی یا سفالی است که به شکل ظرف درآمده، روی آن لعاب داده شده و طرح و خطوط اسلیمی ایرانی بر آن حک شده است. هنر زیبای میناکاری شامل ترکیب هنرمندانه آتش و خاک و ذوق سرشار هنرمندان میناکار با رنگ‌هایی است که در زمینه سفال پخته شده هنر می‌آفریند. هنر جذاب میناکاری یکی از صنایع‌دستی است که از گذشته تا امروز باقی‌مانده و به دلیل ظرافت‌ها و رنگ زیبای آن در این عصر مدرن به زیبایی از آن استقبال می‌شود.

بسیاری از مردمان از این هنر زیبا به‌عنوان هدیه و پیشکش به عزیزان خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت میناکاری هدیه مدرن است که در این عصر پر از هیاهو با رنگ‌های بهشتی خود چشم‌ها را می‌نوازد. پیشنهاد می کنیم مقاله صنایع دستی کادویی؛ هدیه ای خاص برای هنردوستان را مطالعه کنید.

صنایع دستی میناکاری هدیه مدرن

انواع میناکاری

معمولاً میناکاری روی ظروف مختلفی از جنس‌های گوناگون انجام می‌شود. رنگ‌های به‌کاررفته در میناکاری هدیه مدرن از گیاهان، مواد معدنی و سنگ‌آهن تشکیل شده است. البته امروزه بیشتر صنعتگران از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. برخی صنعتگران برای تهیه رنگ‌های زرد، سبز و قرمز طلا، مس و قلع را با برخی مواد شیمیایی ترکیب می‌کنند. در ادامه انواع میناکاری را بررسی می‌کنیم.

1. میناکاری روی سفال

در هنر میناکاری ترکیب هنرمندانه آتش و خاک و رنگ‌آمیزی‌های زیبا هنری بدیع پدید می‌آورد. در حقیقت اولین میناکاری‌های انجام شده میناکاری‌های سفالی بودند و هنوز همان جذابیت و زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارند. به صورتی که بسیاری از افراد صاحب‌ذوق هدیه کاربردی میناکاری را به‌عنوان پیشکش به عزیزان خود تقدیم می‌کنند. خاستگاه اصلی میناکاری سفالی شهر همدان است.

2. میناکاری روی شیشه

در روزگاران گذشته برای انجام میناکاری هدیه مدرن امروزی روی شیشه قطعات شیشه‌ای رنگی را کنار هم قرار می‌دهند و نقوش مذهبی روی آن ترسیم می‌کردند و در کلیساها و مساجد قرار می‌دادند. امروزه هنرمندان میناکار روی ظروف شیشه‌ای تصاویر زیبای میناکاری خلق می‌کنند.

3. میناکاری هدیه مدرن؛ میناکاری روی فلز

فلزاتی که در هنر زیبای میناکاری روی فلز بکار می‌روند شامل طلا، نقره، مس و برنج است. امروزه به دلایل اقتصادی و دردسترس‌بودن بیشتر، از برنج و مس برای میناکاری روی فلز استفاده می‌شود. علاوه بر جنبه‌های اقتصادی و فراوانی این دو فلز، شکل‌پذیری راحت‌تر موجب شده تا این فلز در هنر ظریف میناکاری بیشتر استفاده شوند.

میناکاری روی فلز

انواع روش‌های میناکاری

بهتر است قبل از خرید یک هدیه کاربردی میناکاری، انواع میناکاری هدیه مدرن را بر اساس روش‌های ساخت معرفی می‌کنیم. انواع میناکاری بر اساس برجسته بودن، نوع لعاب و… به چند دسته تقسیم می‌شوند.

  • روش مینای مرصع
  • مینای شکری
  • مینای حجره‌بندی
  • میناکاری نقاشی
  • مینای برجسته
  • میناکاری مرصع

میناکاری در سطح جهانی؛ مقایسه میناکاری هند و اصفهان

شهر اصفهان به‌عنوان قطب میناکاری هدیه مدرن نه‌تنها در ایران بلکه از شهرت جهانی برخوردار است. از طرف دیگر هندوستان به‌عنوان یکی از کشورهایی است که هنر جذاب میناکاری در آن بسیار رواج دارد و به‌عنوان یکی از قطب‌های صادرکننده مینای برنجی در جهان شهرت دارد. تفاوت میناکاری اصفهان و هند این است که در هند به دلیل فرهنگ خود از غلظت رنگ بیشتری در میناکاری استفاده می‌شود.

شباهت میناکاری هند و اصفهان

میناکاری هند و اصفهان شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ به‌عنوان‌مثال اغلب میناکاری‌های انجام شده در هر دو کشور روی مس و برنج است و هر دو مینای تولید شده در این دو کشور از نوع برجسته و مینای نقاشی است.

تفاوت میناکاری هند و اصفهان

با وجود شباهت بین میناکاری‌های هند و اصفهان تفاوت‌های اساسی بین آن‌ها وجود دارد که در ادامه اشاره می‌کنیم.

  • تنوع رنگی بیشتر در ظروف برنجی میناکاری هندی
  • رنگ زمینه میناکاری هدیه مدرن اصفهان سفید و آبی؛ رنگ زمینه میناکاری هند طلایی
  • نقوش میناکاری اصفهان اسلیمی و خطایی؛ نقوش میناکاری هندی طاووس و گل و مرغ
  • درخشان‌تر بودن ظروف میناکاری هندی
  • برجستگی کمتر در ظروف میناکاری هندی

میناکاری هندی

نکات کاربردی در تشخیص میناکاری اصل

وقتی بخواهیم برای یکی از عزیزان یا اطرافیان خود هدیه انتخاب کنیم تلاش می‌کنیم هدیه‌ای نفیس باشد تا به او بفهمانیم تا چه اندازه برای ما ارزشمند است. هنگام خرید یک قطعه ظرف میناکاری هدیه مدرن به‌عنوان پیشکش و یادگاری بهتر است از اصل بودن آن مطمئن شویم. در ادامه نکاتی را ذکر می‌کنیم که باتوجه‌به آن‌ها می‌توانید مینای اصل را از بدل یا نمونه‌های بی‌کیفیت تشخیص دهید.

  • وجود مهر و نشان هنرمند و لوگوی شرکت عرضه‌کننده
  • متناسب بودن وزن ماده اولیه با محصول نهایی
  • یکدست بودن غلظت لعاب
  • یکنواخت و یکدست بودن سطح ظرف
  • لعاب فاقد سوراخ، زبری، رنگ‌پریدگی و پوسته باشد
  • رنگ‌ها به‌صورت هماهنگ در کنار هم باشند و از مرز تقسیمات خارج نشوند.
  • شفافیت و براق بودن یکدست محصول
  • لبه‌های زیرساخت بدون ترک‌خوردگی باشند.
  • مقاوم‌بودن در برابر اشیای تیز
  • میناکاری هدیه مدرن اصل دارای نقش‌های اصیل است.

انواع هدیه کاربردی میناکاری

اگر قصد دارید به‌عنوان یک علاقه‌مند به هنر اصیل ایرانی میناکاری را به‌عنوان پیشکش به یکی از عزیزان خود تقدیم کنید برای انتخاب یک هدیه کاربردی میناکاری چند محصول را به شما معرفی می‌کنیم که باتوجه‌به مناسبت، فرد هدیه گیرنده، سلیقه شخصی و بودجه خود می‌توانید هدیه‌ای مناسب انتخاب کنید.

1. میناکاری هدیه مدرن؛ گلدان میناکاری

گلدان میناکاری هدیه مدرن زیبا با ارتفاع 25 سانتی‌متر در جعبه مخمل سورمه‌ای بسیار نفیس و زیبا قرار دارد. رنگ‌های بکار رفته در این محصول طیف رنگی آبی و آبی لاجوردی است. جعبه چوبی با روکش مخمل دارای در لولایی شیشه دار و قفل است.

گلدان میناکاری هدیه مدرن

2. قاب بشقاب میناکاری

این دیوارکوب مسی با نقاشی‌های میناکاری یک تابلوی هنرمندانه زیبا است که عزیزان شما با نگاه‌کردن به آن زیبایی و آرامش را تجربه خواهند کرد. این دیوارکوب میناکاری هنر مدرن در یک قاب مربعی از جنس PVC سفید قرار دارد و داخل قاب با مخمل پوشاند شده است.

3. ساعت میناکاری

زمان و ساعت جزء جدایی‌ناپذیر زندگی انسان عصر مدرن است به همین دلیل ساعت یکی از وسایل کاربردی در منازل همه افراد است. ساعتی که با نقش اصیل و هنرمندانه ایرانی بر دیوار خودنمایی می‌کند، زیبایی اتاق را چندبرابر می‌کند. ساعت میناکاری هدیه مدرن یکی دیگر از هنرهای صنعتگران میناکار است که می‌توانید به‌عنوان یک هدیه کاربردی، میناکاری زیبا برای عزیزان خود تهیه کنید.

4. میناکاری هدیه مدرن؛ ست گلدان و بشقاب میناکاری

این مجموعه نفیس و ارزشمند میناکاری شامل دو گلدان و یک بشقاب است که در جعبه چوبی با روکش مخمل قرار دارد. جعبه دارای در لولایی شیشه دار و قفل است. رنگ‌های بکار رفته در گلدان‌ها و بشقاب هارمونی بسیار زیبایی با یکدیگر دارند و در کنار هم مجموعه‌ای زیبا می‌آفرینند.

5. ست گلدان و شکلات خوری

این مجموعه نفیس میناکاری هدیه مدرن شامل دو عدد گلدان و یک شکلات خوری مسی بسیار زیبا است. رنگ زمینه سفید، فیروزه‌ای و آبی لاجوردی همگی در تعادل و تناسب با یکدیگر هستند. جعبه نفیس چوبی با روکش مخملی در لولایی شیشه دار و قفل زیبایی مجموعه را چندبرابر می‌کند. برای مشاهده مجموعه هدایای میناکاری از بخش صنایع دستی شهر کادو دیدن کنید.

جمع‌بندی

میناکاری هدیه مدرن یکی از زیباترین و اصیل‌ترین صنایع‌دستی ایرانی است که برای پیشکش‌کردن به عزیزانمان هدیه‌ای نفیس و ارزشمند است. هنر میناکاری روی سفال، مس، نقره، شیشه و برنج انجام می‌شود. از بین انواع میناکاری روی فلزات، میناکاری بر روی برنج و مس رواج بیشتری دارد که این به دلیل دردسترس‌بودن این دو فلز و شکل‌پذیری راحت‌تر آنان است. رنگ آبی لاجوردی و آبی فیروزه‌ای در زمینه سفید منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز خلق می‌کند. میناکاری اصفهان از شهرت جهانی برخوردار است و بهترین ظروف میناکاری شده به دست صنعتگران اصفهانی تولید می‌شود. تهیه یک هدیه کاربردی میناکاری برای پیشکش‌کردن به عزیزانتان یادگاری ماندگار است که تا سالیان سال در دکوراسیون منزل خودنمایی خواهد کرد. گالری تخصصی شهر کادو مرجعی ارزشمند برای تهیه انواع کادوهای مناسبتی زیبا و ارزشمند است.

همچنین  می‌توانید با ثبت سفارش در شهرکادو و قابلیت ارسال گل به خارج از ایران مانند ارسال گل به سوئد، ارسال گل به اروپا، ارسال گل به امارات و… برای عزیزان و دوستان خود در خارج از کشور گل بفرستید و آن‌ها را سورپرایز کنید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها