به‌اندازه قدمت حیات انسان­ها و از زمان‌های خیلی دور، هدیه دادن و هدیه گرفتن از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. در واقع هزاران سال است که مردم با برگزاری رسوم و جشن‌های مختلف به یکدیگر هدیه می‌دهند. بر اساس تحقیقاتی که صورت‌گرفته است، هدیه، بخش مهمی از تعاملات جوامع انسانی و ارتباطات را در برمی‌گیرد و درواقع از این روابط، تعریف مشخصی را ایجاد می‌کند. همچنین پیوند بین دوستان و یا اعضا​ی خانواده و حتی طرف‌های تجاری و کاری را هم محکم‌تر می‌کند؛ بنابراین در این مقاله می‌خواهیم به بررسی آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن بپردازیم.

وقتی مردم به یکدیگر هدیه می‌دهند، این موضوع در وهله اول، نشان‌دهنده این است که به یکدیگر اهمیت می‌دهند و همچنین برای یکدیگر ارزش قائل هستند. علاوه بر این، باعث می‌شود که به یکدیگر بیشتر توجه داشته باشند و فکر کنند. البته در فرهنگ‌های متفاوت، مفهوم هدیه گاهی فرق می‌کند، اما در اصل هدیه دادن و هدیه گرفتن، توجه افراد را به یکدیگر نشان می‌دهد.

بررسی آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

بر اساس توصیه‌های روان‌شناسان هدیه دادن و هدیه گرفتن، سبب سلامت روح و در نهایت جسم هر دو طرف می‌شود. در واقع این کار، افراد را در شرایط برد ـ برد قرار می‌دهد و در هر دو طرف، احساسات بسیار خوشایند و لذت بخشی را ایجاد می‌کند و همچنین موجب صمیمیت بیشتر می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده، هدیه گرفتن و هدیه دادن باعث ترشح هورمون «سروتونین» می‌شود که در تنظیم حالات روحی در مغز افراد تأثیرگذار است. در ادامه آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن را توضیح خواهیم داد.

1- فخر فروشی نکنید

یکی از مواردی که در آداب هدیه دادن باید رعایت کنید، این است که فخر فروشی در هدیه دادن، یک باور غلط است. درواقع این مسئله درست است که در هدیه دادن، نباید انتظار جبران داشته باشید؛ اما طرف مقابل همواره به فکر این است که لطف شما را به نحوی جبران کند.

باتوجه‌به اینکه ممکن است هر هدیه دادن، یک هدیه گرفتن را به دنبال داشته باشد، در نتیجه یکی از آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن این است که باید در هنگام خرید هدیه، به فکر جیب طرف مقابل هم باشید. اگر شما و طرف مقابل از لحاظ مالی، اختلاف زیادی دارید، نباید یک هدیه بسیار گران‌قیمت بگیرید که طرف مقابل نتواند جبران کند و شرمنده شود.

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

2- در مورد قیمت هدیه صحبت نکنید

یکی دیگر از آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن این است که نباید در مورد قیمت هدیه با طرف مقابل حرف بزنید و اگر هم بر روی آن کالا، قیمتی درج شده است، آن را پاک کنید و یا بِکَنید. علاوه بر این، بعد از اینکه هدیه را دادید، سعی کنید در مورد فشارهای مالی و مشکلات اقتصادی صحبت نکنید. به این خاطر که در این صورت، به‌خاطر زحمتی که برای خرید کادو کشیده‌اید و هزینه‌ای که پرداخته‌اید، منت گذاشته‌اید.

3- با بودجه کم هم می‌توانید هدیه بخرید

یکی دیگر از آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن این است که حتی می‌توانید با بودجه اندک هم هدیه تهیه کنید؛ بنابراین اگر بودجه زیادی در جیب ندارید قید هدیه دادن را نزنید. می‌توانید به‌جای فکرکردن به هدایای بسیار گران‌ قیمت، با همان مقدار پولی که دارید، هدیه بخرید. در واقع سعی کنید سراغ چیزهایی که سبک و کوچک هستند، اما حکم یادگاری دارند، بروید.

اگر هم جزء افرادی هستید که وضعیت مالیتان به‌گونه‌ای است که نمی‌توانید آن را پیش‌بینی کنید، قبل از رسیدن به آن مناسبت، برای تهیه هدیه، به فکر باشید و برای این کار، کمی بودجه کنار بگذارید. اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشید، حراجی‌ها را از دست نمی‌دهید و یا هروقت پول داشته باشید، می‌توانید همان موقع هدیه را خریداری کنید و نگه دارید تا زمان مورد نظر فرابرسد.

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

4- کاملاً کاربردی باشد

یکی دیگر از آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن این است که هدیه‌ای که انتخاب و خرید می‌کنید باید کاربردی باشد و بتواند در زندگی روزمره‌اش، از آن استفاده کند. وسایلی که کاربرد آن‌چنانی ندارد و شاید فرد مقابل بیشتر از یک‌بار از آن استفاده نکند، قطعاً مفید نیستند. علاوه بر این، نیاز هم نیست که گران‌قیمت باشد. همین که شما به یادش بودید و برای او وقت و هزینه گذاشته‌اید، او را خوشحال می‌کند.

5- لبخند و تشکر

زمانی که هدیه‌ای را می‌گیرید، بهتر است که بر لبتان لبخندی داشته باشید و در حضور همان شخصی که به شما هدیه داده است، اگر هدیه شما در پاکت و یا بسته‌ای قرار دارد، آن را باز کنید و حس خوشحالی خود را به زبان بیاورید.

6- دلیل تشکر خود را بازگو کنید

یکی دیگر از آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن این است که دلیل تشکر خود را بگویید. به‌عنوان‌مثال، اگر برای شما، پیراهنی را خریده‌اند، می‌توانید بگویید که اتفاقاً من خیلی وقت بود تصمیم گرفته بودم پیراهنی بخرم؛ اما نمی‌دانستم چه پیراهنی بخرم و وقت هم نمی‌کردم. اما این پیراهنی که برای من خریده‌اید، دقیقاً همان مدل و یا رنگی است که در نظر داشتم، از شما بسیار متشکرم.

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

علاوه بر این، یکی دیگر از آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن این است که اگر کسی گل آورده باشد، باید بلافاصله آن را در آب قرار دهید و یا اگر هدایایی است که می‌توان در همان مهمانی استفاده کنید، مانند شیرینی و تنقلات و… می‌توانید بلافاصله از آن استفاده کنید و به بقیه هم آن را تعارف کنید. با این کار فردی که هدیه را به شما داده است، خوشحال هم می‌شود که برای هدیه‌ای که تدارک دیده، ارزش قائل شده‌اید.

خرید هدایا از شهر کادو

یکی از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر که می‌توانید در آن برای خرید گل و یا هدایای زیبا ثبت سفارش کنید، شهر کادو است. کسانی که در خارج از کشور هستند و می‌خواهند برای عزیزانشان در ایران، گل ارسال کنند و یا هدیه‌های زیبایی را بفرستند، می­توانند از طریق شهر کادو این کار را انجام دهند. علاوه بر این، مجموعه شهر کادو از یک تیم پشتیبانی بسیار خوب برخوردار است که اگر برایتان سؤالی پیش‌آمده باشد، پاسخگو هستند و شما را راهنمایی می‌کنند.

کیف و کروات

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

دعوت به رستوران

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

صنایع دستی

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

زیورآلات زنانه و مردانه

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

انواع آجیل و خوراکی

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

بسته های هدیه

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

عروسک و شکلات

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

عطر و ادکلان

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

انواع کیک و شیرینی

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

دسته گل

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

هدیای ترکیبی

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

ماساژ

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

هدایای خاص

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن پرداختیم. همان‌طور که گفتیم، از سال‌ها پیش فرهنگ هدیه دادن و هدیه گرفتن، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و وقتی مردم به یکدیگر هدیه می‌دهند، این موضوع نشان‌دهنده این است که برای یکدیگر ارزش زیادی قائل هستند. علاوه بر این، باعث می‌شود که به یکدیگر بیشتر فکر کنند و توجه داشته باشند.

برچسب ها

اشتراک گزاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی

آخرین مقالات منتشر شده

مقالات پیشنهادی

دسته بندی ها