گیاهان تصفیه کننده هوا

برای حذف آلودگی‌های فضای داخلی خانه استفاده از گیاهان تصفیه کننده هوا بسیار پرکاربرد هستند. میزان آلودگی هوا در تمام شهرهای جهان باعث شده تا این آلودگی وارد فضای خانه‌ها نیز شود. از طرف دیگر استفاده از انواع اسپری، مواد پاک‌کننده و وسایل برقی خانگی موجب آلودگی فضای داخلی منازل می‌شود.

یکی از بهترین راه‌ها استفاده از گیاهان آپارتمانی پاک کننده هوا است. براساس تحقیقات مختلف نقش گیاهان در کاهش آلودگی هوا ثابت شده است. گیاهان آپارتمانی مختلفی وجود دارد که می‌توانند هوا را پاک‌سازی کنند. در این مقاله از شهرکادو تلاش می‌کنیم چند نمونه از بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا را معرفی کنیم.

گیاهان تصفیه کننده هوا

یکی از چالش‌هایی که در عصر صنعتی با آن روبرو هستیم آلودگی هوا است. آلودگی هوا نه‌تنها در سطح شهرها مشکلاتی را برای جمعیت کثیری از انسان‌ها پدید آورده؛ بلکه به فضای داخلی منازل نیز نفوذ کرده است. از طرف دیگر خوشبوکننده‌ها، انواع اسپری‌های بهداشتی و تمیزکننده نیز از مواد مضری مانند فرمالدئید و مواد فرار تشکیل شده‌اند. این مواد می‌توانند در بلندمدت بر سیستم تنفسی اثرات سوء بگذارند. یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای حذف آلاینده‌های محیطی استفاده از گیاهان تصفیه‌‌کننده هوا در فضای داخلی منزل است.

"اهمیت

نقش گیاهان تصفیه کننده هوا در کاهش آلودگی

استفاده از گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا روشی مفید برای ازبین‌بردن آلودگی‌های شیمیایی محیط است. این گیاهان علاوه بر خلق شادابی و نشاط بصری در محیط، مواد شیمیایی و سموم موجود در فضا را جذب کرده و محیط را پاک‌سازی می‌کنند. حال ببینیم گیاهان چگونه سموم موجود در فضا را حذف می‌کنند.

  1. گیاهان تصفیه ‌کننده هوا ازطریق برگ‌های خود گاز Co2 را جذب می‌کنند و ازطریق عمل فتوسنتز اکسیژن را به محیط تحویل می‌دهند. در حقیقت گیاهان کارخانه سازنده گاز اکسیژن هستند که با عملکردی منحصربه‌فرد گاز Co2 را به اکسیژن تبدیل می‌کنند.
  2. گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا سموم محیط اطراف خود را از طریق برگ‌ها جذب کرده و به ریشه‌ها منتقل می‌کنند. این سموم و آلودگی‌های محیطی در ریشه‌ها به مواد مغذی تبدیل می‌شوند و به‌عنوان ماده غذایی به مصرف گیاه می‌رسند.
  3. یکی دیگر از روش‌های پاک‌سازی محیط از آلودگی‌ها و سموم موجود در هوا ازطریق ریشه‌ها است. آلودگی‌ها جذب خاک شده و خاک آن‌ها را به ریشه‌ها می‌رساند. عملکرد خاص ریشه‌ها سموم را به مواد مغذی تبدیل می‌کند که گیاه از آن‌ها برای رشد خود استفاده می‌کند.

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

گیاهان آپارتمانی زیادی وجود دارد که نقش زیادی در تصفیه هوای داخلی محیط و حذف آلودگی‌ها و سموم دارند. گیاهان تصفیه کننده هوا شامل گیاهان کوتاه قامت یا بلندقامت، گیاهان با برگ‌های انبوه یا کم‌برگ هستند. هرکدام از این گیاهان به روش‌های مختلف سموم فضای داخلی را از بین می‌برند. برخی از این گیاهان عبارت‌اند از:

1. سرخس بوستون

یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا سرخس بوستون است. این گیاه به‌عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا قابلیت بالایی در ازبین‌بردن سم فرمالدئید دارد. سرخس بوستون می‌تواند در یک ساعت بسیاری از سموم موجود در فضای اتاق را از بین ببرد. مطالعات نشان داده است که سرخس بوستون توانایی زیادی در حذف سموم فلزات سنگین مانند آرسنیک و جیوه را دارد.

"بهترین

2. نخل پروانه

دومین گیاه از گروه گیاهان تصفیه کننده هوا که در اینجا به آن می‌پردازیم نخل پروانه یا نخل عصای طلایی است. البته این گیاه نام‌های دیگری همچون نخل اریکا و نخل بامبو نیز دارد. نخل پروانه در حذف آلودگی‌های محیطی قابلیت بالایی دارد و در فضاهای بسته شهرهای بزرگ و آلوده بسیار کارآمد عمل می‌کند.

3. بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا؛ سانسوریا

گیاه زیبا سانسوریا از آن دسته گیاهان تصفیه کننده هوا در آپارتمان است که تقریباً همه با ویژگی خاص تصفیه‌کنندگی آن آشنا هستند. سانسوریا یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا و گیاهی بادوام و زیبا است که می‌تواند بیشتر سموم را دفع کند و یک اکسیژن‌ساز قوی است. سانسوریا گزینه‌ای مناسب برای اتاق‌خواب است؛ زیرا در شب با جذب Co2 اکسیژن آزاد می‌کند.

4. نخل شامادورا

این گیاه زیبا که در تحقیقات ناسا به‌عنوان یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا مورد تأیید قرار گرفته است قابلیت بالایی در حذف سموم محیطی دارد. نخل شامادورا در محیط مرطوب و نور مستقیم خورشید رشد بسیار خوبی دارد و علاوه بر پاک‌سازی محیط زیبایی و شادابی را نیز به ارمغان می‌آورد.

5. زنبق صلح

یکی دیگر از بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا زنبق صلح است. یک گیاه بسیار زیبا و نازنین، بسیار خاص و جذاب که علاوه بر اینکه زیبایی را در محیط خلق کرده و فضا را از آلودگی‌ها پاک می‌کند. زنبق صلح یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا است که آلودگی‌های فرمالدئیدی، بنزن و تری کلرو اتیلن را از فضا حذف می‌کند. این گیاه بسیار زیبا و جذاب فضای داخلی را تا 60 درصد پاک‌سازی می‌کند.

زنبق صلح تصفیه کننده هوا

6. گیاه پوتوس

یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هوا پوتوس است. این گیاه قابلیت پاک‌سازی هوا و حذف آلودگی‌های محیطی را دارد. از جمله می‌تواند با عملکردی عالی سمومی همچون مونوکسید کربن، فرمالدئید و بنزن را از بین ببرد.

7. گیاهان تصفیه کننده هوا؛ درخت اژدها

این گیاه زیبا و باشکوه با داشتن برگ‌های شمشیری و لبه‌های قرمز یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هوا است. درخت اژدها یکی دیگر از بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا است که در دفع سموم سرطان‌زا به‌ویژه تری کلرو اتیلن و زایلن بسیار قوی عمل می‌کند. سرعت رشد گیاه درخت اژدها کم است و بسیاری آن را با نخل اشتباه می‌گیرند.

8. گیاه عنکبوتی

آخرین گیاه در این مبحث از گیاهان تصفیه کننده هوا مربوط به گیاه عنکبوتی است. گیاه عنکبوتی با قابلیت رشد بالا در تمیزی هوا و حذف آلودگی‌های محیطی هم عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

تحقیقات مربوط به نقش گیاهان در کاهش آلودگی محیطی

گیاهان تصفیه کننده هوا همچون معجزه‌ای هستند که در زندگی بشر نقش بسیار مهمی در سلامتی انسان‌ها دارند. تحقیقات مختلف روی انواع گیاهان آپارتمانی بزرگ و کوچک، بلندقامت و کوتاه‌قامت نشان داده است که این گیاهان نقش بسیار مهمی در پاک‌سازی آلودگی‌های محیطی دارند. در ادامه به تحقیقات معتبری که در این زمینه انجام شده است می‌پردازیم.

کاهش آلودگی با پوتوس

1. تحقیق گیاهان گلخانه‌ای

در سال 1985 دکتر ولترتون تحقیقی انجام داد و براین‌اساس در یک اتاق حاوی گازهای دی‌اکسید نیتروژن و منوکسید کربن چندین گلدان گیاه آپارتمانی قرار داده و اتاق را مهروموم کرد. بعد از گذشت 24 ساعت مشخص شد که میزان گازهای موجود در اتاق به میزان زیادی کاهش‌یافته بودند. این تحقیق نقش گیاهان در کاهش آلودگی فضای داخلی را اثبات کرد.

2. تحقیقات ناسا

سازمان فضایی ناسا تحقیقات زیادی در زمینه نقش گیاهان تصفیه کننده هوا در حذف آلودگی‌های محیطی انجام داده است. نتایج تحقیقات نشان داده که این گیاهان در حذف آلودگی‌هایی همچون آمونیاک، بنزن، فرمالدئید و تری کلرو اتیلن نقش زیادی دارند.

3. نقش گیاهان در کاهش آلودگی؛ تحقیق فرمالدئید

فرمالدئید یکی از سموم خانگی است که در برخی لوازم‌خانگی تولید و وارد فضا می‌شود. دکتر ولترتون در تحقیقی دیگر ثابت کرد که برخی گیاهان می‌توانند فرمالدئیدهای موجود در فضای بسته آزمایشگاه را حذف کنند.

جمع‌بندی

گیاهان تصفیه کننده هوا نقش زیادی در پاک‌سازی فضای داخلی دارند. با افزایش آلاینده‌های صنعتی هوای شهرها و به‌ویژه شهرهای بزرگ و صنعتی آلوده شده و این آلودگی از فضای بیرون به فضاهای داخلی نیز سرایت کرده است. بر اساس تحقیقات نقش گیاهان در کاهش آلودگی ثابت شده است. به همین دلیل امروزه استفاده از گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا گسترش‌یافته است.

برخی از بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا عبارت‌اند از: نخل پروانه، سرخس بوستون، سانسوریا و گیاه عنکبوتی. گل‌های آپارتمانی در نوع خود هدیه‌ای جذاب و خاص هستند که علاوه بر شادابی و زیبایی بصری نقش زیادی در تصفیه فضای داخلی دارند. یکی از انواع هدایایی که در گالری شهر کادو عرضه می‌شود گل‌ها و گیاهان آپارتمانی است. برای سفارش می‌توانید به صفحه هر چه می خواهید سفارش دهید مراجعه کنید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها