گیاه زاموفیلیا

زاموفیلیا یا همان زامیفولیا جزو یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی شناخته شده است. این گیاه با برگ‌های براق و سبز رنگ خود ظاهری مدرن را در فضای خانه شما ایجاد می‌کند. به دلیل این موضوع اکثر طراح‌های داخلی از گلدان گیاه زاموفیلیا در خانه استفاده می‌کنند. برگ‌های گوشتی و چرمی این گیاه تا حداکثر 2 سانتی‌متر رشد می‌کنند.

ریشه‌های زاموفیلیا با بقیه گیاهان کمی متفاوت است. در انتهای این گیاه بخش پیاز مانندی به نام ریزوم وجود دارد. این ریزوم همان ساقه‌های زیرزمینی گیاه را تشکیل می‌دهند که در نقش ریشه به رشد گیاه کمک می‌کنند. در دنباله این مطلب، می‌خواهیم کمی بیشتر در مورد شرایط مراقبت از گیاه و ویژگی‌های آن توضیح دهیم. اگر شما به آشنایی بیشتر با گیاه زامیفولیا علاقه‌مند هستند، ما را در ادامه این مقاله جذاب در وبلاگ شهرکادو همراهی کنید. همچنین برای خرید و ارسال گل به ایران روی اینجا کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه در فروشگاه شهرکادو شوید. 

نحوه مراقبت از گیاه زاموفیلیا

اغلب گیاهان آپارتمانی شرایط نگهداری آسانی دارند. با این حال در این بین گیاهانی هم هستند که به توجه و حساسیت بیشتری نیاز خواهند داشت. زاموفیلیا جز آن دسته از گیاهان مقاوم آپارتمانی به شمار می‌رود و نگهداری از آن هیچ زحمتی برای شما ندارد. در کل هر گیاهی با هر شرایط نگهداری، به بستری مناسب برای رشد احتیاج دارد؛ در غیر این صورت طول عمر آن خیلی کوتاه می‌شود.

اگر شما برای مدتی درگیر مشغله‌های روزانه خود باشید، گیاه زاموفیلیا بدون هیچ مشکلی رشد خود را ادامه می‌دهد. حال در موارد پایین‌تر شرایط مراقبت از این گیاه را با تمام جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهیم. این موارد عبارتند از: 

1) دمای مناسب گیاه زاموفیلیا

زاموفیلیا محیط‌های گرم و معتدل را به محیط‌های سرد ترجیح می‌دهد. این گیاه گرمسیر در دما‌ی زیر 8 درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر دوام نمی‌آورد و رشد گیاه در این دماها کاملا متوقف می‌شود. در نتیجه با گذر زمان گیاه از بین خواهد رفت. دلیل توقف رشد گیاه این است که فعالیت گیاه در هوای خنک کاهش می‌یابد و آب کمتری مصرف می‌کند. بهترین دما برای رشد گیاه زاموفیلیا، 15 تا 24 درجه سانتی‌گراد است.

هر چه بستر رشد گرم‌تر باشد، گیاه شاداب‌تر می‌شود و رشد قابل توجهی نسبت به قبل خواهد داشت. دقت کنید که در فصول تابستان دما بیش از بازه تعیین شده است. در نتیجه برای تامین رطوبت گیاه و جلوگیری از خشکی آن، بهتر است روی برگ‌های زاموفیلیا را با اسپری آبپاشی کنید. در این صورت همیشه گیاه شما تازه و با طراوت خواهد بود. 

2) نور مناسب گیاه زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا

حال نوبت به عامل اصلی در رشد گیاه یا همان نور می‌رسد. گیاهان گرمسیر از میزان تابش نور در طول روز، تاثیر زیادی می‌گیرند. نکته جالب در مورد زاموفیلیا، قابلیت رشد آن در سطوح مختلف نوری است. در واقع حتی اگر گلدان گیاه در مکان‌های تاریک قرار بگیرند، باز هم می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد؛ اما به مرور زمان برگ‌های آن به حالت باریک تغییر شکل می‌دهد.

با وجود این ویژگی باز هم بهتر است که گیاه را به طور منظم در معرض تابش نور غیر‌مستقیم خورشید قرار دهید. برگ‌های گیاه زاموفیلیا گوشتی و چرمی هستند، ولی باز هم نمی‌توانند در برابر تابش نور مستقیم خورشید دوام بیاورند. 

3) آب‌دهی مورد نیاز گیاه زاموفیلیا

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، زاموفیلیا گیاهی گرمسیر است و آبیاری بیش از حد، آن را نابود می‌کند. این گیاه قابلیت ذخیره آب در ریشه و ساقه‌های خود دارد. در نتیجه آب‌دهی بیش از حد پیاز و ریشه گیاه را می‌پوساند و برگ‌های آن زرد می‌شوند.

به طور کلی هر زمان که خاک گیاه خشک شد (نه در حدی که ترک بردارد) باید آن را آبیاری کنید. طبیعتا در فصول سرد سال، به دلیل تابش کمتر خورشید دفعات آبیاری گیاه کاهش می‌یابد و در فصول گرم باید بر عکس زمستان دفعات آبیاری را افزایش دهید. در واقع میزان آب مورد نیاز با تابش نور رابطه مستقیم دارد. 

4) خاک مناسب گیاه زاموفیلیا

 گیاهان آپارتمانی در خاک‌های سبک بهترین رشد خود را خواهند داشت. خاک سبک دارای منافذی است که آب اضافی گیاه از آن عبور می‌کند. در این صورت دیگر ریشه‌های گیاه زاموفیلیا پوسیده نمی‌شود. ترکیب خاک معمولی به همراه خاک برگ و شن، برای پرورش این گیاه انتخاب خوبی است. همچنین می‌توانید کوکوپیت، پرلیت و شن را با هم مخلوط کنید و به عنوان خاک مناسب برای زاموفیلیا استفاده نمایید. 

5) زمان مناسب تعویض گلدان 

اصولا چون آپارتمان‌ها و منازل بستر خوبی را برای رشد گیاهان آپارتمانی فراهم می‌کنند؛ در طی یک سال رشد خوبی خواهند داشت. گیاه زاموفیلیا هر سال در فصل بهار به گلدانی جدید، برای رشد بهتر نیاز دارد. مبادا برای این که خود را از تعویض سالانه گلدان گیاه خلاص کنید، گیاه را در گلدانی خیلی بزرگ بکارید!

این کار باعث می‌شود تا گیاه تمام وقت خود را صرف رشد ریشه‌ها بکند و رویش ساقه‌ها را به تاخیر بیاندازد. حتما در بازه زمانی 3 الی 5 سال اول، گلدان گیاه را عوض کنید تا فضای کافی برای رویش داشته باشد. 

6) کود مناسب گیاه زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا

در ماه‌های فروردین تا شهریور، گیاهان به طور چشمگیری رشد می‌کنند. در این حین نیاز به کودی دارند تا بتوانند خود را تقویت نمایند و طراوت خود را از دست ندهند. ماهی یک بار، طی این مدت رشد گیاه را با کود مایع متعادل و رقیق تقویت نمایید. کودهای فسفر و پتاس بالا برای گیاه زاموفیلیا مناسب هستند؛ زیرا فسفر باعث رویش چند برابری گیاه و افزایش تعداد برگ‌ها می‌شود. در صورت نداشتن کود مایع، از کودهای مخصوص گل‌دهی هم می‌توانید استفاده نمایید. 

7) رطوبت مورد نیاز گیاه

میانگین رطوبت در اکثر خانه‌ها حدود 40 الی 50 درصد است. این میزان رطوبت برای گیاهان کافی خواهد بود. میزان رطوبت مورد نیاز گیاه به برگ‌های آن نیز بستگی دارد. هر چقدر که قابلیت برگ‌ها در حفظ آب بیشتر باشد، به درصد رطوبت کمتری از محیط نیازمند می‌شود.

برای تامین رطوبت راه‌های گوناگونی پیش روی خود دارید. برای مثال شما می‌توانید زیر گلدان را با آب و سنگ‌های کوچک پر نمایید و گلدان را روی آن سنگ‌ها قرار دهید. توجه کنید که در این روش نباید انتهای گلدان را در آب فرو کنید.

تکثیر گیاه زاموفیلیا به چه شکل است؟

با دو روش شما به راحتی می‌توانید زاموفیلیا را تکثیر نمایید. پیرو مطالب قبل این گیاه با تغذیه از ریزوم‌ها یا همان ساقه‌های زیر زمینی پرورش می‌یابد. در نتیجه می‌تواند با استفاده از همان ریزوم‌ها تکثیر شود که در ادامه نحوه انجام آن را شرح خواهیم داد. این دو مورد عبارتند از:

1) تکثیر از طریق ریزوم‌ها

ریزوم‌های بزرگ در انتهای گیاه شبیه سیب‌زمینی رشد می‌کنند. آن‌ها حجم زیادی از آب را درون خود ذخیره می‌کنند. به همین علت اگر کسی مدت زیادی مراقبت از آن‌ها را فراموش کند، باز هم سرسبز باقی می‌مانند. در این روش تکثیر، ابتدا گیاه را از گلدان خارج کنید و ریزوم‌های آن را به آرامی جدا نمایید.

حال باید آن‌ها را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. در طی انجام این مراحل مراقب باشید که هیچ آسیبی به ریزوم‌ها وارد نشود. در آخر نیز قطعات کوچک را در گلدانی جدید بکارید. با گذشت زمان گیاه جوانه می‌زند و به رشد خود ادامه می‌دهد. به همین راحتی شما گیاه زاموفیلیا را تکثیر کرده‌اید.

2) تکثیر از طریق برگ‌ها

گیاه زاموفیلیا

در روش دوم چند تا از برگ‌های گیاه را از قسمت اتصال به ساقه با یک چاقو جدا کنید. تکه برگ جدا شده را داخل یک خاک نسبتا مرطوب بگذارید. شما می‌توانید برای حفظ رطوبت گیاه و خاک، روی آن را با پلاستیکی شفاف بپوشانید. طی 6 الی 7 ماه زمان می‌برد تا ساختار غده‌ای شکل درون خاک شکل بگیرد. بعد از این مدت گیاه جدید شما مانند گیاه مادر به رشد خود ادامه می‌دهد. 

بیماری‌های رایج گیاه زاموفیلیا چه مواردی هستند؟

چون گیاه زاموفیلیا گیاهی مقاوم است، به ندرت دچاری بیماری‌های گوناگون می‌شود. حتی در صورتی که شما مدت کوتاهی از آن غافل شوید، باز هم سرحال و سرسبز باقی می‌ماند. عامل اصلی بیماری‌های این گیاه، آبیاری بیش از حد است. برای مثال یکی از این بیماری‌ها زرد شدن برگ‌های قسمت پایین گیاه است.

اگر نوک برگ‌ها قهوه‌ای رنگ بود، دلیل آن هوای بیش از حد خشک و رطوبت کم است و باید آن را در محیطی با دمای کمتر قرار دهید. در صورتی که برگ‌ها به طور کامل قهوه‌ای شد، باز هم علت آن آبیاری زیاد خواهد بود. 

جمع‌بندی

زاموفیلیا مخاطبان زیادی را جذب خود کرده است و دلیل اصلی اختصاص مقاله به این موضوع هم همین بود. مقدمه‌ی این مطلب را با معرفی گیاه زاموفیلیا شروع کردیم و در ادامه آن تمام نکات نگهداری از آن را توضیح دادیم. با این نکات گیاه شما همیشه ظاهر زیبای خود را حفظ می‌کند و شما با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. سایت شهرکادو در این زمینه خدمات بسیار خوبی را به شما ارائه می‌دهد که می‌توانید از طریق آن گیاه آپارتمانی مورد علاقه خود را خریداری نمایید.

مجموعه ما همچنین امکان ارسال گل به ایران را فراهم کرده است تا هر کسی در خارج از ایران نیز بتواند برای عزیزان و نزدیکان خود گلدان‌های جذابی بفرستد. اگر به دور از خانواده خود در کشوری دیگر زندگی می‌کنید، بهتر است که هر از چندگاهی آن‌ها را با فرستادن یک گلدان زیبا سورپرایز نمایید. خصوصا مادرها که علاقه زیادی به نگهداری گل و گیاه دارند، حتما از گرفتن چنین کادویی خوشحال می‌شوند. بسیار خرسنیدم که ما را تا انتهای مطلب همراهی کردید. برای مشاهده تمامی گل‌های مجموعه ما روی اینجا کلیک کنید.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها